Saleem Ashkar uvede další koncert z cyklu Beethovenových klavírních sonát; připravuje jejich kompletní vydání u DECCA

Klavírista Saleem Ashkar příští týden v pondělí 12. prosince vystoupí v Anežském klášteře s dalším pokračováním koncertního cyklu Beethovenových klavírních sonát s názvem Saleem Ashkar Beethoven Residency. Ashkar se dílu Ludwiga van Beethovena systematicky věnuje několik let. „Moje láska k Beethovenově tvorbě přerostla v osobní záležitost,“ říká Ashkar, který sklízí za jeho interpretaci ocenění na mezinárodních scénách. Vyvrcholením jeho práce bude vydání kompletu čtyř alb Beethovenových klavírních sonát u prestižního labelu Decca. „Začínám nahrávat začátkem roku 2017, první CD vyjde na přelomu března a dubna 2017, příští v září. Budou to dvě CD ročně, v rámci sezóny 2017-2018 to tedy budou celkem čtyři alba,” upřesňuje dále umělec. Pražské publikum tak má unikátní možnost zažít vrcholné okamžiky souznění umělce s interpretovaným dílem.

V průběhu druhého večera beethovenovské koncertní série zazní v podání Saleema Ashkara Sonáta č. 5 c moll, Sonáta č. 16 G dur, Sonáta č. 11 B dur a Sonáta č. 15 D dur “Pastorální”. Saleem Ashkar rozezní v Anežském klášteře opět klavírní křídlo D 282, vlajkovou loď renomované firmy C. Bechstein, která cyklus Saleem Ashkar Beethoven Residency připravila ve spolupráci s Národní galerií. Další koncerty z cyklu proběhnou 6. února a 3. dubna příštího roku.

Vstupenky na jednotlivé koncerty jsou v předprodeji na webových stránkách projektu www.beethoven-residency.cz a v síti colosseumticket.cz. Pro studenty pořadatelé nabízejí cenově vstřícné vstupné za 100 Kč.

Pro Ashkara je Beethoven hudebním revolucionářem a vizionářem zároveň: „Chtěl jsem vedle hraní také prozkoumat kontext, ve kterém byla díla napsána – jak byla vnímána za Beethovenových časů a jak později.“ Pro koncertní cyklus, který začal úspěšným koncertem počátkem října, Ashkar osobně vybral celkem 17 klavírních sonát Ludwiga van Beethovena. Při dalších večerech se mohou návštěvníci těšit na Sonátu č. 29, B dur, op. 106 „Hammerklavier“, Sonátu č. 8 c moll, op. 13 „Patetická“, ale i řadu méně frekventovaných děl velkého génia.

Ludwig van Beethoven se jako jeden z prvních skladatelů vědomě společensky a politicky angažoval a svoji tvorbu a své postavení ve společnosti chápal jako společenské a politické vyjádření. Tím, že se rozhodl pro stálé místo u dvora, projevil se jako rebel, jeho hudba fascinovala a zároveň znepokojovala. Beethoven během svého života v časovém rozpětí téměř 30 let mezi lety 1793 – 1822 zkomponoval celkem 32 fascinujících skladeb zasvěcených klavíru, ve kterých najdeme most od klasicismu k romantismu, odraz doby i autorova pohnutého života. Plného začlenění do koncertních programů se klavírní sonáty dočkaly až po autorově smrti, po zlepšení nástrojové techniky a s novými generacemi klavírních virtuózů druhé poloviny devatenáctého století. Saleem Ashkar je důstojným pokračovatelem této tradice v dvacátém prvním století. Cyklus Beethovenových sonát představil Saleema Ashkara v létě na několika koncertech v Izraeli a v aktuální sezóně s ním vedle Prahy vystupuje v Konzerthausu v Berlíně či na Morgenland Festivalu v Osnabrücku.

Izraelsko-palestinského rodáka z Nazaretu Saleema Ashkara objevil coby sedmnáctiletého talentovaného mladíka Zubin Mehta a již v pouhých 22 letech debutoval v Carnegie Hall pod taktovkou Daniela Barenboima a zařadil se tak mezi nejvýraznější klavíristy současnosti. Respektovaný londýnský časopis Gramophone hodnotí jednoho nejosobitějších klavíristů současné světové scény slovy: „…zosobňuje podstatu umění. Jeho vystoupení patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes nabídnout.”

Saleem Ashkar je častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů, jako jsou Vídeňští filharmonikové, Filarmonica de La Scala, Concertgebouw Amsterdam, Leipzig Gewandhaus, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra či Mariinsky Orchestra St. Petersburg. Pravidelně vystupuje na předních pódiích a s dirigenty zvučných jmen jako jsou Daniel Barenboim, Zubin Mehta, Christoph Eschenbach, Riccardo Muti, Riccardo Chailly, Fabio Luisi, Lawrence Foster, Philippe Jordan, Nikolaj Znaider, nebo náš Jakub Hrůša. Od roku 2013 nahrává pro společnost Decca. Saleem je velvyslancem Hudebního fondu (www.musicfund.eu), který podporuje rozvoj hudebníků a hudebních škol v konfliktních oblastech a rozvojových zemích. BBC Music jeho jiskřivý talent výstižné popisuje „…v jeho vystoupení jsou v naprosté harmonii srozumitelnost, údernost, lyričnost i energický elán. Každá nota je křišťálově jasná, každé finále zážitek plný energie

 

C. Bechstein
Od roku 1853, tedy již přes jedno a půl století, vyrábí C. Bechstein mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a tónové barevnosti, schopné přenášet krásu velké klavírní éry i do našich časů. Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Skladatelé a pianisté jako Richard Wagner, Claude Debussy, Richard Strauss, Alexandre Scriabin, Sergej Rachmaninov a mnozí další řadili nástroje C. Bechstein mezi své oblíbené. Později u klaviatury s korunkou a nápisem C. Bechstein často a rádi usedali také Svjatoslav Richter, Wilhelm Furtwängler, Leonard Bernstein, a také jazzové legendy Dave Brubeck či Duke Ellington. Dnešní pianisté Saleem Ashkar, Kit Armstrong, Abdel Rahman El Bacha, Michel Dalberto, Lucas Debargue, Benjamin Grosvenor, Cyprien Katsaris, Konstantin Lifschitz a mnoho dalších koncertují či nahrávají na koncertních křídlech C. Bechstein.

Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby, synergicky využívající současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein a Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř National supérieur de musique et de danse v Paříži, Academia Nazionale di Santa Cecilia v Římě či sál Berlínské filharmonie. „Koncertní křídlo C. Bechstein má všechny vlastnosti, které činí pianistu šťastným: jasnost, bohatství barev a dynamiku a také mimořádně zpěvný zvuk,“ chválí nástroj Saleem Ashkar. C. Bechstein patří dnes k nejvýznamnějším výrobcům pian.

Pondělí 12. prosince 2016, 19.30
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 5 c moll, op. 10
Sonáta č. 16 G dur, op. 31
Sonáta č. 11 B dur, op. 22
Sonáta č. 15 D dur, op. 28 („Pastorální“)

Pondělí 6. února 2017, 19.30
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 9 E dur, op. 14
Sonáta č. 18, Es dur, op. 31
Sonáta č. 29, B dur, op. 106 („Hammerklavier“)

Pondělí 3. dubna 2017, 19.30
Ludwig van Beethoven
Sonáta č. 7 D dur, op. 10
Sonáta č. 8 c moll, op. 13 („Patetická“)
Sonáta č. 1 g moll, op. 49
Sonáta č. 2 G dur, op. 49
Sonáta č. 26 Es dur, op. 81a („Les adieux“)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]