Kritika kritiky (35)

S profesionalizací divadel v devatenáctém století postupně zanikla instituce kočovných společností. Po dlouhé věky je provázely vděčnost i pohrdání, posměšky i obdiv, špatná pověst i závist…

Kritika kritiky (34)

Hamlet ve fraku a režisérská svévole Při sledování diskuse o té „prožluklé režii“ se mi vybavila scéna ze Šumaře na střeše, kde moudrý Tovje utne…

Kritika kritiky (33)

Nastalo léto, z ničeho nic letnější, než bychom si přáli, a otevírají se „rizikové“ letní scény. Rizikové proto, že jsou závislé na počasí, které (pokud není…

Kritika kritiky (32)

Roku 1867 byl založen jeden z nejslavnějších evropských symfonických orchestrů, Berlínští filharmonikové. U jeho vzniku stál někdejší člen kapely Johanna Strausse Johann Bilse; dnešní příkrá…

Kritika kritiky (31)

Následující satira by se mohla hodit do letošního období zimy – nezimy, která byla provázena nepříjemnými nachlazeními. Napsal ji italský novinář a spisovatel Achille Campanile…

Kritika kritiky (30)

Na adresu hudební kritiky se v průběhu času opakovaně objevovaly debaty o tom, kdo je vlastně oprávněn je psát, kdo má dostačující vzdělání a přehled,…

Kritika kritiky (29)

O budoucnosti opery Ferruccio Busoni (1913) Zpívané slovo na jevišti zůstane vždycky konvencí a překážkou pravého účinku. Aby se z tohoto konfliktu vyšlo se ctí, musí…

Kritika kritiky (28)

Kritické zlomyslnosti – čtení na léto  Za vzor kritiky, která si občas dovoluje drobné zlomyslnosti, jsou považováni Heinrich Heine a Ludwig Börne. Avšak jednu z…

Kritika kritiky (27)

Naše dnešní divadelní starosti nevznikly z ničeho, jak se můžeme přesvědčit i z následujícího článku. Už když bylo roku 1883 definitivně otevřeno Národní divadlo v Praze, objevila…

Kritika kritiky (26)

Národní listy uveřejnily 15. září 1891 výtah z německy psané knihy Augusta Ludwiga (možná pseudonym) „Obrněné články o hudbě“, s komentáři autora píšícího pod značkou F., a…

Kritika kritiky (25)

Po dvaceti letech smím konečně zpovídat kritika Převrácené hodnoty: Zpěvačka zpovídá recenzenta. Hudební kritik listu Die Presse Wilhelm Sinkovicz hovoří s Angelikou Kirchschlager Die Presse - 24.…

Kritika kritiky (24)

Elektrický přenos zvuku, fonografické válečky, gramofonová deska, rozhlas... Dnes stačí na obraz i poslech zcela malá krabička a můžeme si celé opery a symfonie posílat…

Kritika kritiky (23)

Roku 1913 napsal spisovatel, divadelní kritik, editor, ředitel Lessingova divadla v Berlíně, spoluautor předlohy k operetě Ralpha Benatzkého U bílého koníčka (a také náruživý šachista) Oscar Blumenthal…

Kritika kritiky (22)

Následující text je pohled na aktuální problém očima minulosti. Vztahuje se k debatám o zestátnění Národního divadla na konci dvacátých let minulého století. Není k němu třeba…

Kritika kritiky (21)

Dokončení výběru z esejí Maxe Grafa z roku 1957 Každá hodina byla naplněna (třetí část) Netopýr v Metropolitní opeře Ve Vídni je tradice, kterou zavedl Gustav Mahler –…

Kritika kritiky (20)

Pokračování výběru z esejí Maxe Grafa z roku 1957 Každá hodina byla naplněna (druhá část)  Metropolitní opera byla otevřena 22. října 1883, tedy ve stejném roce, v jakém…

Kritika kritiky (19)

Se jménem vídeňského kritika Maxe Grafa (1873–1958) jsme se už setkali v Kritice kritiky č. 3 (článek najdete zde). Graf byl jedním z těch, kdo museli…

Kritika kritiky (18)

O aplausu Felix Weingartner (1913) Když se něco líbí dítěti, tleská. Skoro se zdá, že tleskání je pro člověka typickým projevem radosti, když to dělají…

Kritika kritiky (17)

Rok 2013 bude rokem dvojího výročí Richarda Wagnera. Bude se o něm jistě hodně psát, bude hodně přednášek, konferencí, bude se rekapitulovat wagnerovský výzkum a…

Kritika kritiky (16)

Na Eduarda Hanslicka jistě ještě někdy dojde, jeho kritiky rozhodně stojí za přečtení i jen jako literární žánr. Nemusíme s jeho názory souhlasit, nelze však tvrdit, že…