Jitka Hosprová a Pavel Kohout přinesli výjimečný hudební zážitek

Dne 13. června 2024 v 19:00 hodin se v prostoru Korandova sboru v Plzni konal koncert pořádaný Festivalem Procházky uměním, jehož ředitelkou a zakladatelkou je violistka Jitka Hosprová. Festival již dvanáctým rokem přispívá nejen k obohacení naší hudební scény, ale také si klade za cíl zvelebovat památky z vybraných finančních darů. Každé hudební setkání je originální, ať už programem, hosty-interprety, nebo místem konání. Co se však na koncertech nemění, jsou vystoupení Jitky Hosprové a podmanivý tón její violy. Pozvání vystoupit na tomto koncertu tentokrát přijal varhaník Pavel Kohout. První polovina večera patřila dílu Johanna Sebastiana Bacha, druhá připomněla oslavu Roku české hudby ve skladbách Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany, který by tento rok oslavil 200 let od svého narození.
Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Jitka Hosprová (zdroj Procházky uměním)
Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Jitka Hosprová (zdroj Procházky uměním)

Hudební večer zahájila část Wir danken Dir, Gott, BWV 29, z Bachovy osmivěté kantáty, původně určené pro orchestr a čtyři vokální party. Text pochází od neznámého autora, který ve druhé větě cituje verš z Žalmu 75:1 a v závěrečném chorálu pátou sloku chvalozpěvu Johanna Gramanna Nun lob, mein Seel, den Herren. Kantáta byla vytvořena k příležitosti inaugurace nové městské rady a poprvé provedena roku 1731 v kostele sv. Mikuláše v Lipsku (Nikolaikirche). Posluchači si mohli vychutnat varhanní úpravu této skladby od Alexandra Guilmanta ve skvělém podání Pavla Kohouta.

Dalším Bachovým dílem na programu byla Sonáta č. 3 g moll, BWV 1029, poslední z cyklu tří sonát pro violu da gambu a cembalo (BWV 1027–1029). Třívětou hudební kompozici (Vivace, Adagio, Allegro), kterou muzikolog Philipp Spitta označil za nejkrásnější a nejnápaditější, mělo publikum možnost vyslechnout v jedinečném provedení violy a varhan, výborně provedené interpretačně i technicky. Varhany citlivě doprovázely part violy, což nechalo vyniknout jejím zpěvným tónům.

Geist und Seele wird verwirret (Mysl a duše jsou zmatené), BWV 35, je duchovní kantátou Johanna Sebastiana Bacha složenou ze sedmi vět, určenou pro sólový alt a instrumentální doprovod. Autorem textu je Georg Christian Lehms, který vychází z Markova evangelia, kde se pojednává o uzdravení hluchoněmého muže a podněcuje k víře v úžasné Boží skutky. O skvělý hudební zážitek se postaral varhaník Pavel Kohout, který část tohoto díla mistrovsky provedl.

Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Pavel Kohout (zdroj Procházky uměním)
Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Pavel Kohout (zdroj Procházky uměním)

Jako poslední z Bachových kompozic zazněla Fantasia Cromatica d moll, BWV 903, pro sólovou violu. Chromatická fantazie a fuga byla původně určena pro klávesový nástroj. Jitka Hosprová představila svou verzi, která nechala vyniknout pestrým barvám tónů violy a jejímu vynikajícímu technickému a interpretačnímu umění.

Druhý blok koncertu otevřelo Janáčkovo Varyto pro varhany, které vzniklo spolu s kompozicemi Předehra a Chorální fantasie během skladatelových studií na pražské varhanické škole v roce 1875. I přesto, že byl Leoš Janáček skvělým varhaníkem a improvizátorem, jeho tvorba pro varhany není rozsáhlá. Díky Pavlu Kohoutovi měli posluchači jedinečnou možnost poslechu této skladby.

Skladba Dža More je cikánskou baladou pro sólové housle z roku 1990, kterou skladatelka Sylvie Bodorová upravila také pro violu. Jitka Hosprová předala náladu skladby svou procítěnou interpretací a vynikajícím technickým provedením.

Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Jitka Hosprová a Pavel Kohout (zdroj Procházky uměním)
Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Jitka Hosprová a Pavel Kohout (zdroj Procházky uměním)

Jako příjemný kontrast působil Dvořákův Klid lesa op. 68 č. 5 původně z cyklu Ze Šumavy pro čtyřruční klavír z roku 1883. Skladatel později vytvořil také verzi pro violoncello a klavír nebo orchestr. Hosprová a Kohout předvedli skvělý výkon, což posluchači potvrdili vřelým potleskem.

Hudební večer vítězně zakončila Smetanova Vltava z cyklu symfonických básní Má vlast, jejíž varhanní úpravu od Barbary Bannasch vydařeně nastudoval a s publikem sdílel Pavel Kohout. Varhaník opět potvrdil kvalitu a vysokou úroveň své hry a znovu předvedl bohaté možnosti zvuku varhan.

Jitka Hosprová a Pavel Kohout připravili publiku výjimečný hudební zážitek. Spojení tónů varhan a violy, spolu s vydařenou interpretací obou umělců, přineslo posluchačům hluboký umělecký prožitek a znovu potvrdilo význam Festivalu Procházky uměním pro naši kulturní scénu. Koncert, obohacený o Bachovu tvorbu, byl důstojnou oslavou Roku české hudby, což publikum ocenilo nadšeným potleskem.

Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Jitka Hosprová a Pavel Kohout (zdroj Procházky uměním)
Festival Procházky uměním: Smetana 200, 13. června 2024, Korandův sbor, Plzeň – Jitka Hosprová a Pavel Kohout (zdroj Procházky uměním)

Festival Procházky uměním: Smetana 200
13. června 2024, 19:00 hodin
Korandův sbor, Plzeň

Program
Johann Sebastian Bach: Wir danken Dir, Gott, BWV 29 (varhanní úprava A. Guilmant)
Johann Sebastian Bach: Sonáta č. 3, BWV 1029
Johann Sebastian Bach: Geist und Seele wird verwirret, BWV 35
Johann Sebastian Bach: Fantasia Cromatica d moll, BWV 903
Leoš Janáček: Varyto
Sylvie Bodorová: Dža More
Antonín Dvořák: Klid lesa op. 68, č. 5 (úprava pro violu a varhany Pavel Kohout)
Bedřich Smetana: Vltava (z cyklu symfonických básní Má vlast; varhanní úprava Barbara Bannasch)

Účinkující
Jitka Hosprová – viola
Pavel Kohout – varhany

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments