Týden s tancem
Premiéra souboru Lenka Vagnerová & Company: Panoptikum
V sobotu 7. prosince se od 19:30 hodin koná v Divadle Komedie premiéra nové inscenace tanečního souboru Lenka Vagnerová & Company. Panoptikum je inspirováno putovními společnostmi, které především v 19. století cestovala od města k městu a vystavovala na odiv kuriózní předměty, dovednosti, a především lidi. Panoptikum bude hovořit o směsi témat, která jsou nadčasová: o strachu z cizího a neznámého, o tom co vše jsme schopní prodat a za jakou cenu, o hranicích a morálních hodnotách stojících na zisku a finančním profitu, o zábavě bez zábavy, o osamělosti, ale i o smíchu, odvaze, snech, lidské důstojnost, kouzelníkovi a reflektorech.
Choreografka Lenka Vagnerová k nové inscenaci dodává: „Představení sice hledá inspiraci v historickém fenoménu, ale předkládá témata, k nimž nalezneme paralely snadno i v současnosti. Show která byla postavena na vystavování lidí, kteří byli v té době označování za zrůdy a neměli kam jít, byla vydatným zdrojem příjmů pro majitele těchto společností. Ptáme se, co všechno jsme ochotni prodat a za jakou cenu. Co se stane, když už není účinkující předmětem výnosného podnikání, stává se břemenem a je potřeba se jej zbavit? Nesnažíme se nabídnout jednoduché, černobílé odpovědi.“
Základním stavebním kamenem nového opusu je nejenom tanec, herectví a fyzická akce, ale důležitou část komplexního divadelního celku tvoří i hudba a vizuální stránka. Inscenace pracuje se scénografií, rekvizitami, světelným designem a spoustou kostýmů. Hudbu k představení složil Ivan Acher, scénografii a kostýmy si vzali na starost Jakub Kopecký a Simona Rybáková. Tančí Andrea Opavská, Monika Částková, Vanda Šípová, Zuzana Veselá, Michela Kadlčíková, Patrik Čermák, Michal Heriban a Filip Martinský.
Skupinu Lenka Vagnerová & Company založila v roce 2012 choreografka a režisérka Lenka Vagnerová. Soubor každoročně vytváří nové progresivní autorské inscenace které v sobě nesou prvky tanečního, fyzického, loutkového i činoherního divadla. Svojí aktivitou se podílí na systematickém rozvoji žánru tanečního divadla na domácích i světových scénách. Existenční otázky, naléhavost témat vztahu člověka k jiným bytostem a okolí, hra se skutečností a fantazií, jsou charakteristické pro tvorbu souboru. Lenka Vagnerová klade důraz na preciznost divadelních situací, pohybových kvalit, podporuje individuality performerů, využívá sílu a dynamiku skupiny, hledá fyzické možnosti a pohybové hranice vlastního těla. Emoce, fyzická akce, vášeň, risk, konflikt, harmonie a intuice jsou a vždy byly součástí Lenčina originálního tanečního a divadelního jazyka. Soubor sdružuje výjimečné umělce ve svém oboru jako jsou: tanečníci, herci, hudebníci, vizuální umělci, nabízí profesionální edukativní zázemí, poskytuje rezidence a stáže, dává prostor novým divadelním formám a propojuje výrazné umělecké osobnosti a tvůrce. Lenka Vagnerová pravidelně vede workshopy a vyučuje svojí taneční metodu „Talk through your body“ v tanečních souborech, divadlech a školách na mezinárodním poli.
Premiérový projekt Martina Talagy: láska, svoboda a sexualita v divadle Ponec
V pondělí 9. a v úterý 10. prosince se v divadle Ponec koná od 20:30 hodin premiéra projektu choreografa a tanečníka Martina Talagy Total Eclipse of the Heart. Dílo o lásce, svobodě a sexualitě. Jedná se o další Talagovu inscenaci zevrubně zkoumající fenomén tělesnosti, tentokrát v interakci mezilidských vztahů a kontextu mužské a ženské identity.
„Sexualita je pro mě velmi důležitá součást života, a i podle Sigmunda Freuda představuje jeden ze základních individuálních motivů v životě každého jedince. Člověk se narodí jako tvor sexuální a pohlavnost ho provází v podstatě po celý život,“ říká Martin Talaga a dodává: „Ovlivňuje jeho osobnost i mezilidské vztahy a zpětně je jimi ovlivňován. Bohužel v naší společnosti jsou téma jako tělo, sex a sexualita stále velké tabu a hovoří se o nich velmi málo, často jsou vnímána i negativně. Např. pohanství vnímalo tělo, intimitu i lásku zcela odlišně.“
„Téma Svatby mě přitahovalo už velmi dlouho. Všeobecně mě vždy fascinoval rituál a jeho význam v lidském živote, a právě svatba představuje jeden z nejkomplexnějších a nejvýznamnějších, jelikož je přímo spojená se zachováváním rodu a života. Je v ní obsaženo mnoha odkazů na zvyky a praktiky sahající daleko před křesťanství. A to bylo pro mě velmi přitažlivé, protože „pohanské“ období vnímalo lásku, tělesnost a sexualitu úplně jinak. Podle mého názoru v této době nebylo tělo a sexualita vnímané tak „úzkoprse“ jako po staletích křesťanství a jeho vlivu. Fascinovalo mě, jak se tento rituál v průběhu času měnil a vyvíjel a jaký má význam pro dnešního člověka. Hlavně proto, že v dnešní době by si každý ten svůj ideální vztah měl definovat po svém, a ne tak, jak je to nadiktované společností,“ komentuje choreograf téma své novinky.
Na scéně se sejdou kromě tvůrce také herec a tanečník Petr Šmíd, tanečnice Helena Araújo a výrazná tvář české drag queen scény Karel Vladyka alias Just Karen, pro něhož je vystoupení v oblasti současného tance a pohybového divadla první zkušeností. „Total Eclipse je podle mě působivé zobrazení lásky, tradic a postavení ženy a muže ve společnosti. Jsem nadšený, že se Martin rozhodl do tohoto tématu vnést něco nového díky umění dragu,“ komentuje Vladyka.
Martin Talaga je tanečník, choreograf a performer v oblasti současného tance a fyzického divadla, zajímá se také o experimentální a vizuální díla a lidové tance. Během svých studií a profesionální kariéry měl možnost spolupracovat s různými choreografy, divadelními režiséry a soubory. Jako choreograf je autorem několika úspěšných inscenací. Za projekt SOMA získal ocenění Objev roku a Taneční inscenace roku na festivalu Česká taneční platforma 2018. Ocenění se stalo pro Talagu příležitostí k vytvoření nového díla.
Národní divadlo Brno připravuje baletní gala ke 100. výročí baletního souboru
Na 25. ledna chystá ND Brno v Janáčkově divadle baletní galakoncert s hvězdami z Moskvy, St. Petěrburgu, Londýna, Vídně nebo Amsterodamu, vstupenky jsou k dispozici od minulého týdne. Balet Národního divadla Brno oslavil v této sezoně 100 let své existence na kulturní mapě Evropy. „Rádi bychom vzdali poctu generacím interpretů a tvůrců spojených s naším souborem, kteří vytvářeli jeho bohatou a slavnou tradici,“ uvádějí zástupci souboru. V programu by měli vystoupit hosté z Velkého divadla v Moskvě, Mariinského divadla v Sankt Petěrburgu, Vídeňského státního baletu, Královského baletu v Londýně nebo z Holandského národního baletu v Amsterdamu po boku se sólisty z národních divadel z Prahy, Bratislavy a Brna v klasických pas de deux i současných choreografiích. Podrobnosti o programu by měly být brzy zveřejněny.
Centrum choreografického rozvoje Se.s.ta nabízí další rezidence a semináře
Seminář GO TO EUROPE! 2020 se bude konat v Zámku Žďár nad Sázavou od 16. do 19. července, kdy také proběhne další ročník festivalu KoresponDance. Jedná se o teoretický i praktický seminář na téma self-promotion a networking pro všechny umělce, kteří chtějí, aby o nich bylo slyšet. Hlásit se mohou také produkční, studenti i zájemci z široké veřejnosti. Italská lektorka Mara Serina blíže seznámí účastníky s evropskou paletou tanečních festivalů a platforem, pomůže jim v dovednostech jako je příprava kvalitní prezentace představení, práce se sociálními sítěmi, prezentace práce ředitelům festivalů a institucím v různých kontextech apod. Seminář bude mít celkem 20 hodin ve čtyřech dnech je určen pouze pro předem přihlášené zájemce.
Tématické okruhy semináře: Festivaly a platformy, přehled nejvýznamnějších evropských tanečních festivalů a platforem, jejich charakteristika. Představení zajímavých míst, kde můžete jako choreograf nebo company vystoupit se svým projektem, shrnutí všech benefitů, které efektivní účast přináší a jak ji maximálně využít / Jak mohu prezentovat svou práci řediteli festivalu? / Jak se prezentovat v situaci jeden na jednoho a jak skupině? Dvě formy: Speed meeting a prezentace před skupinou na konkrétní otázku. / Jak vytvořit kvalitní prezentační materiály.
Rezidenční program 2020 poskytuje umělcům komplexní zázemí pro výzkum nebo přípravu představení. Pro české tvůrce navíc Se.s.ta otevírá možnost financování rezidence z nového Fondu KoresponDance. Pro rok 2020 tedy opět nabízí rezidenční program v areálu Zámku Žďár nad Sázavou. V rámci programu poskytuje umělcům zázemí pro přípravu představení, čas na výzkum, prostor k setkání a sdílení otázek i zkušeností. Prioritně chce Se.s.ta podporovat choreografy, ale organizátoři jsou otevřeni i tvůrčím projektům z oblasti divadla, literatury, hudby, cirkusu. Hostí též mezikulturní setkání umělců ze zahraničí s českými tvůrci.
Zájemci mohou přihlašovat své projekty a současně žádat o podporu z Fondu KoresponDance. Vybraní umělci dostanou celou rezidenci zdarma včetně cestovného a diet. Rezidenční program otevírá zájemcům prostory zámeckého areálu Žďár nad Sázavou. Jedinečný komplex bývalého kláštera s blízkým okolím představuje zcela unikátní krajinný a urbanistický barokní celek.
Komu je rezidence určena: tvůrčím projektům z oblasti současného tance, nového cirkusu, pohybového divadla, případně z oblasti autorského divadla, literatury, hudby apod. / české i mezinárodní projekty / mezioborové projekty / jak pro projekty ve fázi výzkumu, tak pro přípravu představení
FOND KoresponDance otevírá možnost financování uměleckých rezidencí ve Žďáru nad Sázavou. Jediné kritérium pro žádost o stipendium je umělecké působení v České republice, další výběr z uchazečů proběhne na základě hlasování poroty ve složení: Lucie Dercsényiová (Taneční aktuality), Lucia Kašiarová (Studio ALTA), Marie Kinsky (SE.S.TA), Martina Schutová (Muzeum nové generace, Zámek Žďár), Adriana Světlíková (Nová síť). Stipendium zahrnuje pokrytí nákladů na rezidenční pobyt, cestovné do Žďáru nad Sázavou (v rámci ČR), diety.
Rezidence pro choreografy s koučinkem 2020 s Kathy Casey (CA) a Alice Chauchat (FR/DE) proběhne od 19. do 27. srpna v Praze. Přihlášky se přijímají do 28. února. Cílem Rezidence s koučinkem je provázet a podporovat práci rozvíjejících se choreografů a poskytovat jim reflexi k jejich vznikajícímu dílu. Rezidence také funguje jako platforma spoluvytvářející diskurz v oblasti současného tance, umění a života, který odráží českou i mezinárodní taneční a uměleckou scénu. Rezidence se nezaměřuje na formování profesionálních tanečníků, ani na řízení estetiky výrazu, spíše chce podpořit výzkum nebo znovuobjevení variabilních způsobů choreografické práce a neobvyklých způsobů vyjadřování uměleckého záměru. Rezidenční pobyt má formu dialogu mezi choreografy a hostujícími kouči, kteří rezidenty vedou v jejich umělecké práci.
Rezidence trvá deset dní, a kromě intenzivní práce choreografa s koučem zahrnuje přednášky a každodenní zpětné vazby, společné diskuse a vzájemné prezentace uměleckých procesů v rámci otevřených zkoušek i veřejných prezentací. Jak veřejné prezentace, tak společné diskuse nabízejí umělcům možnost konfrontovat a sdílet svou práci s potenciálním publikem. Každý rok se rezidence účastní několik českých choreografů, kteří pak zpravidla úspěšně uvedou premiéru svého projektu a často jsou na základě spolupráce s koučem zváni do zahraničí. Umělci a projekty, na kterých na Rezidenci pro choreografy s koučinkem pracovali, se také často dostávají do výběrů v rámci prestižních událostí jako je Česká taneční platforma, Pražské Quadriennale apod.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]