129. sezona České filharmonie: Turné s Yo-Yo Mou, debut Nathalie Stutzmann, Byčkov oznámil odchod

Česká filharmonie zahájí 129. koncertní sezonu dvěma koncerty 25. a 26. září 2024 v Dvořákově síni Rudolfina. Orchestr pod vedením svého šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova uvede díla Antonína Dvořáka a Hectora Berlioze. Příští sezona bude ve své první částí ještě patřit Roku české hudby, v němž bude nejvýznamnější akcí prosincové rezidenční turné do New Yorku a Toronta s violoncellistou Yo-Yo Mou, houslistou Gilem Shahamem a Daniilem Trifonovem. Klavírista Trifonov bude i rezidenčním umělcem sezony.
Yo-Yo Ma (foto Mustafah Abdulaziz)
Yo-Yo Ma (foto Mustafah Abdulaziz)

“Vrcholem sezony budou tři koncerty v Carnegie Hall v New Yorku, kterými vyvrcholí oslavy Roku české hudby. Vezeme tam českou hudbu s částečnou výjimkou Mahlerovy Páté symfonie, kterého také považujeme trochu za našeho. Ale na mnoho posluchačů, kteří se chystají na abonentní koncerty do Rudolfina, také čekají výjimečné koncerty,” řekl generální ředitel ČF David Mareček.

Semjon Byčkov zahájí na pozici hudebního ředitele a šéfdirigenta ČF na podzim svou sedmou sezonu a v rámci dnešní tiskové konference také oznámil své rozhodnutí ukončit své působení na místě hudebního ředitele České filharmonie na konci sezóny 2027/2028, kdy mu končí druhé pětileté období. Cíl zařadit Českou filharmonii opět mezi nejúspěšnější světové orchestry, se kterým se funkce ujal, považuje za splněný.

Vyjádření generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka: „S velkým smutkem jsem přijal zprávu o rozhodnutí Semjona Byčkova neprodloužit smlouvu s Českou filharmonií na konci sezony 2027/28. I když naprosto respektuji jeho důvody, vím, že mluvím za celý orchestr, když řeknu, že nám bude velmi chybět jak po hudební, tak po lidské stránce. Se Semjonem Byčkovem zažívá orchestr nevídaný umělecký růst a Semjon je zároveň jeho hlavním hybatelem. Jsme nesmírně vděčni za to, čeho jsme dosud společně dosáhli, a jsem si jistý, že nás čekají mimořádné další čtyři roky. Jak je pro Semjona typické, jeho slova jsou velkorysá a upřímná a vyjadřují jeho myšlení jasněji, než by to dokázal kdokoli jiný.“

Semjon Byčkov (zdroj Semjon Byčkov)
Semjon Byčkov (zdroj Semjon Byčkov)

Vyjádření šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie Semjona Byčkova: Byla to pozoruhodná sezona ve všech myslitelných ohledech, i když stále pokračuje a obrovské projekty nás teprve čekají. Vrátím se k tomu později, ale nejprve bych vám rád pověděl o některých mimořádných akcích, které plánujeme na příští sezónu.

Rok 2024 je Rokem české hudby, a tak bude zakončen vydáním posledních tří Dvořákových symfonií a koncertních předeher. Jak víte, naše nahrávka Mé vlasti vyšla před šesti týdny a sklidila vzácně jednomyslné uznání. Ve stejném duchu české hudby uzavřeme rok 2024 třemi koncerty v Carnegie Hall (velmi vzácné privilegium, kterého se dostalo pouze Berlínským a Vídeňským filharmonikům) a dvěma koncerty v Torontu: Janáčkova Glagolská mše s naším vlastním sborem, Mahlerova Pátá symfonie, první tři symfonické básně z Mé vlasti a všechny tři Dvořákovy koncerty se stanou oslavou české hudební kultury a jejího odkazu. Po těchto koncertech budou následovat rezidenční pobyty v Londýně, Vídni, Paříži, Amsterdamu, Bruggách a Kolíně nad Rýnem. Budou zaměřeny na hudbu Mahlera, Šostakoviče a Mozarta.

Zde v Praze spojíme (ne v jednom představení!) dvě obrovská mistrovská díla, která jsou duchovně tak spřízněná: Bachovu Mši h moll a Mahlerovu Osmou symfonii. Provedením Mahlerových symfonií završíme Mahlerovský cyklus nahrávek, na kterém již pracujeme sedm let. A nyní mi dovolte, abych se vrátil k posledním zájezdům po Koreji, Japonsku a Evropě. Nevzpomínám si, že bychom se na každém vystoupení setkali s tak pozitivním ohlasem a jednoznačným přijetím, jako tomu bylo na těchto turné. Publikum náš Dvořák nadchnul. Posluchači zřetelně cítili ztotožnění České filharmonie s Dvořákovou hudbou, interpretační tradici a radostnou osobnost, kterou orchestr vyzařuje na pódiu i mimo něj.

Lidé jednoznačně pocítili, že s nimi Dvořákovu hudbu sdílíme s autentičností ducha tak jedinečnou, že ji může zprostředkovat pouze Česká filharmonie. Nedovedete si představit, jakou radost a hrdost jsem cítil na své kolegy, kteří žili každým tónem, každou frází v každém okamžiku každého představení. Žádný z koncertů nemohu označit jako podprůměrný. Ani jednou se na výkonu neprojevila únava spojená s obtížemi a náročností cestování.

A tak jsem dospěl k závěru, že sen, který jsem měl, když jsem před šesti lety začínal vést tento orchestr – sen o tom, že se Česká filharmonie stane součástí té malé skupiny, která tvoří světovou orchestrální elitu, a že se postarám o to, aby ji svět znal a uznával – se splnil.  

Když mě hudebníci po předčasném úmrtí milovaného Jiřího Bělohlávka poprvé požádali, abych se stal jejich dalším hudebním ředitelem, požádali mě také, abych se stal jejich tátou. A co je posláním každého táty? Pomoci svým dětem dobře dospět v zajištěné a nezávislé osobnosti, aby se nakonec staly svobodnými. Jako když ptákům narostou křídla, aby mohli létat. 

Přesně to se stalo, a to mnohem rychleji, než kdokoli z nás kdy předpokládal. Díky tomu jsem dospěl ke šťastnému závěru, že mé poslání bylo naplněno. Když jsem si to uvědomil, bylo přirozené, že v roce 2028 po deseti letech vedení tohoto orchestru nastane čas, abych z pozice jeho šéfdirigenta a hudebního ředitele odstoupil.

Proč se o to s vámi dělím právě dnes, kdy máme před sebou ještě čtyři roky? Z velmi prostého důvodu. V dnešním hudebním světě se plány tvoří dlouho dopředu. Nadcházející čtyři roky umožní mým kolegům zajistit, aby se další kapitola jejich života harmonicky a organicky vyvíjela, stejně jako další kapitola mého života.    

Na příštích několik let jsme naplánovali mnoho velmi zajímavých projektů a tento orchestr bude i nadále uměleckým středobodem mého života, jako tomu bylo od prvního dne.

Alain Altinoglu (zdroj Česká filharmonie)
Alain Altinoglu (zdroj Česká filharmonie)

Příští sezona bude svou první částí ještě patřit Roku české hudby 2024. Silné zastoupení českého repertoáru je patrné v celém průběhu sezon, do nichž svátek české hudby zasahuje. V té nadcházející orchestr uvede díla Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, Jana Dismase Zelenky, Josefa Myslivečka, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha, Josefa Suka, Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka, Pavla Bořkovce, Vladimíra i Lukáše Sommera, Marka Kopelenta, Viktora Kalabise, Petra Ebena, Rafaela Kubelíka, Jiřího Temla, Petra Popelky a Pavla Zemka Nováka. Nejvýznamnější kulturní akcí Roku české hudby 2024 bude rezidenční turné do New Yorku a Toronta se Semjonem Byčkovem, violoncellistou Yo-Yo Mou, houslistou Gilem Shahamem a klavíristou Daniilem Trifonovem. V Carnegie Hall zazní mimo jiné tři Dvořákovy instrumentální koncerty a velkolepá Glagolská mše Leoše Janáčka, na níž se bude podílet i Pražský filharmonický sborLukášem Vasilkem. Jen lehce obměněnou dramaturgii mají dva koncerty v torontské Koerner Hall, novým sólistou tam bude houslista Jan Mráček.

Důležitou novinkou 129. sezony České filharmonie je změna ve složení titulárních dirigentů. Vedle šéfdirigenta Semjona Byčkova a hlavního hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši se do role hlavního hostujícího dirigenta – s podtitulem „k poctě Rafaela Kubelíka“ – postaví sir Simon Rattle. Každý z nich také připraví řadu originálních programů: Semjon Byčkov vedle zahajovacích koncertů s Berliozovou Fantastickou symfonií a Dvořákovým Klavírním koncertem nastuduje také Mahlerovu Pátou symfonii nebo Bachovu Mši h moll, Jakub Hrůša provede Sukův Epilog nebo Sommerovu Vokální symfonii a Simon Rattle Janáčkovu Glagolskou mši nebo koncertní provedení opery Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla. V ní se role Anny ujme Magdalena Kožená, která s Českou filharmonií dále zazpívá Mozartovy, Haydnovy a Myslivečkovy orchestrální árie.

K padesátému výročí od smrti Dmitrije Šostakoviče Semjon Byčkov nastuduje jeho Pátou symfonii, kterou po koncertech v Praze spolu s Mozartem a Mahlerem provede v rámci jarního evropského turné ve Vídni, Amsterdamu, Londýně, Paříži a Bruggách. Se Semjonem Byčkovem a Mou vlastí ještě orchestr zavítá do Hannoveru a Baden-Badenu, s Tomáše Netopilem do Bad Kissingenu a Jakub Hrůša zase povede Českou filharmonii na letní festivaly do Wiesbadenu, Lucernu, Hamburku a Londýna. První český orchestr v průběhu příští sezony vystoupí i na tuzemských festivalech v Praze, Litomyšli a Karlových Varech.

Z dirigentů se do Rudolfina vrátí Alain Altinoglu, Giovanni Antonini a Tomáš Netopil, debutanty budou Nathalie Stutzmann, Lukáš Vasilek a Alan Gilbert. Přijedou také debutující sólisté: australský klavírista Kristian Bezuidenhout, britský violoncellista Sheku Kanneh-Mason a italská klavíristka Beatrice Rana. Poprvé s Českou filharmonií v Praze vystoupí i norský klavírista Leif Ove Andsnes a dirigent Petr Popelka, kteří se s orchestrem už představili v zahraničí. K umělecké rezidenci pozvala Česká filharmonie světovou klavírní hvězdu Daniila Trifonova, který se v uplynulých letech představil po boku prvního českého orchestru dvakrát: v září 2020 se Semjonem Byčkovem a v dubnu 2023 s Jakubem Hrůšou. Trifonov nyní zahraje s Českou filharmonií v Rudolfinu na zahajovacích koncertech Dvořákův Klavírní koncert, se stejným programem pak v přímé návaznosti s orchestrem vystoupí i v Bratislavě.

Beatrice Rana (zdroj Beatrice Rana)
Beatrice Rana (zdroj Beatrice Rana)

Do kontrapunktu k velkému vystoupení s orchestrem postaví Daniil Trifonov svůj niterný klavírní recitál 29. září v Rudolfinu. Tím také zahájí 130. sezonu Českého spolku pro komorní hudbu, o jehož koncerty je rok od roku větší zájem. Vedle nejlepších českých souborů vystoupí v jubilejní spolkové sezoně zajímavý výběr zahraničních hostů, jako jsou drážďanský Fritz Busch Quartett, Trio Zimbalist Josefem Špačkem, New Zealand Quartet a Elphier Quartett. Kurátorem několika koncertů je Petr Popelka, který se představí v roli klavíristy, kontrabasisty a skladatele a přivede do Prahy řadu svých zahraničních hudebních přátel. V recitálové řadě se po Trifonovovi představí violoncellista Václav Petr, klavírista Federico Colli a barytonista Michael Volle. Kromě toho jsou na programu sólová pěvecká vystoupení Adama Plachetky a Markéty Cukrové.

I v následující sezoně budou pokračovat edukační projekty České filharmonie. Českou studentskou filharmonii v září čeká debut na Dvořákově Praze, kde vystoupí na závěrečném koncertě pod taktovkou Ingo Metzmachera, a v dubnu 2025 se opět vrátí do abonentních koncertů České filharmonie s Jakubem Hrůšou a Šeherezádou. V Krocích do nového světa s Markem Ivanovićem, Josefem Špačkem a Jakubem Sládkem zazní Vivaldi, Piazzolla nebo Musorgskij. Z příležitostných workshopů Musica ludus pro seniory se stane pravidelná a ucelená řada setkání s Rafaelou Drgáčovou a jejími hosty. Rodiče s dětmi se mohou vedle oblíbených workshopů těšit na novinku v podobě Louskáčkova vánočního tajemství. Nový bude také program Alice Nellis s Marthou Issovou. Už podesáté ve spolupráci s Asociací základních uměleckých škol ČR vznikne Společný orchestr žáků ZUŠ a hráčů České filharmonie. Taktovky je ujme Petr Altrichter. 

Federico Colli (zdroj Česká filharmonie)
Federico Colli (zdroj Česká filharmonie)

U společnosti Pentatone vydá Česká filharmonie v sezoně 2024/2025 mini komplet CD se třemi vrcholnými symfoniemi a koncertními předehrami Antonína Dvořáka se Semjonem Byčkovem a CD s LegendamiSlovanskými rapsodiemi s Tomášem Netopilem. Pokračuje projekt souborné nahrávky symfonií Gustava Mahlera se Semjonem Byčkovem, který vyvrcholí Osmou symfonií. Zároveň odstartuje natáčení výběrové řady symfonií Dmitrije Šostakoviče. Jakub Hrůša pořídí nahrávku Epilogu, která doplní připravovaný komplet symfonických děl Josefa Suka, jehož vydání se chystá na duben 2025.

Abonentní cykly a vstupenky na mimořádné, edukační a adventní koncerty budou v prodeji od 22. dubna. Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty začíná 10. června.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments