Magdalena Kožená a Giovanni Antonini vystoupí společně poprvé s Českou filharmonií
Dirigent a flétnista Giovanni Antonini je v posledních letech častým hostem České filharmonie, s níž provádí posluchače zákoutími barokního a klasicistního repertoáru. Jeho přístup je profesionální a přitom ryzí, každé jeho vystoupení je neopakovatelným zážitkem a pódium Rudolfina zaplaví příval energie a radosti z hudby. Orchestr se s Giovannim Antoninim poprvé setkal v roce 2018, kdy společně provedli Mozartovu Symfonii č. 38 „Pražskou“ a Haydnovu Symfonii č. 101 „Hodiny“. V únoru minulého roku společně nastudovali Mozartovu Symfonii č. 41 „Jupiter“ a Telemannův Koncert C dur pro zobcovou flétnu, smyčce a basso continuo, v níž se Antonini představil i jako flétnista. Na přelomu listopadu a prosince 2023 provedl s prvním českým orchestrem Haydnovu Symfonii č. 103 „S vířením kotlů“ a s Českou studentskou filharmonií Haydnovu Symfonii č. 85 „Královnu“ a Koncert pro housle, smyčce a basso continuo D dur „Grosso Mogul“, v níž se sólového partu chopil umělecký partner České filharmonie Josef Špaček. Zatím poslední setkání proběhlo v květnu letošního roku.
Nejúspěšnější českou mezzosopranistku Magdalenu Koženou poutá k České filharmonii také velmi silný umělecký vztah. Ve 120. koncertní sezoně byla rezidenční umělkyní orchestru, ve 126. sezoně se o tento post dělila se sirem Simonem Rattlem. V jejich podání zazněl jak méně prováděný český písňový repertoár, tak i písně Bély Bartóka, Luciana Beria, Maurice Ravela a Xaviera Montsalvatge, které vyšly pod názvem Folk Songs u vydavatelství Pentatone na podzim minulého roku. Na tuto nahrávku v letošním Roce české hudby navázalo album Czech Songs, na němž Magdalena Kožená s Českou filharmonií a Simonem Rattlem zpívá cykly lidových písní českých autorů a umělců s českými kořeny – Bohuslava Martinů, Antonína Dvořáka, Hanse Krásy a Gideona Kleina.
Magdalena Kožená se tento týden áriemi z oper Myslivečka, Mozarta a Haydna vrací k počátkům své mezinárodní kariéry, kdy starší hudba tvořila páteř jejího repertoáru. Nevyhýbá se mu ani nyní a čas od času si navíc dovolí také malý výlet mimo svůj hlasový obor. „Donu Elvíru ztvárňují zpravidla sopranistky, a tak je pro mě tato role opravdu výzvou, zejména pokud jde o techniku. Zpívat Mozarta ale není snadné nikdy. Nedá se ošidit, všechno musí být čisté a precizní,“ uvedla Magdalena Kožená v lednu loňského roku, kdy právě jako Dona Elvíra vystoupila v poloscénickém provedení Dona Giovanniho na festivalu ve švýcarském Verbieru.
Wolfgang Amadeus Mozart je na koncertech v tomto týdnu zastoupen operami Idomeneo (předehra a úvodní árie) a Don Giovanni (árii Dony Elvíry). Od Josepha Haydna návštěvníci Rudolfina vyslechnou Scénu Bereniky, která vznikla v průběhu skladatelova mimořádně úspěšného pobytu v Anglii v roce 1795. Od Josefa Myslivečka provede Česká filharmonie předehru z opery Olympiáda a Magdalena Kožená zazpívá árii z jejího druhého dějství. Po přestávce bude následovat Beethovena Pastorální, která v podání prvního českého orchestru zazněla už více než 130krát.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]