Znalec ruské hudby Ilya Mashkevich uvede v Praze Čajkovského Patetickou symfonii

Ilya Mashkevich, v Belgii žijící dirigent s kyrgyzskými kořeny, povede ve středu večer Český národní symfonický orchestr v II. abonentním koncertu nynější sezóny složeném z děl Pjotra Iljiče Čajkovského. Hlavním bodem programu bude známá, i když nepříliš často hraná Patetická symfonie, doplněná v první polovině koncertu předehrou fantazie Romeo a Julie a rokokovou variací pro violoncello a orchestr. Sólový part přednese britská violoncellistka Laura van der Heijden.
Ilya Mashkevich (zdroj ČNSO)

„Čajkovskij o své šesté symfonii řekl, že ji miluje tak, jak nemiloval žádnou ze svých skladeb. A my máme radost, že jsme se na jejím provedení dohodli právě s Ilyou Mashkevichem, kterého provází pověst jednoho z největších současných expertů na ruskou klasickou hudbu,“ říká k zítřejšímu koncertu ředitel ČSNO Jan Hasenöhrl. „Jako ředitele čistě soukromého hudebního tělesa mě pak samozřejmě těší, že středeční koncert je vyprodán, čímž české publikum opět prokázalo, že klasické hudbě rozumí a má ji v oblibě,“ dodal.

Šestá, neboli Patetická symfonie je považována za nejkontroverznější dílo Petra Iljiče Čajkovského. Je i posledním dokončeným dílem tohoto proslulého ruského skladatele, které před svou náhlou smrtí uvedl na jeviště. Je charakteristická svou neobvykle dlouhou závěrečnou větou.

U rodáka z kyrgyzstánské metropole Frunze (dnešního Biškeku) Ilyi Mashkeviche se projevilo mimořádné hudební nadání už v raném dětství. Věnoval se hře na klavír a v patnácti letech začal snít o kariéře dirigenta.  Mezi lety 1966 a 1971 byl posluchačem konzervatoře v Gorki, kde se stal sbormistrem. Ve svých studiích dirigování pokračuje v tehdejším Leningradě u profesora Musina a zařazuje se po bok mnohých jeho studentů, třeba Gergieva a Těmirkanova, sklízejících úspěch po celém světě.

Ještě předtím, než ukončil studia, přijal pozvání Kyrgyzstánského symfonického orchestru televize a rozhlasu. Dirigoval také řadu operních a baletních představení ve Frunzské opeře, namátkou Evžena Oněgina, Pikovou dámu, Labutí jezero a další. Ilya Mashkevich tehdy podnikal mnoho koncertních cest po republikách Sovětského svazu, řídil koncerty s vynikajícími sólisty jako je Taťjana Nikolajeva nebo Alexej Nasedkin.

Ilya Mashkevich (zdroj ČNSO)

V roce 1987 založil Komorní orchestr při Kyrgyzstánské filharmonii, v té době již však vážně uvažoval o emigraci. O tři roky později odešel do Izraele, poté do Belgie, kde v současnosti žije. V roce 1994 se vrátil do Moskvy s hudbou Ianise Xenakise a jeho představení s přítomností samotného autora zaznamenal fenomenální úspěch. Následovalo turné po Japonsku, na kterém řídil Tokijskou filharmonii a Nagojskou filharmonii.

Ilya Mashkevich dokonale zvládá rozsáhlý repertoár od Haydna a Mozarta po Prokofjeva a Xenakise. Má chuť a odvahu uvádět také nepříliš často hrané autory a díla. Kritici oceňují Mashkevichovo „hluboké ponoření do studia partitury a jeho osobité podání hudby posluchačům“. „Jeho řízení orchestru je vždy zajímavé a originální!

Vedle toho, že přijímá pozvání orchestrů na hostování, se v současnosti Mashkevich věnuje vedením mistrovských kurzů dirigování v Belgii a Francii. Začal také komponovat hudbu divadlo a film. Je autorem scénické hudby pro adaptaci Čechovových Tří sester (Paříž, 2018) a divadelní hru H. Bakera Deep Wives / Shallow Animals (Paříž, Berlín 2010–2011).  Živým projektem je nyní hudebně divadelní show pro mládež I want to be great, jehož autorkou a režisérkou je Ilyova dcera, herečka Natasha Mashkevich.

Ilya Mashkevich již s ČNSO vystoupil letos v létě na jednom z koncertů festivalu Prague Proms.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na