Album týdne Normana Lebrechta: Česká filharmonie – Mahlerova Symfonie č. 4
České filharmonie a její šéfdirigent ruského a židovského původu Semjon Byčkov mají k Mahlerovi blízko z celé řady důvodů: Mahler vyrůstal v české krajině, v židovské rodině, kde se mluvilo německy a jidiš. Česká filharmonie provedla premiéru Mahlerovy sedmé symfonie, a uchovává řadu skladatelových not ve svém archivu, kde jsem i já měl možnost je studovat. Mahler za život dvakrát navštívil své příbuzné v Byčkovově rodném Petrohradu, a ruští umělci k jeho dílu cítí empatii, která je zřejmá například v symfoniích Šostakoviče a promítla se i do vzdělání Byčkova. Díky těmto spojitostem je toto provedení Mahlerova díla neobvykle zajímavé, a to ještě předtím, než zazní první nota.
Č. 4 je skladatelova nejskromnější symfonie, ačkoliv vyžaduje stohlavý orchestr a trvá téměř hodinu. Její partitura je plná překážek. Jak se vypořádat s tempem efektu saňových zvonků, kterým dílo začíná, je otázka, která motá hlavu většině dirigentů. Holanďan Willem Mengelberg, který symfonii dirigoval za skladatelovy přítomnosti, zvolil divoké tempo a jeho orchestr pádil tak, že ho dirigentská hůlka jen sotva stihla ovládat. Mahlerův student Bruno Walter zase úvod symfonie nechal hrát pomalu a s respektem. Byčkovovi se podařilo najít zlatý střed mezi oběma extrémy.
Další problém často nastává na začátku druhé věty, kde Mahler vyžaduje po koncertním mistrovi, aby zapomněl že drží v rukou cenný nástroj a hrál drsně a falešně, jako na cikánské oslavě. Český koncertní mistr na této nahrávce se na můj vkus dostatečně neodvázal, ale zbytek orchestru zní přesvědčivě otřeseně, ačkoliv stále hrají nadmíru elegantně.
Třetí věta, jedno z Mahlerových skvělých adagií, by mohla tavit led na Aljašce, a čtvrtá obsahuje sopránovou píseň o zvířatech chvíli dovádějících v ráji, než je někdo naservíruje k obědu. Mahler chtěl, aby se tato část zpívala „naivně, bez ironie“. Sólistka Chen Reiss zní možná příliš chytře. Ale jako celek má toto provedení symfonie autentickou a zcela nenapodobitelnou českou melodičnost, která jej činí nepostradatelným pro všechny milovníky Mahlera. Tato nahrávka je velmi slibným začátkem plánované série.
Ukázka:
Mahler: Symphony No. 4
G. Mahler: Symfonie č. 4, G dur
Chen Reiss – soprán
Česká filharmonie
Semjon Byčkov – dirigent
Label: Pentatone
Datum vydání: 8. dubna 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]