Týden s tancem
Premiéra v Baletu Národního divadla Brno: Coco Chanel ožívá v tanečním příběhu
Příběh vizionářské kreativity, která změnila způsob ženského oblékání. Coco Chanel jako nebojácnost, dravost a risk, stejně jako vkus, filozofie a značka: současný balet Mária Radačovského o ženě, která zásadně ovlivnila svět módy, bude uveden v premiéře 3. května v Mahenově divadle.
Druhá, jarní premiéra sezony 2023/2024, završuje již desetileté působení uměleckého šéfa Mária Radačovského v čele souboru Baletu NdB. Jako choreograf se v minulosti s oblibou věnoval celovečerním titulům inspirovaným životem a tvorbou velkých osobností lidských kulturních dějin. Můžeme připomenout tituly baletů Warhol, Beethoven, Michelangelo. Nyní jeho tvůrčí pozornost uchvátila výjimečná žena, která změnou šatníku moderní ženy převrátila svět módy vzhůru nohama. „Její cesta na vrchol, jak to u výjimečných lidí bývá, byla bolavá, trnitá, ale pro choreografa Mária Radačovského nejdůležitější slovíčko charakteristiky je, že byla opravdová, skutečná. V dnešním světě se často vzdáváme bez boje, protože je to snazší, komfortnější. Mnohá naše rozhodnutí jsou odsouvána, protože vzbuzují nutnost sebezapření. Jenže cesta za úspěchem nezná zkratky. A příběh Coco Chanel může sloužit za příklad a je důkazem, jak důležitý je faktor výdrže odhodlání a jasného směřování jít si za svým cílem a být schopen pro úspěch obětovat a podřídit mu téměř všechno,“ píše se na stránkách divadla.
Stejně jako u Beethovena i u Coco Chanel je choreograf fascinován dosahem jejího vlivu a významu, její schopností proměnit svůj obor takovým způsobem, že vnímáme s nadsázkou svět módy před a po Chanel. Tak jako na většině svých inscenací spolupracoval Mário Radačovský se svým osvědčeným slovenským výtvarnickým týmem. Autorem scény je Marek Hollý a lákavou výzvu kostýmní výpravy v duchu Coco Chanel přijala Ľudmila Várossová.
Premiéra v Jihočeském divadle
Choreografové Ondřej Vinklát a Tomáš Rychetský spolu s režisérem Dodo Gombárem připravili premiéru – netradiční pohled na nejklasičtější příběh o lásce, která nezná hranic, ovšem pod názvem Julie a Romeo. Poprvé už 2. května od 19:30 (v pátek se hraje od 18:00 hodin). Hudba Ivana Achera a výprava Evy Jiřikovské slibují nevšední zážitek ze současného tanečního divadla. Půl hodiny před začátkem představení proběhne Setkání s tvůrci, během kterého se diváci mohou dozvědět více informací o inscenaci a jejím vzniku.
Z baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci:
Poslední uvedení MašínGun Brothers s besedou
Den vítězství bude patřit poslednímu uvedení taneční gangsterky MašínGun Brothers, kterému bude předcházet beseda s autory inscenace a s režisérem filmu Bratři Tomášem Mašínem. Film Bratři byl v roce 2023 nominován na 15 cen Českého lva, z nichž jednu proměnil a získal tak cenu za Nejlepší celovečerní hraný film. Setkání proběhne ve středu 8. května od 17:30 ve foyer Šaldova divadla v 1. patře. Beseda je součástí vstupenky na představení.
Premiéra Sylf v Malém divadle
Za měsíc, 31. května se diváci mohou těšit na premiéru inscenace Sylf, která přinese „nový rozměr uměleckým projevům,“ jak slibuje DFXŠ: „Inovativní adaptace klasického romantického baletu La Sylphide z roku 1832 přináší současný, mladistvý choreografický pohled na jedno z nejranějších a nejtradičnějších původních baletních děl. Umožňuje prozkoumat nové dimenze a citlivě transformuje pohádkový příběh do 21. století.“ Režie se ujala Nuria Cazorla García, která je stálou členkou baletního souboru DFXŠ.
Plzeňské Balet Gala 2024 ve čtvrtek 2. května
Plzeňské Balet Gala každoročně nabízí přehlídku sólových i sborových výstupů, nejnáročnějších klasických pas de deux i moderních choreografií. „Oproti minulému roku, kdy byl program Baletu Gala zaměřen spíše na současnou tvorbu, nový cirkus a sloučení zpěvu a tance, letos nabídneme více klasických čísel i více zahraničních hostů,“ říká šéf baletu Jiří Pokorný. Na Baletu Gala vystoupí například sólisté Bavorské státní opery Bianca Teixeira a Ariel Merkuri, kteří zatančí pas de deux z baletu Korzár a moderní choreografii s názvem Morphology II, a Melissa Chapski, jež se sólistou plzeňského baletu Gaëtanem Piresem předvede pas de deux z baletu Don Quijote. Mezi hosty se také objeví laureáti Europa Ballet Contest Brno 2023 Hinata Doi a Chikara Araki, členové juniorského souboru Bavorského státního baletu či sólisté ostravského divadla Eleonora Ancona a Francesco Fasano s pas de deux z baletu Coppélia. Diváci se ale mohou těšit i na domácí tanečníky. „Afroditi Vasilakopoulou a Justin Rimke se představí v suitě z Labutího jezera a Mami Mołoniewicz a Karel Audy zatančí pas de deux z Raymondy,“ doplňuje Pokorný.
Cirk La Putyka oslaví patnácté výročí premiérou inscenace
Soubor Cirk La Putyka připravuje od 2. května do šapitó Azyl78 premiéru nové inscenace Okamžik, kterou oslaví patnáct let od svého založení. Velkolepou podívanou, rozsahem i výpravou volně navazující na úspěšné Cesty zkouší finský režisér Maksim Komaro s pětatřiceti účinkujícími – dlouholetými členy souboru, ukrajinskými studenty i mladými akrobaty a tanečníky ze studia Young Blood doplněnými o živou kapelu CLPBND. „Okamžik je dárkem nejen pro tvůrčí tým, ale hlavně pro všechny diváky, kteří jsou s námi po celých těch patnáct let. Děkujeme jim, bez nich by to nedávalo smysl. Mohou se těšit na barevný svět, ve kterém se chceme bavit společně s nimi,“ zdůrazňuje na úvod principál souboru Rostislav Novák ml.
Tvůrci slibují vedle mnoha vrcholných cirkusových disciplín v nezvyklém provedení také ty, které ještě diváci v představeních Cirku La Putyka neměli možnost vidět. A navíc některá překvapení jako odkazy na inscenace z patnáctileté historie souboru nebo známé herce v nečekaných rolích. To vše prodchnuté poetikou, magií, obrazy a humorem, které fanoušci znají z domácích inscenací režiséra Maksima Komara, uměleckého šéfa finského souboru Circo Aereo a jedné z nejdůležitějších osobností evropského novocirkusového divadla. Okamžik bude v Azylu78 na pražském holešovickém Výstavišti uváděn do 25. května, kdy jej po několika dnech vystřídá úspěšná hudebně-taneční adaptace Kiplingovy Knihy džunglí Marko Ivanoviće a Matěje Formana.
„Pro mě smysl názvu ´Okamžik´ je podobný jako, když se říká ´celý svět v zrnku písku´,“ vysvětluje režisér Maksim Komaro a dále svoji asociaci rozvádí: „Mrknete a vše se v okamžiku promění. Jako kdyby se odhrnula opona a odhalil se vám svět fantazie a představivosti. Otevřete oči na zlomek sekundy a vidíte mnohem více, než zvládnete v tu chvíli pojmout. Když opět oči zavřete, tak se to vše pomalu míchá a prolíná v obrazech, které se vám vepsaly do mysli.“
Z cirkusových disciplín návštěvníci v Okamžiku uvidí vzdušnou akrobacii, dynamickou pozemní akrobacii, žonglování, překvapivou hru a manipulaci s každodenními předměty, ukrainian swing, ukrainian bar, klauniádu, chůzi po skleněných střepech, teeterboard, skoky na trampolíně, tanec, balancování, improvizaci, výpravné kostýmy, i trochu magie a vizuálního divadla. To vše doprovázené živou hudbou, která díky svému rozpětí od tradiční „putykářské” po elektronickou propojí minulost, přítomnost a budoucnost. Na vzniku inscenace se vedle režiséra podílí řada renomovaných tvůrců – například Jan Rosén, jeden z nejslavnějších evropských trenérů dynamické akrobacie a skoků na teeterboardu, nebo finská vzdušná choreografka Ilona Jäntti a další.
„Věřím, že diváci zažijí překvapení, údiv a pocity zázraku. Uvidí, že cirkus má stále co nového nabídnout. Také doufám, že opustí šapitó s povznášejícími dojmy. Že může existovat trocha magie a kouzel všude okolo nás,“ říká Komaro, který se souborem Cirk La Putyka od roku 2010 nazkoušel tituly Slapstick Sonata, Play, Batacchio, Isole, Kaleidoscope a Senses.
Na otázku, zda a jakým způsobem bude Okamžik reflektovat patnácté výročí souboru Cirk La Putyka, Komaro odpovídá: „Mým cílem je vměstnat celou patnáctiletou historii do tohoto ´okamžiku´ – ´mrknutí oka´. Během večera se nějakým volným způsobem objeví všechna předchozí představení. Na druhou stranu vytvářím zcela nové dílo, které se bude dít právě teď a tady. S otevřenou náručí směrem do budoucnosti. Takže jestliže někdo přijde poprvé na Cirk La Putyka, tak to vůbec nevadí – během celého večera uvidí spoustu překvapení.“
Maksim Komaro patří k předním osobnostem současného evropského nového cirkusu, začínal s ním před 44 lety. Co mu osobně přináší práce na nových projektech? „Můj přítel Daniel Gulko říká, že jako režisér nejsem experimentální, ale zážitkový. Pro mě je důležité, aby každý další projekt přinesl něco nového a překvapivého také mně. Rád zapracovávám flashbacky z předchozích děl, rád využívám některé starší postavy, obrazy, scény a situace. Zároveň ale chci zažít i já sám něco nového. Zvláště, když jde o cirkus. Je velmi důležité vzájemně se překvapovat a šokovat každý den, aby nezmizela vášeň,“ uzavírá režisér. Více informací o novince najdete na stránkách souboru.
Duet PULPS pod hlavičkou 420PEOPLE: odložená premiéra v dohledu
Choreografka a tanečnice Simona Machovičová ve spolupráci se souborem současného tance 420PEOPLE, představí konečně v premiéře duet PULPS, v němž zachycuje reálné vnímání a prožívání lidských emocí napříč mezilidskými vztahy. Taneční duet, vytvořený speciálně pro prostor Studia Maiselovka spojuje dva performery, Simonu Machovičovou a Jindřicha Panského), společně s živou autorskou hudbou Václava Havelky a to v premiérovém bloku: 5., 6., 8. a 9. května 2024.
„Partnerský vztah dvou lidských bytostí. Každá z nich nese stejný podíl zodpovědnosti na lásce, vzájemné starostlivosti, úctě a poznání. Rovnováha dvou částí. PULPS je zobrazením různých fází vztahu dvou milenců, kde jedním článkem je žena a druhým muž, a právě zde bychom rádi otevřeli vaše vnímání natolik, aby pohlaví interpretů bylo zanedbatelné. Abyste se třeba dokázali napojit na jeden z článků partnerské dvojice, bez ohledu na pohlaví, ale spíš na základě vašich vlastních vztahových zkušeností. Čím byly, anebo jsou nasáknuté vaše vztahové dužiny? Byli jste už někdy ‘vyšťavení do poslední kapky’, protože jste se opakovaně vraceli zpět i přesto, že rozum namítal? Nebo se cítíte být těmi, kteří odšťavňují ne/vědomě ze samotné lásky či bolavé nenávisti?“ Takové otázky zachycuje inscenace-duet PULPS.
Choreografie PULPS vykresluje současné pojetí významu „vztahu“ a reálnou podobu emocí. To vše za živého doprovodu autorské hudby Václava Havelky. Václav Havelka, hudebník, zpěvák a frontman kapely Please The Trees, se v posledních letech věnuje také experimentální tvorbě. Album Exhale Extender (2019) je, po předchozím EP City Fox on Acid (2016), další instalací do kolekcí mapujících rozměr žánru american primitiv. Na rozdíl od hlukové prvotiny, která svou paletou připomíná srážku divoké zvěře s běsnícím velkoměstem, je novinka spíš návrat do sluje. Organická a roztáhlá kytarová meditace, sevřená praktickým dronem, je silným odkazem na veličiny žánru, ale i newyorské kytarové avantgardy. Na tuto tvorbu volně navazuje s živou hudbou, složenou pro PULPS. Nový vizuální rozměr do inscenace vnesla také tvorba módní návrhářky Martiny Machovičové a její značka Mars Industries.
Již čtvrtá premiéra 420PEOPLE ve Studiu Maiselovka přinese opět intimní kontakt s divákem, který dostane jedinečnou možnost přemítat nad svým nitrem. Další informace a vstupenky na stránkách souboru.
Další tipy, kam za současným tancem a pohybovým divadlem
V úterý 30. 4. do divadla PONEC na hostující Soft Spot z dílny Adrienn Hód, Martiny Hajdyla Lacové a Soni Ferienčíkové.
420PEOPLE uvádějí v úterý choreografii Ever v La Fabrice.
Ve čtvrtek a v pátek 2. a 3. 5. uvádí soubor 420PEOPLE v prostorách Archa+ svou inscenaci Heart of Noise.
Lenka Vagnerová & Company uvádí 3. 5. Panoptikum.
Katedra tance HAMU v sobotu a v neděli dovadlo PONEC oživí díly absolventů oboru choreografie: 4. 5. Gabriela Galiová: Comfort Women, Lukáš Homola: BIOrytmus, 5. 5. Ester Trčková: Entropie. Comfort Women zpracovává téma nelehkého osudu asijských žen za druhé světové války. Volba tohoto tématu vychází z potřeby autorky otevřít a sdílet toto v České republice málo známé téma. Je přesvědčena, že je důležité poznávat minulost, abychom se vyhnuli jejímu opakování. BIOrytmus je inspirován v každodennosti, v okamžicích, které si můžeme a nemusíme uvědomit, v momentech, kdy čas zpomalí nebo zrychlí. Všední příběhy, ve kterých se může běžné stát výjimečným a naopak. Autor má představu o propojenosti a komplexnosti těla performera. Entropie je výsledkem dvouletého procesu, žije tématem vzájemnosti, mezigeneračního dialogu, sbližování a hledání společného bytí. Choreografka poukazuje na důležité aspekty stárnutí, na roli seniorů v rodině a společnosti, ale také odhaluje jeho krásu, která je podle ní silnější a skutečnější než dokonalost, k níž má společnost tendenci vzhlížet. Podrobnosti jsme zveřejnili ZDE.
Pozvánka od ORBITY z Brna (kterou vám předáme tak, jak je):
Milí kolegovia a priatelia,
Veľmi radi by sme vás pozvali na
otvorenie audiovizuálnej inštalácie
AKO DLHO TRVÁ PREDSTAVA?/HOW LONG DOES THE IMAGE LAST?
ktoré sa uskutoční
vo štvrtok
2. 5. 2024 19:30 v Distillery, Pekařská 78
s doprovodnou tanečno-zvukovou skladbou
ktorú zahráme spoločne v triu:
Bettina Neuhaus/tanec, hlas
Robie Legros/tanec, hlas
Matthieu Legros/zvuk, svetlo
Celý projekt je pokračovaním projektu a predstavenia THE PAGE/STRANA (odkaz na sound teaser),
ktoré sme uviedli v premiére v októbri 2021 v priestore lihovaru.
Ste srdečne vítaní,
stráviť s nami tento večer.
Ak v tento deň nemôžete prísť, ale chceli by ste inštaláciu vidieť, zažiť,
prosím sledujte FB UDALOSŤ pre konkrétne časy otvorenia inštalácie
v dňoch 3.–10.5.
Produkce: ORBITA z. s.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]