Fascinující kontrasty Bělohlávkova Mahlera a průzračný Mozart Nikolaje Znaidera

Mozartův Houslový koncert A dur je dílo nesmírně obtížné. V jeho průzračnosti, rozmanitosti a přesto jednoduchosti tkví veškerá krása. Na houslistu čeká od první noty přetěžký úkol. Zahrát krystalicky čistě ten nejprůzračnější kvintakord. A dur.
Nikolaj Znaider – Rudolfinum Praha 3. 5. 2017 (foto © Petra Hajská/Česká filharmonie)

Když umělec takového kalibru jako Nikolaj Znaider začne neobvyklým tahem od špičky a rozezní úžasný Kreislerův nástroj „del Gesù“, ihned tušíte, že se bude jednat o mimořádnou interpretaci. V jeho hře je ukázněnost, s úctou dostojí veškerým dramatickým, téměř operním převlekům, a dílo se stane drahokamem. Krásné pasáže střídají vynalézavé změny temp, které včera vyzněly zcela přirozeně a až na nepatrné výjimky byly v souhře dokonalé. Ve hře Nikolaje Znaidera zní tradiční mozartovská interpretace zcela přirozeně a k této dokonalosti přispěly i vlastní velmi působivé kadence. Provedení prokázalo pravdivost jeho vyjádření v interview na stránkách České filharmonie, kde řekl „ Mozartova hudba je pro mě základ všeho, co dělám“.

Kontrasty Mahlerovy Symfonie č. 5, stejně tak jako u Mozartova koncertu, jsou samy o sobě fascinující. Nové uchopení kontrapunktické práce, jiné vyvážení orchestrálních efektů a zvukových rovin zářilo při včerejším provedení v pražském Rudolfinu. Šéfdirigent Jiří Bělohlávek dovedl vytáhnout ze svých hráčů opulentní barvy a bylo by nanejvýš spravedlivé každého hráče vyjmenovat. Náročné party dávají každému hráči, každé skupině příležitost ukázat kvality přímo ukázkově.  V pětivětém díle, které má ve skutečnosti tři zcela odlišné části, ukázala Česká filharmonie impozantní zvukové spektrum. Gustav Mahler označením římskými číslicemi odděluje první dvě věty, centrální Scherzo (které skladatel komponoval jako první) a Adagietto a Rondo-Finále.

Velcí dirigenti nejdříve naslouchají tomu, co říká Mahler, a pak pomáhají nám ostatním poslouchat a vnímat. Mahler vytváří plánovanou a logickou strukturu pro pochopení, které nevyžaduje žádné slovní vysvětlení. Jinými slovy, symfonie vychází z chorálu a ve svém závěru se k němu vrací. To byl také včerejší výklad Jiřího Bělohlávka, jehož pojetí posluchačům pomohlo dílo pochopit a porozumět obsahu. Zákonitě také zvedlo ze židlí.


Hodnocení autora recenze: 95%


Česká filharmonie / Nikolaj Znaider

Dirigent: Jiří Bělohlávek
Nikolaj Znaider (housle)
3., 4. a 5. května 2017 Dvořákova síň Rudolfinum Praha
(psáno z koncertu 3. 5. 2017)

program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Houslový koncert č. 5 A dur, KV 219
Gustav Mahler: Symfonie č. 5 cis moll

www.ceskafilharmonie.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Česká filharmonie -J.Bělohlávek & N.Znaider (Praha 3./4./5.5.2017)

[yasr_visitor_votes postid="250271" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments