Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Tanec Praha zve na zářijové představení Williama Forsytha, festivaly Nultý bod a Bazaar Festival zveřejňují svůj program a před diváky se představí rovněž studenti taneční konzervatoře Duncan Centre.

Dimitris Papaioannou – Transverse Orientation (foto Julian Mommert 2021)

Letošní 33. ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Praha předvedl opět špičky zahraniční i české taneční scény. Do Prahy vůbec poprvé přijel Dimitris Papaioannou a byla to událost! Umělci odehráli celkem 70 představení v Praze a dalších 21 městech a obcích České republiky. Festival ani letos červnem nekončí, prvotřídní program nabídne i na podzim, jeho vrcholem bude 11. září v Hudebním divadle Karlín nejnovější dílo Williama Forsytha A Quiet Evening of Dance.

„Šli jsme opět do obrovského rizika, ale s pocitem, že teď anebo nikdy. Dimitris je světová hvězda, jednání jsme začali před 4 lety a na další minimálně 2 roky je vybookovaný, takže jsem na přelomu dubna a května musela rozhodnout něco, co se nedá predikovat,” říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka Tance Praha a pokračuje: „vlastně je zázrak, že jsme Transverse Orientation uvedli hned po premiéře v Lyonu, jako jeden z koproducentů inscenace, což je důležitá role festivalů i do budoucna. I Silvia Gribaudi, která zvládla skvěle Opening festivalu, se do Prahy vrátí v naší nové koprodukci. Mrzelo nás, že jsme nedosáhli navýšení kapacity sálů nad 50 %, vstupenky byly vyprodány během 24 hodin, škoda, Ministerstvo zdravotnictví po všech šarádách nebylo schopno vůbec komunikovat.”

Vrcholem zářijového programu pak bude po dvaceti letech návrat Williama Forsytha, a to s nejnovějším dílem A Quiet Evening of Dance v produkci Sadler’s Wells London.

„Fenomenální Forsythe potěšil naše diváky již v roce 2000 a plánovali jsme jeho návrat po 20 letech, ale loni prostě nebyla šance. Jsme nadšeni, že nám dokázal dát jeden jediný náhradní termín, 11. 9. a věříme, že 75% kapacity HDK, kterou jsme pustili do prodeje nyní, budeme moci ještě navýšit.” dodává Kreuzmannová.

Nestabilní situace spojená s pandemií vnesla do realizace i pozitivní zkušenosti, řada představení v Praze i regionech se odehrála ve venkovních prostorách a otevřela se tak širší divácké obci. Letošní ročník navíc uvádí několik děl, ve kterých se diváci mohou aktivně zapojit. Laické publikum se zúčastnilo otevřené zkoušky k premiéře Viktora Černického PRIMAnebo open-air verzeJámy lvové PocketArtu, která se v září dočká reprízy, kromě toho teenagery vtáhli do díla Nibiru IIILOUD RING maďarští umělci. Stejnou věkovou skupinu si vybrala Marie Gourdain pro zářijovou premiéru Icarus, tento open air projekt chystá konečně odloženou premiéru na 26. září.

V září také festival zopakuje víkendovou sérii venkovních performancí nesoucí název Žižkov v pohybu, která oživuje lokace Dolního Žižkova, zdánlivě nehostinného“Gordického uzlu” na rozhraní Prahy 1, 3 a 8. Tyto zážitky můžete znovu sdílet v sobotu 11. a v neděli 12. září, na což naváže i další etapa projektu Dancing Museums s Galerií Hl. m. Prahy v Zámku Troja.

Duncan Centre, Skrz (foto Adéla Horelicová)

Premiéra studentů konzervatoře Duncan Centre

Společná pouť skupiny mladých lidí plných nadějí, kterým jsou do cesty stavěny nejrůznější překážky a nástrahy, s nimiž je nutné se vyrovnat. Východiska, řešení a odpovědí ve vlastním nitru budou hledat v choreografii Skrz studenti 3. ročníku taneční konzervatoře Duncan Centre ve dnech 10. a 11. července 2021.

Jedním z výstupů studia žáků 3. ročníku Duncan Centre bývají již pravidelně choreografická představení, na jejichž podobě pracují společně s výraznými osobnostmi české i mezinárodní taneční scény. V loňském roce bylo např. uvedeno dílo Kreatur Sashy Waltz, mezi další choreografická jména minulých let patří Kateřina Stupecká nebo Helena Ratajová. V letošním mimořádném roce padla již podruhé volba na Jiřího Bartovance, původního autora myšlenky, tanečníka, choreografa a dlouholetého člena souboru Sasha Waltz & Guests.

„Sám jsem absolventem Duncan Centre, kde jsem během studií dostal možnost pracovat s Petrou Hauerovou. Daná zkušenost mě naprosto pohltila a já jsem si díky ní uvědomil, že tanec a umělecká tvorba je skutečně tím, čemu bych se chtěl v životě věnovat. Obdobnou možnost jsem chtěl nabídnout i dalším studentům, jelikož jsem přesvědčen, že možnost okusit svět profesionálního divadla, zjistit, jak funguje a na vlastní kůži vyzkoušet přípravu taneční inscenace od jejích samotných počátků, je pro mladého umělce klíčové,“ vysvětluje Bartovanec.

Základy k letošnímu dílu byly položeny již na počátku školního roku, kdy studenti v rámci předmětu Tvorba začali pracovat na vlastních duetech a choreografických motivech, která bývají obvykle jedním z klíčových aspektů výsledného jevištního tvaru. Vzhledem k pandemické situaci se však muselo improvizovat. Studenti namísto duetů vymýšleli v izolaci sólové výstupy a v průběhu února a března na nich měli krátce možnost v rámci prvních zkoušek pracovat.

„Skrz je o hledání, o cestě. O cestě životem, o hledání svého místa ve světě, o snaze se vyrovnat s novými zkušenostmi, s překážkami, nástrahami. Mladí lidé jsou onomu hledání vystaveni snad nejsilněji z nás všech. Současně jsou ale většinou plní naděje v nalezení odpovědí. To chci v našem společném díle nahlédnout. Ukázat, že cesta vede skrze nás samotné,“ přibližuje Jiří Bartovanec.

Původně mělo mít Skrz premiéru na jaře, kvůli nemožnosti pořádně zkoušet, a především následné dílo ukázat divákům, uvažovalo se krátce na přenesení tance na video a šíření online formou. Nakonec se vyplatilo posečkat na počátek léta, kdy se situace uklidnila natolik, že bylo možné naplánovat premiéru řádnou. Naživo a s diváky.

„Aktuálně se nacházíme ve fázi intenzivních finálních příprav. Pracujeme se studenty na sálech a divákům Skrz ukážeme v sídle Duncan Centre v pražském Braníku na počátku července,“ uvádí Bartovanec.

Uvedení v prvním měsíci prázdnin má i svou symbolickou hodnotu. Bude sloužit jako rozloučení s odcházející ředitelkou Romanou Lisnerovou, kterou od srpna nahradí Petr Tyc.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments