Essential Youth přinesl zásadní příležitost pěti evropským skladatelům
![Essential Youth/Zásadní mládí – Petr Kotík, Ostrava New Orchestra, 15. listopadu 2022 (foto Zdeněk Chrapek)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/11/Essential-YouthZásadní-mládí-–-Petr-Kotík-Ostrava-New-Orchestra-15.-listopadu-2022-foto.jpg)
V Praze po dlouhé době konečně našlo i vstřícného partnera v Centru současného umění DOX, které je Petru Kotíkovi blízké i v propojování druhů umění a vyhledávání a reagování na zajímavá společenská témata. Multifunkční sál DOXu je navíc akusticky zdařilý i pro provozování současné hudby. DOX poskytuje i zázemí pro osobní setkávání.
Projekt Zásadní mládí/Essential Youth přinesl pěti mladým skladatelům Evropy významnou tvůrčí příležitost, kterou provedení orchestrálního díla bezesporu je. Projekt je v tomto důsledném přístupu ojedinělým a zřejmě ne posledním v záměru Ostravského centra nové hudby. Výběr skladatelů byl na Petru Kotíkovi, který se podle vlastních slov orientoval i na základě předchozí zkušenosti během tvůrčích kurzů v Ostravě: „Se všemi pěti skladateli jsem pracoval v rámci třítýdenního Institutu a festivalu Ostravské dny, s mnohými více než jednou. Všichni jsou seriózní, soustředěni na kompozici, nikdo z nich se nesnaží udělat dojem a uspět vykalkulovaným způsobem či podbízením se tomu, co se zrovna líbí. A to dává naději, že v jejich skladbách je něco víc než zvuk sám, že je to autentický projev tvůrců nové generace,“ jak vyjádřil v programu koncertu.
Dramaturgický soulad je trochu „nenáhodnou náhodou“, vyplývající z volby typů osobností skladatelů – podle slov pořadatelů nikoli z dramaturgického zacílení objednávky, protože skladby obdrželi relativně krátce před akcí a netušili, s čím skladatelé přijdou. Mohlo to být i něco nečekaného vzhledem k předchozí tvorbě, protože se jedná o mladé tvůrce, kteří mohou testovat vyjadřovací prostředky. Je obdivuhodné, v jak krátkých časech týdnů dokáže letos osmdesátiletý Petr Kotík s projektovým orchestrem Ostrava New Orchestra nastudovat nové kompozice, které mají každá svá specifika.
![Essential Youth/Zásadní mládí – Petr Kotík, Ostrava New Orchestra, 15. listopadu 2022 (foto Zdeněk Chrapek)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/11/Essential-YouthZásadní-mládí-–-Petr-Kotík-Ostrava-New-Orchestra-15.-listopadu-2022-foto-Zdeněk-Chrapek.jpg)
Ve volné pauze při přestavbě na pódiu Petr Kotík poznamenal, že možná se rodí nějaký nový skupinový styl, který charakterizoval „žádné drama, ale situace“. Změnu temporality „kompozičních strategií“ asocioval s hrou Samuela Becketta Čekání na Godota (1952). Nicméně, odlišné, více statické než narativní pojetí hudby můžeme na různý způsob zachytit i dříve – například u nizozemské vokální polyfonie a její harmonické architektury nebo třeba ve Webernově dodekafonii.
Premiérované skladby vybraných autorů by bylo možné také nazvat „impresivními“ vzhledem k důrazu na barvu zvuku, z níž plasticky vystupovaly melodická gesta a rytmické impulsy různé mohutnosti. Také se v nich objevila větší organičnost (dech, ikonicita s popínavým porostem), minimalismus prostředků. To, co mne upoutalo jako relativně společné, byly i jakési změny přiblížení a oddálení, jako byste se dívali do mikroskopu a zaostřovali a oddalovali a občas jste zahlédli prokreslený nějaký detail, který vám zase zmizí, jako kdyby se v čase vytvářely určité bubliny, kterými se „chronos“ mění na „kairos.“ Skladby se také převážně odehrávaly v klidném průběhu a převažující tichosti.
Nejvíce se hudebním jazykem lišila skladba první autorky, Španělky Maríe de Grandi Ruzafy (1998), která po provedení svého Otesánka zasedla s houslemi do orchestru. Skladba byla její první partiturou. V orchestraci a instrumentaci se zdá být ovlivněna zájmem o improvizaci a svou zvukařskou prací. Barevný základ nízkých smyčců v kombinaci s klavírem a perkusemi byl prokreslován gesty dalších nástrojů, které se spojily nakonec v tutti. Skladba se vyvíjela k plnější barevnosti, delším tahům, tajemné rezonanci. Violoncello uzavřelo skladbu jemnou melodií a celý obraz uzavřel úder gongu jako v divadelním obraze.
![Essential Youth/Zásadní mládí – Petr Kotík, Ostrava New Orchestra, 15. listopadu 2022 (foto Zdeněk Chrapek)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/11/Essential-YouthZásadní-mládí-3–-Petr-Kotík-Ostrava-New-Orchestra-15.-listopadu-2022-foto-Zdeněk-Chrapek.jpg)
Skladba Synthetics 1 – Floating Christiana Ferlaina (1981) působila jako obraz tiché krajiny v mlze. Jednotlivé dlouhé tóny a souzvuky tvořily podmanivé harmonie, které byly později zneklidňovány disonancemi. Rovnováha vrstev se rozmlžovala, zvuk se postupně zahušťoval. Do dlouhých tahů padaly „kapky“ krátkých zvukových impulsů. Jak poznamenal skladatel: „Hlavní melodická linka se vznáší nad volně pohybujícím orchestrálním pozadím.“ Odtud zřejmě moje asociace vlnící se mlžné páry nad krajinou.
Posluchači patrně nejvíc znají českého skladatele Iana Mikysku (1994), a to z různých kontextů (videí, performancí, instalací). Autor má za sebou i řadu zahraničních studií a také studium audiovize na FAMU a alternativního a loutkového divadla na DAMU. V jeho hudbě je cítit osobitá vynalézavost inspirovaná i kontaktem s divadelním a výtvarným prostředím. Autor má zkušenost i se zvukovou tvorbou.
Skladba Shan Shui odkazuje k čínské tradici tušové krajinomalby (doslova „hora“ a „voda“). Orchestr a netradiční zvukové zdroje (například dvě ustřižené plastové lahve připevněné k bambusovým dutým tyčím, vytvářející alikvotní zvuky na způsob fujar nořením do vody, házení míčkem na buben s přirozeným zrychlením pulsu jako u spektrální hudby, šustění papírem, nástroji amplifikovaný dech a podobně) tvoří metaforu čínské malby, její vnitřní prostor a symbolické „tahy štětcem“ průchodem zvuku orchestrem, jasně definovanými gesty jednotlivých nástrojů.
![Ian Mikyska (zdroj Ian Mikyska)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/11/Ian-Mikyska-zdroj-Ian-Mikyska.jpg)
Skladba se pohybuje i v pásmech různé hybnosti. Ač celkově je výraz meditativně orientální, po impulsu bubnu přichází gradace, poté se vše zpomaluje a za šumu tření papíru ustává. Dva sólisté: Irvin Venyš a Martin Opršál z celkového zvuku nijak zvlášť nevystupují. Bublavý zvuk basklarinetu a spíše ojedinělé doteky perkusí jsou jeho přirozenou součástí, dobarvují a prokreslují některé segmenty. Skladba právem získala velký ohlas v publiku.
V pořadí další kompozice Estonky Liisy Hirsch (1984) byla stejného rodu jako Mikyskova. Autorka prokazuje velkou citlivost ke kvalitě vnímaného zvuku, podobně jako Mikyska. Také ona pracuje v kontaktu s divadlem a zvukovou tvorbou. I pro ni je instrumentace a orchestrace specifickým citlivým nástrojem komponovaných barev na pozadí ticha. O své skladba Canvas autorka napsala: „Snažila jsem se přiblížit spíše vizuálnímu dílu: většina frekvencí je tak přítomna hned od začátku.“
Skladba začíná drženým klastrem, do kterého jako výšivka vstupují jednotlivá nástrojová gesta smyčců. Pracuje s barvou bohatou na alikvoty. Zvuk se orchestrem vždy postupně šíří a umlká. V této souvislosti mne napadl, pro změnu, název Halíkovy knihy Co je bez chvění, není pevné. Není zde subjekt a objekt, subjekt a jeho příběh, ale chvějící se „situace.“
![Adrián Demoč (foto Julian Veverica)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/03/Adrian-Democ-photo-Julian-Veverica.jpg)
Poslední skladba večera Popínavá hudba autora slovenského původu, který studoval mimo jiné v Brně, Adriana Demoče (1985), pracovala minimalisticky s varírovaným motivem melodické linky, která se vznáší nad harmonickým tichým pozadím orchestru, jehož zvuk se opět disonantně rozmlžuje a zase harmonizuje. Vše se děje spíš ve vyšším rejstříku. Celé to působí jako svého druhu ukolébavka.
Všichni autoři byli přítomni, sál byl plný a viděla jsem v něm i řadu našich skladatelů mladší a střední generace. Potlesk publika upřímně ocenil skladby i výkon orchestru a dirigenta. Je chvályhodné, že koncert zaznamenal Český rozhlas. Pro pořadatele to byl náročný projekt, pro posluchače takový poetický klidný večer. Díky za něj!
![Liisa Hirsch (zdroj Ostravské centrum nové hudby)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2022/11/Liisa-Hirsch-zdroj-Ostravské-centrum-nové-hudby.jpg)
Essential Youth/Zásadní mládí
15. listopadu 2022, 19:00 hodin
DOX, Praha
Program:
Maria de Grandi Ruzafa: Otesánek (Fairytale No.1)
Christian Ferlaino: Synthetics 1 – Floating
Ian Mikyska: Shan-Shui
Liisa Hirsch: Canvas
Adrian Demoč: Popínavá hudba
Účinkující:
Ostrava New Orchestra
Irvin Venyš – basový klarinet
Martin Opršál – perkuse
Petr Kotík – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]