Česká filharmonie vyráží na první velké evropské turné od vypuknutí pandemie
Poslední velká turné České filharmonie se uskutečnila v sezoně 2019/2020. Jednalo se o zájezd do Japonska a na Tchaj-wan v říjnu 2019, o rezidence ve Vídni a Paříži v listopadu téhož roku a o turné po Německu v březnu 2020. Následně muselo být kvůli pandemii zrušeno třicet osm zahraničních koncertů. „Neuskutečnily se tak rezidence v Hamburku či Moskvě, nemohli jsme jet na letní festivaly do San Sebastianu, Santanderu ani Edinburghu, odpadlo i loňské evropské turné do Vídně, Paříže, Bruselu, Amsterodamu a Londýna. Stejně tak jsme museli odvolat turné do USA, Japonska, Jižní Koreje, Číny či na Tchaj-wan,“ vysvětluje Robert Hanč, generální manažer České filharmonie zodpovědný za koncertní, zájezdovou a nahrávací činnost. „Za poslední dva roky jsme tak mohli uskutečnit pouze tři krátké výjezdy do Vídně a jeden do rakouského Grafeneggu,“ uzavírá Robert Hanč.
„Evropské turné jsme začali připravovat ještě v době, kdy nebylo po covidu ani vidu ani slechu, a měl to být náš první zájezd po nástupu šéfdirigenta Semjona Byčkova, na němž představíme důležitá díla českých autorů ve slavných evropských sálech. Po koncertech se symfoniemi Čajkovského a Mahlera v letech 2018 a 2019 měli přijít na řadu Smetana, Dvořák, Janáček a Martinů,“ říká generální ředitel České filharmonie David Mareček a dále upřesňuje: „To, že jsou ve světě populární Dvořákovy symfonie i Janáčkova Glagolská mše, zřejmě nikoho nepřekvapí. Naproti tomu Smetanova Má vlast, která doma patří k základnímu koncertnímu repertoáru, je pro zahraniční pořadatele stále ještě málo známá a o její zařazení do programu musíme často velmi usilovně bojovat. Že Mou vlast přijali letos ve vídeňském Musikvereinu, v berlínské Filharmonii, v Hamburku, v Essenu i v londýnském Barbicanu, je pro českou hudbu dobrým znamením a zaslouženým uznáním Smetanova významu.“
Má vlast má mimořádné postavení jak v českých dějinách, tak i v historii České filharmonie. Orchestr Mou vlast poprvé zahrál v roce 1901 ve smíchovském pivovaru. V roce 1925 ji Václav Talich uvedl na prvním koncertě filharmoniků, který byl živě přenášen rozhlasem, a pět let poté se stala i prvním dílem, jež orchestr nahrál na desku. Když Joseph Goebbels za nacistické okupace požadoval, aby Česká filharmonie vystoupila v Berlíně a v Drážďanech, Talich dal jako vzdorné gesto na program právě Mou vlast. Tutéž skladbu pak v roce 1945 řídil Rafael Kubelík na „koncertě díkuvzdání“ za čerstvě osvobozené Československo a o pětačtyřicet let později vybral Mou vlast znovu na program koncertu u příležitosti prvních svobodných voleb v Československu. V listopadu 2020 šéfdirigent a hudební ředitel Semjon Byčkov a Česká filharmonie provedením celého cyklu připomněli 30. výročí tohoto historického okamžiku a založili tak novou tradici každoročního mimořádného koncertu pro svobodu a demokracii, vztahujícího se k odkazu sametové revoluce.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]