Týden s tancem

Novinky ze Slovenska, plány festivalu Letní Letná a 11. ročník festivalu Cirk-uff i plánovaná mezinárodní diskuze taneční kritiky.
Resiste (foto Nikola Milatovic)

Letní Letná 2021 a 11. ročník novocirkusového festivalu Cirk-UFF

Po loňské light verzi přináší 18. ročník festivalu Letní Letná opět nabitý program plný zahraničních hvězd nového cirkusu, kterému dominují čtyři francouzské soubory.

První host Cirque Le Roux nebude pravidelným návštěvníkům Letní Letné neznámý, všechna svá představení na Letné v roce 2016 vyprodal do posledního místa. Artisté se opět inspirovali filmovou tvorbou, tentokrát ze 70. let 20. století a přivezou představení, které je poctou filmu i současnému cirkusu. Deer in the Headlights vypráví příběh rodiny, ztráty a života skrze výstřední a komické intriky. Šest umělců předvádí stojky, hand to hand akrobacii a napjaté akrobatické kousky, ve kterých se spojuje fyzické riziko s humorem a emocionální hloubkou. Uskupení Cirque Le Roux vyprodalo s tímto představením sály na skotském festivalu Edinburgh Fringe a bylo nominováno na divadelní cenu Total. V Paříži na tuto show přišlo 50 000 diváků a získalo ocenění Étoile du Parisien.

Po úspěchu Tatiany-Mosio Bongonga, která v roce 2019 přešla po laně přes Vltavu, přijíždí do Prahy další provazochodkyně, Johanne Humblet ze souboru Les Filles Du Renar Pâle. Její představení Résiste, bude velkolepým zahájením festivalu a návštěvníci jej zhlédnou pod širým nebem na Open Air scéně. Francouzská rebelka v něm opakovaně překonává samu sebe, za zvuku hudby kráčí po nestabilním laně, kde následuje jeden risk za druhým a divákům se tají dech při každém jejím kroku. Přijďte si pro dávku adrenalinu.

Letní Letná 2021

Třetí francouzský soubor Compagnie 100Issues přijede s nejnovějším představením Don’t Feed The Alligators, které si s humorem troufá na téma smrti. Zapomeňte na tradiční cirkus. Devět artistů svolává uprostřed šapitó směs cirkusu, mangy, antropologie a Bollywoodu. Troufalí a převratní Compagnie 100Issues kombinují pohyb, pouliční umění, tanec a hudbu. Jejich představení se zabývá mýty, kterými je smrt obklopena, s lehkostí a humorem nového cirkusu.

Představení L’Avis Bidon francouzsko-švýcarského souboru Cirque La Compagnie slibuje podívanou na pomezí prvotřídního cirkusu a grotesky. Čtveřici akrobatů pohání čistý adrenalin; skáčou, padají, vrhají nože a zpívají jako o život. Vyjadřují tím svůj vnitřní neklid vůči celému světu. Artisté své vystoupení prošpikovali také momenty s komorní atmosférou, kdy mají publikum doslova na dosah. S diváky tak mohou intenzivně a interaktivně sdílet své emoce, akrobatické kousky i smysl pro humor. Představení vzniklo v roce 2017 a od té doby sklízí úspěchy na nejrůznějších festivalech. Proto není divu, že jej BIAC Marseille, jeden z nejprestižnějších francouzských novocirkusových festivalů, vybral pro Letní Letnou jako francouzského favorita.

Hlavní zahraniční hosté jsou odtajnění, program Letní Letné však skrývá ještě nejedno překvapení. Včetně toho nejlepšího z české novocirkusové scény. Organizátoři chtějí návštěvníkům festivalu vynahradit loňský light ročník a stále jednají s dalšími soubory z Čech i zahraničí a pracují na bohatém doprovodném programu pro děti i dospělé.

Letní Letná se uskuteční od 12. do 31. srpna 2021 v pražských Letenských sadech. Vstupenky na jednotlivá představení jsou již nyní k dostání na webové stránce festivalu.

Cirk-UFF

V Trutnově letos proběhne již 11. ročník mezinárodně uznávaného festivalu Cirk-UFF. Událost je naplánována na 2. – 6. června. Letošní ročník chystá 24–28 představení, a to podle toho, zdali opravdu bude možno hrát vevnitř, tedy v Uffu a v šapitó před ním. Produkce budou každopádně probíhat i pod širým nebem, ať už v okolí Uffa, tak i jinde ve městě. Například Eliška Brtnická se se svou show Hang out chystá na pivovarský komín. Na programu bude i premiéra souboru Losers Cirque Company, která nese název Konkurz. Budou ale i další premiéry, třeba Bezdéčka novocirkusového uskupení Squadra Sua.

Divadelní svět Brno a tanečníci baletu NDB

Pořadatelům mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno se podařilo získat výjimku a otevřít divadla. Od 20. do 25. května 2021 se festival se sníženou kapacitou hledišť uskuteční naživo nejen ve venkovních prostorách, ale i ve vybraných brněnských divadlech. Vzhledem k epidemiologické situaci vznikala souběžně online podoba festivalu, která bude zdarma dostupná všem divákům v online prostoru.

„Dlouhé a náročné jednání se vyplatilo a Ministerstvo zdravotnictví se nám rozhodlo udělit výjimku z platných epidemiologických opatření, čímž festivalu coby jednomu z pilotních projektů rozvolňování umožnilo jeho plnohodnotnou realizaci už od prvního dne. Naše velké poděkování za podporu patří i vedení Ministerstva kultury, které vnímá význam festivalu Divadelní svět Brno,“ vysvětluje Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a festivalu Divadelní svět Brno.

Festival nabídne mimo jiné i hudebně taneční site-specific projekt Noosféra neboli zmrzlinové andante pro tanečníky a fontánu, který proběhne 20. května v 21:00 před budovou Janáčkova divadla. Jde o projekt Baletu Národního divadla Brno ve spolupráci s Divadelním světem Brno, ve kterém ožije prostor piazzetty/parku před Janáčkovým divadlem. V rámci večera budou uvedeny choreografie mladých tvůrců (Kristýna Kmentová, Carolina Isach, Barbora Bielková, Uladzimir Ivanou, Nelka Lazović) v interpretaci členů Baletu NdB na originální hudbu Františka Chaloupky. Součástí, a to nejen jako kulisa, ale i jako aktivní partner tanečníků a hudebníků, bude multimediální fontána.

Divadelní svět Brno

Slovenská taneční platforma 2021

Čtyři slovenské organizace působící v oblasti současného tance Asociácia Bratislava v pohybe, Platforma pre súčasný tanec (PlaST), Nu Dance Fest a Divadelný ústav se spojili a zorganizovali historicky první prezentaci slovenského současného tanečního umění Slovenská tanečná platforma. Přehlídka se uskuteční ve dnech 26. – 28. května. V rámci těchto tří dní bude představeno jedenáct děl, která na Slovensku vznikla za poslední dva roky.

Program:

26. května
11.00
Soňa Kúdeľová: Autocorrect
13.00
Martin Hodoň: 1&X/APENDIX
15.00
Milan Tomášik: Pokrm

27. května
11.00
Roberta Legros Štěpánková: Bod spojenia
MimoOS & ZDRUHESTRANY: Diaries of Touch
13.00
Eva Priečková a Zuzana Žabková: Bodies in Trouble
15.00
Divadlo Štúdio Tanca (Martina Hajdyla Lacová, Lívia Méndez Marín Balážová, Zuna Vesan Kozánková): 3×20 Ženy

28. května
11.00
Barbora Janáková: NO ON
13.00
Yuri Korec & co: Sapiens Territory
Marta Poláková: Endless Shift
15.00
Divadlo Štúdio tanca (Stanislava Vlčeková, Jozef Vlk): Muž bez vlastností

Brzy bude zveřejněn rovněž harmonogram diskuzí. Profesionální umělci se již nyní mohou registrovat na webové stránce www.danceplatform.sk, pro veřejnost bude prodej vstupenek a permanentek spuštěn v následujících dnech.

Panelová diskuze tanečních kritiků

Dne 15. června 2021 ve 14 hod. středoevropského času organizuje nový projekt Dance and Performing Arts Criticism in Europe otevřenou panelovou diskusi, která se bude zabývat výzvami a problémy, se kterými se střetává taneční kritika v době pandemie.

Jedná se o první událost ve spolupráci českého internetového časopisu o tanci Taneční aktuality a organizací Performing Arts Hub Norway. Moderátorka akce Petra Dotlačilová (CZ) pozvala k diskusi o tom, jak koronavirus změnil jejich práci, pět evropských tanečních kritiků. Pozvání přijali Sanjoy Roy (UK), Marisa Hayes (FR), Josef Bartoš (CZ), Hild Borchgrevink (NO) a Anette Therese Pettersen (NO).

„Oblast performativního umění patří mezi ty nejhůře zasažené pandemií covidu,“ vysvětluje Petra Dotlačilová, „divadla jsou více než rok zavřená, soubory často nemohly ani zkoušet a jediný způsob, jak se dostat k divákovi, byl skrz obrazovky nebo venkovní performance. Kvůli této krizi nemohla ani další skupina profesionálů pracovat tak, jak byla zvyklá – taneční kritici.“

Diskuse je otevřena profesionálním tanečním kritikům, tanečníkům, produkčním a široké veřejnosti s cílem probrat společně s hosty dané téma. Když pandemie udeřila, pokračovali kritici s reflexí aktivit tanečních umělců za nových podmínek nebo scénu přestali sledovat kvůli změně média? Jak vnímají různé styly a kvality dance on screen? A změnila tato situace způsob přemýšlení – a psaní – o tanci?

Projekt je podpořen z Fondů EHP 2014-2020.

Registrujte se zde: https://forms.gle/1W5VRQMHtfqjBDqp6 (počet účastníků je omezen).
Pro více informací sledujte událost na Facebooku.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments