Online komorní koncert zdařile zahájil festival Za poklady Broumovska
Zahajovací koncert, který byl v broumovském klášteře natočen 19. dubna a v premiéře jej festival odvysílal 1. května prostřednictvím Mall.tv, v sobě sloučil tato základní témata, představil rezidenční umělce Jiřího Bártu a Zuzanu Rzounkovou, a současně se tak stal i hudební pozvánkou na celý festival, který v úvodu přiblížila jeho výkonná ředitelka Tereza Kramplová. Byl pozvánkou originální, protože i v půl hodinovém programu dokázal využít nejen potenciál hudební, ale připomněl i velké devizy festivalu Za poklady Broumovska – půvaby tohoto kraje a jeho kulturní památky.
Jestliže máme na nemožnosti hrát pro živé diváky najít nějaké pozitivum, tak v tomto případě je to právě volba prostředí pro zahajovací koncert. Jeho jednotlivá čísla byla totiž provedena v různých prostorách broumovského kláštera, vhodných pro pořádání komorních koncertů klasické hudby. V multifunkčním sále Dřevník zrekonstruované hospodářské budovy, v komorním sále a v unikátní knihovně kláštera samého. I skrze kameru pronikl k posluchači jeho genius loci.
Úvodem zazněl originální kvartet pro klarinet, lesní roh, violoncello a klavír „Klekání. Večerní modlitba“ rezidenčního skladatele festivalu Tomáše Illeho z jeho cyklu Letní nokturna, který v kompletní podobě uvede festival v premiéře v kostele sv. Barbory v Otovicích 17. července. Klekání nyní sugestivně provedli renomovaní umělci – klarinetista Milan Polák, hornistka Zuzana Rzounková, violoncellista Jiří Bárta a klavíristka Terezie Fialová. V netradičním kvartetu se podařilo jímavě vyjádřit meditativní charakter modlitby v letním podvečeru. Bude jistě zajímavé si poslechnout celý cyklus.
Provedení 2.věty z violoncellového koncertu h moll Antonína Dvořáka ve verzi s klavírem bylo příslibem pro podvečer 31. července v Bezděkově v kostele sv. Prokopa, který bude cele věnován dílu tohoto skladatele. Se sympatickou bezprostředností poukázali interpreti Terezie Fialová a Jiří Bárta na fakt, že tato klavírní verze pochází přímo z pera Antonína Dvořáka, a tudíž je adekvátní variantou orchestrální podoby. Terezie Fialová byla Jiřímu Bártovi rovnocennou partnerkou a umělci provedli 2. větu koncertu s plným pochopením pro Dvořákovu hudbu. Uvedení autentické klavírní verze koncertu může být i inspirací pro další organizátory koncertů klasické hudby v oblastech, kde je zajištění celého orchestru obtížně realizovatelné buď z hlediska prostorového, nebo finančního.
Jiří Bárta pak v závěrečné suitě pro violoncello č. 1 G dur J. S. Bacha zaujal krásným zvukem svého violoncella. A toto vystoupení se tak stalo lákadlem na “Bachovskou noc v broumovském klášteře” při svíčkách 27. srpna v klášterním kostele sv. Vojtěcha, kde Jiří Bárta provede výběr ze suit Johanna Sebastiana Bacha.
Zdařilý byl i celý záznam koncertu (realizace MOVIE FAKCTORY s.r.o.), byl zvukově vyvážený a po obrazové stránce zajímavě řešený díky nápaditým střihům a záběrům na detail i celek. Dokázal tak přinést i odlesk bezprostřednosti koncertu a atmosféry broumovského kláštera. Posluchači a organizátoři tedy mohou jen doufat, že naplánované koncerty celého festivalu, který trvá až do 28. září, se uskuteční před skutečným publikem, které bude moci vnímat hudbu umocněnou krásami Broumovska živě.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]