Puccini neznámý nejen na okraji Prahy
V leckteré pražské městské části se odehrávají různé kulturní události, a některé jistě určené nejen pro „domácí“ občany. Vinoř má štěstí, že tu žije Robert Rytina: grafik a hlavně operní fanda. A dále že tu působí vstřícný, hudbymilovný farář, p. Pavel Jančík. A tak tu před několika lety ve farním kostele Povýšení svatého Kříže bylo k vidění první jednání Pucciniho Tosky. A nyní přišli vinořští s projektem ještě ambicióznějším: s písněmi Giacoma Pucciniho, některými uvedenými dokonce v české premiéře!
Robert Rytina programem též prováděl: s viditelnou znalostí věci i zaujetím, s elegancí a citem pro míru. Žádná sebeprezentace, ale chuť podělit se o zajímavé informace – pár slov o Puccinim, ale hlavně postřehy k písním, v nichž milovníci opery jistě zaznamenali melodie známé z Bohémy či Vlaštovky, ale i odkazy k dalším Pucciniho operám. Na úvod tři církevní písně – dvě s doprovodem varhan, a pak už písně pro hlas a klavír z let 1875 – 1917. Zazpívaly je dámy Jana Sibera a Markéta Dvořáková a pánové Petr Matuszek a Václav Sibera za doprovodu Pavla Voráčka, který si s Petrem Macečkem zahrál též dvě Pucciniho árie v úpravě pro klavír a housle. Na pěveckém projevu Petra Matuszka byla asi nejvíce znát zkušenost s písňovou tvorbou, svým hlasem večer asi nejvíce rozzářila Jana Sibera – kritika interpretace jednotlivých písní tu podle mě není tak zcela na místě. Důležitý je dojem z celého večera, na kterém se podíleli všichni interpreti, neb pro všechny platí totéž jako pro průvodce večerem: bylo znát, že si prostě přišli zazpívat (zahrát), užít si krásné pucciniovské melodie: někde trochu nostalgické, jinde hravé.
Kostel Povýšení svatého Kříže byl plný, na opravu místních varhan se vybralo téměř deset tisíc korun, v „hledišti“ usedl nejen vinořský starosta, ale i další zastupitelé z Vinoře a okolí. Mezi diváky byli ale i milovníci Pucciniho z různých koutů republiky, několik pěvců Národního divadla a další známé osobnosti včetně jedné hvězdy populární hudby. Co více si přát?
Neznámý Puccini
Jana Sibera (soprán)
Markéta Dvořáková (mezzosoprán)
Václav Sibera (tenor)
Petr Matuszek (baryton)
Pavel Voráček (varhany & klavír)
Petr Maceček (housle)
11.října 2012 Kostel Povýšení svatého Kříže Praha-Vinoř
program:
I. Prolog: církevní písně s doprovodem klavíru a varhan
Vexilla (Regis prodeunt) a due Voci
– Václav Sibera, Petr Matuszek
Salve Regina
– Markéta Dvořáková
Beata vícera
– Jana Sibera, Markéta Dvořáková
II. Mladý Puccini: písně s doprovodem klavíru
A té
– Markéta Dvořáková
Ad una morta
– Petr Matuszek
Mentia l’avviso
– Jana Sibera
III. Na prahu slávy: písně s doprovodem klavíru
Storella d’amore
– Jana Sibera
Sole e amore
– Václav Sibera
Avanti Urania!
– Jana Sibera
Inno a Diana
– Václav Sibera
IV. Intermezzo: Pucciniho árie v úpravě pro klavír a housle
Senza mamma, Nessun dorma
– Pavel Voráček, Petr Maceček
V. Na vrcholu: písně s doprovodem klavíru
E l’uccelino
– Markéta Dvořáková
Terra e mare
– Petr Matuszek
Canto d’ anime
– Jana Sibera
VI. Epilog: písně s doprovodem klavíru
Piccolo tango (skladba pro klavír)
– Pavel Voráček
Sogno d’ Or
– Markéta Dvořáková
La Primavera
– Petr Matuszek
Ave Maria Leopolda
– Markéta Dvořáková
Morire?
– Jana Sibera
Foto Stanislav Lichtenberg
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]