Hlavní hvězdou festivalu Melos-Étos bude francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard
Festival Melos-Étos se za dobu své existence dokázal zařadit a udržet mezi největšími a nejvýznamnějšími středoevropskými festivaly soudobé hudby, o čemž svědčí i letošní dramaturgie, která nabízí sedm koncertů, více než čtyřicet soudobých děl, z nichž většina zazní ve slovenské premiéře. Festival uvede také tři díla ve světové premiéře. Na koncertech vystoupí více než stovka interpretů ze Slovenska, České republiky, Švýcarska, Francie, Jižní Koreje, Maďarska a dalších zemí. Hlavní hvězdou festivalu bude sólové vystoupení světoznámého francouzského klavíristy Pierra-Laurenta Aimarda.
“Návštěvníkům festivalu Melos-Étos se nabízí bohatý výběr nejkvalitnějších skladeb z celého světa s renomovanými místními i mezinárodními interprety současného hudebního dění. Pro milovníky a ‚fajnšmekry’ soudobé hudby festival nabídne intenzivní týden sedmi koncertů a zároveň je skvělou příležitostí a zárukou nejvyšší kvality ve výběru pro širší publikum – pro ty, kteří touží být informovaní a orientovaní v množství existujících soudobých směrů,“ říká o programu významná slovenská klavíristka Nora Skuta, předsedkyně festivalového výboru.
Zahajovací koncert se uskuteční 7. listopadu 2024 v Kunsthalle v Košicích. Zazní tři skladby klasiků modernismu minulého století a tři žijících skladatelů. Kromě Státní filharmonie Košice se pod taktovkou Mariána Lejavy představí jako sólista mladý kytarista Adam Svitač, který uvede světovou premiéru Koncertu pro kytaru slovenského skladatele Pavola Malovce.
Po zahajovacím koncertě bude festival pokračovat v Moyzesově síni v Bratislavě (8.-13. listopadu 2024), kde se představí zahraniční soubory – české smyčcové kvarteto fama Q, maďarský UMZE Ensemble, francouzský soubor Forum Voix Étouffées, Orchestre Les Métamorphoses a mezinárodní uskupení Trio Catch, jehož členem je slovenský klarinetista působící ve Francii Martin Adámek. Většina skladeb uvedených na těchto koncertech bude na Slovensku provedena poprvé.
Vrcholem festivalu bude bezpochyby vystoupení francouzského klavíristy Pierra-Laurena Aimarda. Tento brilantní hudebník a mimořádný vizionář vystoupí v bratislavské Moyzesově síni 11. listopadu 2024. V jeho letošní nabité koncertní sezóně, se sólovými zastávkami v newyorské Carnegie Hall, rakouském Wiener Musikverein, Auditorium National de Lyon a madridském Centro Nacional de Difusión Musical, vystoupí také s recitálem v Bratislavě.
Na mezinárodní klavírní scéně patří Pierre-Laurent Aimard k elitě. Dokáže výborně zahrát hudbu barokních mistrů i nejmodernější skladby současné avantgardy. Každoročně spolupracuje s předními světovými orchestry a spolupracuje se špičkovými dirigenty, jako jsou Esa-Pekka Salonen, Riccardo Chailly, Gustavo Dudamel, Simon Rattle a další. Kromě toho působí jako profesor na Pařížské konzervatoři a vede mistrovské kurzy a různé workshopy po celém světě. Od roku 2009 je uměleckým ředitelem proslulého festivalu v Aldeburghu v hrabství Suffolk ve východní Anglii.
Během svého profesního života Aimard úzce spolupracoval s předními skladateli, jako jsou Olivier Messiaen, Pierre Boulez, György Kurtág, Karlheinz Stockhausen, Elliott Carter, George Benjamin a György Ligeti. Skladby zmíněných skladatelů budou zařazeny i do programu, s nímž se představí bratislavskému publiku. V jeho interpretaci zazní výběr klavírních etud György Ligetiho, To an utterance – study od Rebeccy Saunders, Klavírní miniatury Marca Stroppy, Shadowlines – six canonic preludes od George Benjamina a výběr z klavírních miniatur György Kurtága. Aimardova aktuální koncertní sezóna se nese ve znamení stého výročí narození jeho učitele a blízkého přítele Pierra Bouleze a při této příležitosti zazní i jeho Klavírní sonáta č. 1.
Závěrečný koncert festivalu se uskuteční 14. listopadu 2024 ve velkém koncertním studiu Slovenského rozhlasu. Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu pod vedením dirigenta Konstantina Ilievského provede šest skladeb, jako sólisté vystoupí violista Martin Ruman, klavíristka Katarína Paľová a sopranistka Helga Varga Bach.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]