Trendy nahota
S koncem letních prázdnin se konal Bazaar festival, který nabízí nevšední divadelní a taneční podívanou pocházející z východní a střední Evropy. Jako jeden z hlavních projektů uvedli organizátoři festivalu představení s názvem You are safe od polské performerky Agaty Siniarské.
Představení You Are Safe, které uvedl Bazaar festival v divadle Ponec, ve vás skutečně zanechá řadu emocí. V mém případě to však nemělo co do činění s uměleckým zážitkem. Ač byly hlavním tématem celého festivalu klimatické změny, které doslova hýbou světem a současnou společností, oduševnělý záměr byl v této inscenaci zastíněn laciným užitím nahoty. Věřím, že v mysli tvůrkyň se jednalo o promyšlený koncept, v jehož základu nešlo o nahotu jako takovou, ale o zobrazení přírodní čistoty v pojetí tří sirén. Nahota v současné době není na jevišti ničím zvláštním, ale je nezbytné promyslet způsob, jakým bude prezentována. Nahá těla, zvláště ta ženská, mohou působit velmi křehce a jemně, ale také velmi vulgárně a odpudivě. V tomto případě se bohužel přikláním k té druhé variantě. Pokud záměr autora neměl být právě takový, ale o tom hluboce pochybuji.
Ve chvíli, kdy je divák vpuštěn do hlediště, sotva se zorientuje a z jeviště ho už vábí pískáním a mlaskáním tři nahé ženy, sirény, ležící na igelitové plachtě. Následuje poněkud dlouhá pasáž, ve které má publikum prostor si prohlédnout každičký záhyb na jejich tělech. Ovšem více než důkladně. Ženy jako by se předháněly, která z nich ukáže víc. Flexibilita je u tanečnic běžně žádoucím jevem, ale zde bych upřednostnila cudnější polohy. Způsobem, jímž se interpretky na igelitu pohybovaly, mi nepřipadal nijak novátorský, a tak jediné, na co mohl divák koukat, byla nahá ženská těla. Nahota rázem přestávala dávat smysl a zbavila se tak v mžiku své jedinečnosti.
Pokud mě teď bude chtít někdo nařknout z puritánství, na svou obranu bych ráda zmínila případ, kdy je nahota na jevišti naopak tou první výše zmíněnou variantou – křehká a něžná. V polovině června tohoto roku měl český divák možnost zhlédnout výjimečnou inscenaci Transverse Orientation od choreografa Dimitrise Papaioannoua. Toto představení bylo ukázkou, jak vkusně lze s nahými těly zacházet. Stávala se totiž nositeli symbolů a emocí, které v průběhu večera měnily svou „tvář“. Divák těla sledoval s jistou dávkou zvědavosti, kam dál svou úlohu rozvinou. Působila jako postavy na velkých malířských plátnech a člověka ten pohled za celé představení neomrzel. Tanečník rázem rozšířil vlastní osobnost o řadu dalších postav, a to vše před zraky přihlížejících. A umělecký zážitek je na světě! V představení You Are Safe však žádný podobný vývoj nenastal a nahota se v některých momentech stávala zbytečnou, místy až komickou.
„Opulentní obrazy krajin“, o nichž se zmiňuje anotace, se před našimi zraky neobjevily. Na mírné dynamice přidalo, když performerky obrátily svou pozornost ke kupě hlíny, která se nacházela na igelitové ploše. Světla stojící přímo na jevišti ztlumila tóny svých barev a zdálo se, že inscenace nyní nabere nápaditý směr. Tuto naději jsem však rychle pozbyla. Každá z žen jen opakovala pohyby té druhé a třetí. Hlína zde měla zobrazovat zem zničenou lidským působením a tři sirény se ji snažily oživovat, jejich počínání na sebe ale bohužel nevzalo podobu rozmanitější choreografie. Představa o tom, že umění je hluboce propojeno s estetickou stránkou věci, se nejspíš začíná stávat jakýmsi „oldschoolem“. Na druhou stranu tvůrci, jako je Dimitris Papaioannou, svými díly dokazují, že současné umění může být živé, stále nové, překvapující, zároveň vysoce estetické, a přitom vůbec ne úzkoprsé ve svých výrazových prostředcích. Důležitá je však invence a fantazie, pouhý záměr ale nestačí.
You Are Safe
Autorka: Agata Siniarska
Tančí: Agata Siniarska, Ramona Nagabczyńska, Karolina Kraczkowska
Bazaar festival 28. 8. 2021, divadlo Ponec
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]