Balet Národního divadla uvádí triptych bpm

Neopakovatelná energie, hledání svobody, fúze nejrůznějších tanečních stylů. To je premiéra bpm Baletu Národního divadla, která přivádí na jeviště historické budovy ND trojici děl choreografů: Sharon Eyal a Gai Behar, Eyal Dadon a Yemi A.D.
Balet ND, bpm – Bill (foto Sergei Gherciu)

Beats per minute (bpm) znamená počet úderů za minutu – v rytmu hudby, v pohybu nebo při tlukotu lidského srdce. Všechny významy se spojují v novém programu, který uvádí dílo Bill izraelského tvůrčího týmu Sharon Eyal a Gai Behar a dvě světové premiéry, choreografii ARTZA Eyala Dadona, rovněž tvůrce z Izraele, a Bohemian Gravity českého choreografa a kreativního producenta s nigerijskými kořeny Yemiho A.D. Na jevišti Národního divadla bude inscenace poprvé uvedena 31. března 2022.

Eyal Dadon (1989) je vycházející hvězdou současného izraelského tance, jako tanečník se etabloval v souborech Kamea Dance Company, a především Kibbutz Contemporary Dance Company, kde začal záhy choreograficky tvořit. Aktuálně je uměleckým šéfem vlastního souboru Sol Dance Company, s nímž vystupuje po celém světě, a současně autorem řady originálních děl pro soubory jako moskevské Divadlo Stanislavského a Němiroviče-Dančenka, italské Aterballetto či Gärtnerplatz Staatstheater v Mnichově.

V Praze vytvořil dílo ARTZA, k němuž rovněž složil hudební doprovod. Výkřik artza v hebrejštině znamená zhruba totéž, co český povel lehni, který se používá při psím výcviku. Autor se obrací k vnitřnímu zvířeti, které si každý neseme v sobě a neustále krotíme ve snaze nalézt rovnováhu mezi naplňováním společenských konvencí a potřebou volnosti.

„Nemohu divákovi říct, co má cítit, ale rád bych, aby přemýšlel a hledal své vlastní významy a odpovědi na otázky. Nakolik nás společnost svými pravidly drží v metaforické kleci, nakolik se jí dobrovolně pod-volujeme, proč něco takového děláme a jak věrní sami sobě ve skutečnosti jsme,“ dodává Dadon.

Balet ND, bpm – ARTZA (foto Sergei Gherciu)

Yemi A.D. (1981) své choreografie dosud vytvářel především na poli světového šoubyznysu, jak tomu bylo například při dlouhodobé spolupráci s uznávaným americkým rapperem Kanyem Westem na jeho mezinárodních turné a předávání cen MTV, při spolupráci s americkou televizní stanicí CBS nebo celosvětové kampani pro Apple. V Národním divadle a na výsostně divadelním typu scény jde tedy o jeho debut, který považuje za významný milník ve své tvorbě.

S Baletem ND uvádí Yemi A.D. světovou premiéru svého nového díla Bohemian Gravity s podtitulem Searching for Freedom. Hudbu vytvořil NobodyListen a kostýmy módní návrhářka Liběna Rochová. Tomáš „Tommy“ Pražák ručí za akrobatickou průpravu tanečníků a v Londýně žijící oceňovaná fotografka Eliška Sky se ujala scénografie.

Inscenace Bohemian Gravity chce zapůsobit na emoce diváků. Přívlastek bohemian zde bude prezentovat svobodomyslnost a touhu po volném a ničím neomezeném pohybu, gravity pak opozitum, v němž lze na jednu stranu spatřovat limit, který nám v rozletu brání a nutí nás držet se vlastních kořenů, na druhou stranu právě díky gravitaci si potřebu „vzlétnout“ uvědomujeme a prahneme po ní. Další paralelu představuje druhý možný výklad anglického slova bohemian, který v překladu může vyjadřovat také cosi českého.

„Velmi rád propojuji nejrůznější taneční styly, nevnímám interpreta jako nepopsaný list papíru, chci vědomě vycházet z jeho zkušeností, znalostí a prožitků. Někdy se spolehnout na známé vzorce, jindy je rozbourat,“ říká Yemi A.D.

Balet ND, bpm – Bohemian Gravity (foto Sergei Gherciu)

Sharon Eyal (1971) je světovou hvězdou současného tance. Kariéru započala jako tanečnice a následně rovněž choreografka a pomocná umělecká ředitelka Batsheva Dance Company.

V roce 20013 založila spolu se svým partnerem Gaiem Beharem soubor L-E-V Dance Company, s nímž s úspěchem hostuje po celém světě, tuzemští diváci její dílo mohli vidět i v rámci festivalu Tanec Praha v roce 2019. Je držitelkou několika prestižních cen jako Fedora – Van Cleef & Arpels Prize nebo Landau Prize. Její choreografie uvádí věhlasné soubory včetně Nederlands Dans Theater, Opéra national de Paris nebo Staastoper Berlin.

Balet ND uvede její ve světě etablovanou choreografii Bill z roku 2015. Toto dílo v sobě nese jasný choreografčin rukopis – techno hudbu dvorního skladatele Oriho Lichtika, přiléhavé celotrikoty odhalující každý sval tanečníkova těla, minimalistický, syrový pohybový slovník i zvláštně absurdní atmosféru. Hlavním motivem díla je role jedince ve společnosti, což posilují repetitivně, na první pohled unisono prováděné pohybové sekvence, jednotné kostýmy i líčení. O to silněji poté rezonují větší i menší výkyvy proti zdánlivému normálu.

„Miluju unisono, které je ale trochu pokřivené. Stejní lidé, stejný pohyb, stejné načasování, ale přesto jiné,“ doplňuje k tomu choreografka.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments