Mařatkův koktejl světových kultur byl výzvou pro posluchače i Plzeňskou filharmonii

První koncert Plzeňské filharmonie v roce 2025 přinesl dramaturgicky netradiční program náročný po interpretační i posluchačské stránce, a to především v jeho první polovině. V té zazněla symfonická skladba současného českého skladatele žijícího střídavě v Praze a Paříži, Kryštofa Mařatky, koncert pro klarinet a orchestr Luminarium z roku 2002, v němž sólový part přednesla mladá oceňovaná virtuoska Anna Paulová. Po přestávce následoval Ludwig van Beethoven a jeho Symfonie č. 6 F dur, op. 68 „Pastorální“, celý koncert zahájila předehra k opeře Gioacchina Rossiniho Lazebník sevillský.
Anna Paulová, Kryštof Mařatka, Tomáš Brauner, Plzeňská filharmonie, 16. ledna 2025, Měšťanská beseda, Plzeň, (zdroj Plzeňská filharmonie)
Anna Paulová, Kryštof Mařatka, Tomáš Brauner, Plzeňská filharmonie, 16. ledna 2025, Měšťanská beseda, Plzeň, (zdroj Plzeňská filharmonie)

Mařatkovo Luminarium: Etnická hudba v symfonickém pojetí

Kryštof Mařatka je více znám v zahraničí než v Čechách, za své kompozice již získal několik významných ocenění a na objednávku festivalu Pražské jaro napsal v loňském roce houslový koncert Svatyně – v hlubinách jeskynních maleb, inspirovaný pravěkým uměním. Ke kořenům hudebního umění a etnografické hudbě směruje i jeho Luminarium. Zhruba půlhodinovou skladbu charakterizuje podtitul „Mozaika dvaceti sedmi fragmentů World music“. Kryštof Mařatka ji zkomponoval pro svého tchána, významného francouzského klarinetistu a pedagoga Michela Lethieca v roce 2002, premiérována byla téhož roku na hudebním festivalu v Sully-sur-Loire, v Čechách zazněla v r. 2003 na Pražském jaru v podání Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, s nímž dílo nastudoval a jeho provedení řídil Serge Baudo, sólový klarinetový part interpretoval opět Michel Lethiec. V roce 2006 za Luminarium získal Kryštof Mařatka Velkou cenu a Cenu publika na soutěži Alexandra Tansmana v polské Lodži.

Mým záměrem byl vlastně pravý opak jednoty a vytříbenosti stylu, což jsou zásadní kritéria pro „západní“ umění. Nejlákavější byla pro mne myšlenka spojit „nespojitelné“ a vyloučit ze skladby co nejvíce vlastní individuální iniciativy, tedy vyzdvihnout a respektovat původní charakter a smysl daného hudebního fragmentu. Tato syntéza tak vytváří velmi kontrastní zvukový svět nesený klarinetem, který na své cestě „ozařuje“ mnohé tváře světa, odkud pochází i název skladby: Luminarium,“ uvádí v textu programu Kryštof Mařatka.

Spojit celý svět v hudební kompozici je myšlenka zajímavá, volba klarinetu jako pojítka rozličných hudebních kultur je vzhledem k jeho variabilitě a možnostem atraktivní. Mařatka před vlastním provedením koncertu seznámil publikum s charakterem díla a svým kompozičním záměrem. Bylo zřejmé, že jeho exaktně badatelský až technicistní přístup bude vyžadovat od posluchačů značnou dávku empatie a až ´nehudebního´ vnímání. Luminarium přináší v celkem devíti částech etnickou hudbu 27 zemí z pěti kontinentů. V každé části jsou zpracovány tři různé motivy z různých zemí, geograficky ani tematicky nesouvisející, např. v první části motivy Bua´ (Indonésie), rituál vycházejícího slunce; Kouchnaï (Uzbekistán), improvizace; Guègues (Albánie), pohřební nářky. V páté části pak tyto: Rdo-rje´jigs-byed dbang (Tibet), budhistická psalmodie; Doudka (Bělorusko), improvizace; Pane (Čechy), chorál. V jedné sekvenci se potkávají Papua-Nová Guinea s Arktidou a Iránem, v jiné Francie se Sýrií a Japonskem. Pro Evropana je etnická hudba národů Afriky, Asie, Austrálie a Oceánie zajímavá a atraktivní. Plně vyzní v autentickém prostředí a provedená na autentické hudební nástroje. Jakmile má však tento typ hudby v její prapůvodní podobě provést symfonický orchestr na koncertním pódiu, začíná produkce drhnout, a to i v případě redukovaného orchestru doplněného řadou netradičních bicích nástrojů, jako v Mařatkově instrumentaci.

Zvuková autenticita etnické hudby a její hranice v evropském orchestru

Kryštof Mařatka není první skladatel, kterého etnická a mimoevropská hudba zajímala a zajímá. Stačí připomenout, jak kongeniálně pracoval s hudbou starého Egypta Giuseppe Verdi v Aidě, kdy neváhal nechat vyrobit speciální staroegyptské trubky, tzv. ´aidovky´, aby dosáhl autenticity zvuku, nebo Giacomo Puccini s čínskými motivy v Turandot a japonskými v Madama Butterfly. Etnické hudební prvky tito komponisté sladili s evropskými v dokonalé symbióze, vznikl tak nový, originální celek, který oslovuje široké publikum po celém světě. Bylo to však možné jen proto, že příslušné “exotické” originály lze vyjádřit v rámci půltónové soustavy, na níž je evropská hudba postavena.

Kryštof Mařatka se v Luminariu snaží provést etnickou neevropskou hudbu v její prapůvodní, mnohdy ´přírodní´ podobě evropskými prostředky na evropském pódiu. A při takovém přístupu ztrácí etnická hudba svoji autenticitu, zbývají jen její “neevropské”, “nezápadní” disonantní zvuky, v nichž zachytit melodii je (logicky) nemožné a nemožná je tudíž i orientace ve skladbě. Po celou dobu je třeba vnímat jen navzájem si podobné disonance, jejichž vysoké tóny jsou místy svou intenzitou až velmi nepříjemné. Vstřebávat tuto půlhodinovou kompozici je i „při odložení veškerých předsudků“, k čemuž vybízí text v programu, extrémně náročné. Nemá-li posluchač detailně naposlouchánu etnickou hudbu všech národů světa, je nemožné charakterově odlišit Taiwan od Austrálie, Maroko od Chile a dokonce Čechy (!) od Turkmenistanu či Senegalu. Výjimkou je sedmá část, která slučuje židovský tanec Skutchna, moldavský Czardas a řecký tanec Sousta – ta byla působivým, posluchačsky uchopitelným, leč příliš krátkým osvěžením na tomto jinak vyčerpávajícím putování.

Nastudovat Luminarium není snadné, kompozice je interpretačně velmi náročná po technické a rytmické stránce, provedení však bylo ve velmi dobrých rukou. Orchestr a hudební nastudování Tomáše Braunera zaslouží vysoké ocenění, technické provedení skladby bylo precizní, Tomáš Brauner vedl filharmoniky v přesné souhře i odpovídající dynamice, dokonalá byla symbióza orchestru se sólistkou.

Virtuosní výkon na hraně technických možností

Anna Paulová patří mezi našimi klarinetisty ke špičce, má na svém kontě nespočet ocenění z tuzemských i zahraničních soutěží. Současnou hudbu hraje často. Je mimořádné, jak přistupovala k Luminariu, s jakým zápalem a pochopením je interpretovala, s jakou bravurou a samozřejmou lehkostí provedla velmi náročný part s kolísavými výškami tónů. Zvuk jejího klarinetu je krásný, plně vyrovnaný a oblý, a to i ve vysokých polohách. Pečlivá dynamika od jemných pianissim k záchvěvům forte dala jejím sólovým pasážím působivou plasticitu. Můžeme se jen těšit, že její umění budeme moci ocenit i v dalších, posluchačsky přístupnějších klarinetových dílech.

Rossiniho předehra zastíněná robustním pojetím a Pastorála bez nuance

Rossiniho předehra má sama o sobě zajímavé osudy, před ´Lazebníkem´ byla předehrou hned ke dvěma jeho jiným operám, Aurelian v Palmýře (1813) a Alžběta, královna anglická (1815). Skladatel, nacházející se v časové tísni, ji použil i po třetí ke své komedii o vtipném holiči ze Sevilly o rok později, 1816. A až tím jí zajistil nesmrtelnost a světovou proslulost. Předehra je ovšem oproti předchozím verzím pozměněná v instrumentálním obsazení i některých harmoniích. Opera je evergreenem světových jevišť spolehlivě plnícím hlediště i kasy divadel a jiskřivá, brilantní předehra se stala oblíbeným kusem koncertních pódií. 

Beethoven svoji Symfonii č. 6 F dur op 68, „Pastorální“ (původní název je Pastoral – Sinfonie aneb vzpomínka na život na venkově) komponoval současně se svou Symfonií č. 5 c moll op. 67 (přezdívané Osudová) a obě věnoval svým mecenášům knížeti Lobkowiczovi a hraběti Razumovskému. Svou premiéru měly za řízení autora 22. prosince 1808 v Divadle na Vídeňce současně s jeho dalšími skladbami. Na rozdíl od dramatické páté je Pastorální symfonie jednou z mála Beethovenových orchestrálních skladeb, které mají programní charakter, i když skladatel sám píše, že se jedná „více o výraz pocitu než o malbu“. Ve velmi různorodém, plastickém celku znázorňuje hudebně ve druhé větě bublající potůček a zpěv ptáků, ve třetí radostné veselí venkovanů, bouři ve čtvrté a pastýřské zpěvy v páté. 

Provedení raně romantické Rossiniho předehry a klasicistní Beethovenovy symfonie měly na čtvrtečním koncertě společného jmenovatele – téměř neměnná, agogicky neproměnlivá tempa, která bránila rozvinutí zpěvnosti témat. Pochopení, které Tomáš Brauner měl pro extravagantní Mařatkovu kompozici, v přístupu k těmto dílům postrádal. Předehra k Lazebníkovi zněla pod jeho taktovkou málo vzdušně, někdy až robustně, což podtrhla i volba nikoliv originální verze pro mozartovský orchestr, nýbrž úpravy s přidaným pozounem a velkým bubnem, jehož dunění několikrát rušivě přehlušovalo Rossiniho perlivou hudbu. Plzeňští filharmonikové ovšem zaujali přesností hry a sólistickými výkony hráčů na dechové nástroje.

Pastorální symfonie překvapila svou strohostí výrazu, v jednotvárném hudebním proudu se její půvab vytratil. Tomáš Brauner dirigoval provedení bez drobných agogických změn, málo plasticky, dynamika oscilovala kolem pohodlného mezzoforte. Melodické hlasy nezněly dostatečně výrazné, ztrácely se jeden v druhém, a ačkoliv orchestr hrál technicky výborně a v sólech potvrdili stejně jako v Rossinim své vysoké kvality první hráči dřev a lesního rohu, provedení přineslo jen slabý odlesk Beethovenova díla.

Že Plzeňská filharmonie je orchestr vysokých kvalit nejen po technické stránce, o tom se publikum mohlo přesvědčit již mnohokrát. Nepochybně se to znovu potvrdí na jiných koncertech, které přinesou nejen přesně zahrané noty, ale také skutečnou hudbu. 

Beethovenova Pastorální & Brauner
čt 16. ledna 2025, 19:00 hodin
Měšťanská beseda, Plzeň

Program: 
Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský, předehra
Kryštof Mařatka: Luminarium. Koncert pro klarinet a orchestr
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 6 F dur, op. 68 „Pastorální“

Účinkující:
Anna Paulová – klarinet
Plzeňská filharmonie
Tomáš Brauner – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments