Album týdne Normana Lebrechta: Nepochopitelná Gražyna Bacewiczová

Tento týden hodnotí Norman Lebrecht ve své pravidelné recenzi nahrávku skladeb polské skladatelky Gražyny Bacewiczové, nahrané Finským rozhlasovým symfonickým orchestrem spolu s klavíristou Peterem Jablonskim a pod vedením dirigenta Nicholase Collona.
Gražyna Bacewiczová (zdroj Belcanto Fund)
Gražyna Bacewiczová (zdroj Belcanto Fund)

Existuje v celém 20. století neuchopitelnější skladatelka než Gražyna Bacewiczová?

Bacewiczová bývá označována za polskou skladatelku, ale její otec byl Litevec a opustil rodinu poté, co jeho stát získal v roce 1918 nezávislost. Její bratr, Vytautus Bacevičius, působil jako skladatel v New Yorku. Gražyna získala dobře placené místo koncertní mistryně národního rozhlasového orchestru a pendlovala mezi Varšavou a Lodží. Okolnostmi, sňatkem a potomkem je tedy Polkou. Do polské tapiserie Szymanowského, Lutoslawského, Panufnika a Pendereckého však nezapadá. Byla outsiderkou, a to nikoli kvůli svému pohlaví. Bacewiczová se záměrně drží stranou.

Za hrůz nacistické okupace v komponování pokračovala, i když šance na uvedení jejích děl byla mizivá. V září 1945 měla premiéru nevázaná a odlehčená Předehra pro orchestr (1943). Co se jí proboha honilo hlavou – naděje, nebo výsměch? Se zavázanýma očima byste si tuto skladbu mohli splést s něčím frivolním od Arthura Blisse nebo některého z Pařížské šestky. Skutečná Gražyna Bacewiczová nezaujme stanovisko.

První klavírní koncert z roku 1949, zkomponovaný podle stalinských zásad socialistického realismu, se potácí mezi útržky Bartóka a Stravinského, aniž by se v některém z nich ustálil. Bacewiczová své záměry cíleně zamlžuje. Koncert pro dva klavíry v poněkud uvolněnějším klimatu roku 1966 vykazuje jistou spřízněnost s tehdejším modernismem, ale jen co začnete věřit, že se ohání klastry a seriální řadou, okamžitě se stáhne zpět do tónového tvaru a harmonie.

V Bacewiczové je obrovská energie, ale nejsem si jistý, zda se některému interpretovi dosud podařilo na nahrávce úspěšně zachytit její podstatu. Klavírista Peter Jablonski je na tomto albu ohromující. Nicholas Collon, který řídí Finský rozhlasový symfonický orchestr, používá nadměrné množství dynamických extrémů. Přál bych si Bacewiczovou oblíbit víc, ale je pro mě těžko pochopitelné, že skladatelka, která zažila nejtemnější období Polska, zatajuje budoucím generacím celou svou zkušenost. Jak je to jen možné?

Album na Spotify:

Ukázka na YouTube:

Grazyna Bacewicz: Orchestral works and Piano Concertos

Grazyna Bacewicz: Piano Concerto
Grazyna Bacewicz: Concerto for Two Pianos and Orchestra
Grazyna Bacewicz: Overture
Grazyna Bacewicz: Music for Strings, Trumpets and Percussion

Finnish Radio Symphony Orchestra
Elisabeth Brauss – klavír
Peter Jablonski – klavír
Nicholas Collon – dirigent

Label: Ondine
Datum vydání: květen 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments