Česká filharmonie vydává Druhou symfonii Gustava Mahlera
„Druhá symfonie ‚Vzkříšení‘ je inspirována věčnou otázkou: ‚Proč jsme tady?‘ Jejích pět vět ukazuje životní cyklus ve všech jeho zápasech: utrpení, radost, ironie, humor, láska a pochybnosti… Po celou dobu je to ovšem víra, která nese konečnou jistotu,“ říká šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov.
Mahlerovu Druhou symfonii dirigoval Semjon Byčkov poprvé v roce 1989 na svém inauguračním koncertu jako hudební ředitel Orchestre de Paris. Stejnou skladbu si zvolil i v roce 2021, když se ke stejnému tělesu vracel jako host poprvé od roku 1998. V roce 2005 oslavil Mahlerovou Druhou symfonií padesáté výročí existence Symfonického orchestru WDR v Kolíně nad Rýnem, v jehož čele tehdy stál. A Mahlerovým Vzkříšením zahájil i své působení na postu šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie na podzim 2018, a to nejen v Rudolfinu, ale i v Koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě, ve Velkém sále vídeňského Musikvereinu a v newyorské Carnegie Hall. Vydávaná nahrávka vznikla po návratu z turné po USA.
Česká filharmonie uzavřela smlouvu o dlouhodobém partnerství s vydavatelstvím Pentatone na začátku loňského roku. Spolupráce byla zahájena v dubnu 2022 vydáním Čtvrté symfonie Gustava Mahlera, která sklidila mimořádně pochvalné kritiky. Prestižní britský hudební časopis Gramophone v červnu na základě nahrávky Mahlerovy Čtvrté symfonie nominoval Českou filharmonii na titul Orchestr roku. Na podzim následovala Pátá symfonie, kterou britské Sunday Times označily za Nahrávku roku 2022.
Volba souboru Mahlerových symfonií po symfoniích Antonína Dvořáka a Petra Iljiče Čajkovského nebyla náhodná. Gustav Mahler se narodil v Kalištích u Humpolce a s Českou filharmonií ve světové premiéře uvedl v roce 1908 Sedmou symfonii. Ta znovu zazněla na koncertech v Rudolfinu na podzim loňského roku. Česká filharmonie všechny Mahlerovy symfonie nahrála v letech 1976 až 1982 pod taktovkou svého tehdejšího šéfdirigenta Václava Neumanna, jenž byl velkým propagátorem skladatelovy symfonické tvorby. Cyklus vznikající pod vedením Semjona Byčkova je tedy prvním pokusem o novou interpretaci Mahlerových symfonií ze strany České filharmonie po více než čtyřech desítkách let. V Pentatonu navíc komplet symfonií Gustava Mahlera vyjde vůbec poprvé.
Česká filharmonie v letošní sezoně chystá ještě provedení a nahrávání Mahlerovy Šesté symfonie. V rámci jarního turné na přelomu března a dubna ji zahraje pod taktovkou Semjona Byčkova ve Štýrském Hradci, ve Vídni, v Udine, v Milánu, kam se první český orchestr vrací po více než šedesáti letech, a v Aix-en-Provence, kde Česká filharmonie vystoupí vůbec poprvé. Na konci května ještě orchestr provede Mahlerovu Šestou symfonii v Lipsku v rámci Mahlerova festivalu, aby ji nakonec v červnu zahrál v Rudolfinu. Při červnových koncertech také vznikne zvukový záznam pro vydavatelství Pentatone.
„Objevování Mahlerovy hudby se podobá objevování života samotného. Zažít to znamená být vtažen do jeho světa a hodnot. To, co vyplývá z jeho hudby, jeho dopisů a svědectví těch, kteří ho znali, je dualita tohoto muže. Jako tvůrce a zároveň interpret vymýšlí zvuky, které znovu tvoří svět přírody a lidí. Měl méně než 51 let na to, aby si uvědomil základní otázky naší existence, a ještě méně času na jejich zodpovězení. Přesto to byla doba dost dlouhá k vyjádření polyfonie života: jeho ušlechtilosti i banality, jeho reality i nadpozemskosti, jeho dětské naivity i neodmyslitelné tragédie,“ vyznává se ze svého vztahu k Mahlerovi šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]