Mahlerův mýtický autograf může zlomit dražební rekord
Originál Mahlerovy Druhé symfonie bude vydražen
(Der Kurier – 25. 10. 2016 – Michael Huber)
Kolik historie nese kus papíru? Listy, na něž Gustav Mahler psal mezi roky 1888–1894 svou Druhou symfonii „Vzkříšení“, jsou každopádně prostoupeny mýty, a to nejen kvůli historické hodnotě díla.
Mahlerova Druhá je také stěžejním bodem zvláštního příběhu amerického obchodníka Gilberta Kaplana, pro nějž provedení díla v newyorské Carnegie Hall v roce 1965 znamenalo zážitek prozření.
Mahlerovský nadšenec
Od té chvíle se Kaplan upnul k cíli, že bude symfonii dirigovat – bez ohledu na skutečnost, že neznal noty a v hudbě nebyl nijak zběhlý. Jeho vytrvalost dokázala, že se to, co začalo jako vystoupení před publikem v září 1982, proměnilo v malou senzaci: Kaplan dirigoval symfonii „Vzkříšení“ víc než stokrát a s Vídeňskými filharmoniky ji dokonce nahrál (CD vyšlo roku 2003). Jeho repertoár obsahoval pouze toto jediné dílo.
Roku 1984 získal také originální rukopis Mahlerovy symfonie, která nyní – rok po Kaplanově smrti – bude vydražena v aukční síni Sotheby’s. Aukce se uskuteční 29. listopadu v Londýně a dnes (25. října) byl manuskript posouzen v pobočce Sotheby’s ve Vídni.
Cena se odhaduje na 3,5 milionů liber (kolem 3,9 milionů euro) a podle Sotheby’s se jedná o „nejdražší manuskript, jaký kdy byl do aukce nabídnut“. I když roku 1987 bylo za soubor devíti Mozartových symfonií nabídnuto 2,5 milionů liber, což by dnes odpovídalo částce 5,3 milionů liber, a minulý rok změnil za 2,5 milionů liber majitele čtyřstránkový rukopis Preludia Es dur (BWV 998) Johanna Sebastiana Bacha.
Extrémně vzácný
„A nebylo to žádné Bachovo stěžejní dílo – zato Mahlerova symfonie je jedním z nejskvostnějších děl koncertního repertoáru,“ říká Simon Maguire, expert Sotheby’s na historické rukopisy. Takové kompletní dílo se dostane na trh jen velmi vzácně.
Mezi hudebními manuskripty se nachází v soukromém vlastnictví mnohem víc pokladů než třeba mezi literárními rukopisy, prohlašuje Maguire. „V posledních letech těžil trh také z toho, že hudba funguje mimo jazykové hranice. Zájem je mezinárodní.“ Zda přejde symfonie do vlastnictví instituce, nebo do rukou soukromého sběratele, si odborník netroufá odhadnout. „Mahler má schopnost vyvolat u některých lidí posedlost.“
Připravila a přeložila Vlasta Reittererová
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]