Festival Pražské jaro zahajuje již za tři dny. Hudební soutěž už je v plném proudu

Již v neděli 12. května 2024 vypukne 79. ročník festivalu Pražské jaro, který až do 3. června přinese na pět desítek koncertů se silnou mezinárodní účastí, workshopů, setkání s umělci a dalších doprovodných akcí.
Pražské jaro (zdroj Pražské jaro)
Pražské jaro (zdroj Pražské jaro)

Rok české hudby se Smetanovou Mou vlastí zahájí Pražské jaro. Účast na zahajovacím koncertě přislíbil prezident Petr Pavel s paní Evou Pavlovou. V podání Berlínských filharmoniků pod vedením Kirilla Petrenka tak zazní i fanfáry z Libuše. Koncert, který byl vyprodaný během prvních dnů, můžete zhlédnout v přímém přenosu na velkoplošné obrazovce v parku na pražské Kampě. V neděli se před Rudolfinem otevře interaktivní instalace Co Čech, to muzikant a před večerním koncertem v Obecním domě proběhne vernisáž Pražské jaro Art Salon, nového doprovodného projektu festivalu, pro který významní čeští výtvarní umělci zpracovali téma Má vlast.

Na festival zavítají dva nejlepší italské orchestry – Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Filharmonický orchestr milánské opery La Scala. Z Paříže přijede jedinečný Orchestre Philharmonique de Radio France, z Nizozemska Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, z Belgie legendární Collegium Vocale Gent. Novinkou letošního festivalu je program pro mladé publikum nazvaný SpringTEEN, jehož celodenní program se odehraje v působivých prostorách Anežského kláštera a jeho zahrad, ve Foru Karlín se uskuteční spektakulární koncert 11 000 strun s padesáti současně znějícími klavíry.

Byť jsou mnohé koncerty tradičně vyprodány, na festival je stále k dispozici ještě přibližně 15 % vstupenek. I nyní tak zakoupíte vstupenky na řadu atraktivních koncertů: od adrenalinem nabitých finálových kol soutěže v oboru lesní roh a housle (13. a 14. května) a narozeninového koncertu k 75 letům Soutěže Pražské jaro (15. května), přes niternými emocemi protkaný písňový recitál Miah Persson (16. května), koncert slavného Orchestre Philharmonique de Radio France (27. května) s hudbou Ravela i světovou premiérou, až po nejžhavější novinky současné hudby na Prague Offspring v DOXu (31. května a 1. června).

Miah Persson (Reka Choy RCP)
Miah Persson (foto Reka Choy RCP)

Interaktivní instalace Co Čech, to muzikant?

Pražské jaro letos vstupuje také do veřejného prostoru hravou interaktivní instalací před Rudolfinem. Všechny své posluchače, ale i náhodné kolemjdoucí, zve ke hře na téma známého českého úsloví „Co Čech to muzikant“. Prostor instalace, kterou festival připravil ve spolupráci s festivalem Signal, tvoří šestnáct světelných kmenů symbolického hudebního lesa. Přibližováním k jednotlivým sloupům se rozeznívají díla klíčových autorů letošního ročníku. Ať je to slavná melodie Vltavy ze Smetanova cyklu Má vlast, rozmanité hudební světy Miroslava Srnky a jeho díla Superorganisms nebo strhující rytmy Vábení Kryštofa Mařatky. Svým pohybem mezi kmeny návštěvníci dotváří jejich skladby a stávají se sami hudebními tvůrci. Festival chce přivést aktéry instalace k úvahám nad tím, jak klasická hudba udělala z malé země světovou velmoc, jak tou velmocí můžeme i nadále zůstat, či zda rčení z názvu naší instalace stále platí.

Ira Svobodová (foto Jakub Šimůnek)
Ira Svobodová (foto Jakub Šimůnek)

Panelová diskuze Malá země, velcí hudebníci

Jakub Hrůša, který je ambasadorem Roku české hudby na Pražském jaru, vystoupí kromě svých koncertů také na panelové diskuzi 29. května v Obecním domě, která má za cíl do větší hloubky probádat otázky, které se s Rokem české hudby pojí. Obstojí současní čeští skladatelé a instrumentalisté v mezinárodním kontextu podobně tak jako ta nejslavnější jména, která si s výročími letos spojujeme? Jak se česká společnost staví k jednomu ze svých nejlepších vývozních artiklů? Co pro nás vlastně znamená česká hudba? Diskuze o fenoménu České republiky jakožto velmoci klasické hudby bude probíhat nejen za účasti umělců, ale i představitelů státu, ekonomů, filozofů, statistiků či mecenášů. Svou účast potvrdili například expertka na kreativní průmysly a ekonomiku kultury Tereza Raabová, novinář Petr Fischer, předseda Českého statistického úřadu Marek Rojíček, filantrop a nakladatel Jiří Wald a Jiří Hubač, kreativní producent České televize. Moderátorem konference, kterou živě přenáší iVysílání České televize, bude Saša Michailidis.

Podpora hudebního umění bude jedním ze stěžejních témat konference – jednoduše proto, že stejně jako v hudebních dějinách, se ani dnes bez ní pořádání koncertů neobejde. Pražské jaro proto děkuje všem svým partnerům jak ze strany institucionální v podobě Ministerstva kultury, hlavního města Prahy a Czech Tourism, tak i partnerům firemním v čele s Generálním partnerem festivalu, Skupinou ČEZ. Již 30 let kontinuální podpory Pražského jara letos oslaví Partner festivalu, společnost innogy Česká republika. Generální mediální partner Česká televize v letošním roce ve spolupráci s festivalem opět chystá přímý přenos zahajovacího koncertu i pravidelné festivalové zpravodajství Echo Pražského jara. Velkou mediální podporu poskytuje tradičně také Český rozhlas, který letos přichystal přenosy a záznamy šesti koncertů. V průběhu celého roku a samozřejmě také během festivalu věnují svou zpravodajskou péči Hospodářské noviny. Přímý přenos zahajovacího koncertu na Kampě zprostředkovává již tradičně technologický partner CETIN a.s. Dalšími společnostmi, které festival podpořily, jsou Subterra a.s., Allianz pojišťovna, a.s., roboty na SpringTEEN dodala společnost ABB Česká republika, oficiálním vozem je Mercedes-Benz Česká republika. Stále významnější měrou se podílejí také individuální dárci sdružení v mecenášském klubu Přátelé Pražského jara, kteří letos nově podpořili diváckou cenu Soutěže Pražské jaro.

Jakub Hrůša (foto Musacchio, Ianniello e Pasqualini)
Jakub Hrůša (foto Musacchio, Ianniello e Pasqualini)

Pražské jaro podporuje mladé hudebníky a autory

Jiří Bělohlávek založil v roce 2014 tradici dirigentských debutů na Pražském jaru. Letos se v jeho rámci představí laureát prestižní britské soutěže Donatella Flick Competition, dirigent Jiří Habart. „Nesmírně si vážím nabídky vystoupit na letošním ročníku Pražského jara,“ říká k pozvání dirigent, který ve svém programu s Prague Philharmonia představí taktéž laureáta minulého ročníku soutěže, francouzského violistu Sào Soulez Larivière, aby provedl Koncert pro violu a orchestr klasika polské hudby Krzysztofa Pendereckého.

Stabilní platformou pro premiéry mladých skladatelů z Česka a Slovenska se už stal Prague Offspring. Jejich skladby tu zaznívají ve špičkovém provedení jednoho z nejlepších ansámblů nové hudby. Letos si do DOXu můžete přijít poslechnut premiéry Tímey Hvozdíkové, Michala Indráka, Martina Klusáka, Mateje Slobody a Michala Wróblewskeho.

Jiří Habart (foto Jan Zavadil)
Jiří Habart (foto Jan Zavadil)

Soutěž jako milník hudebních kariér mladých umělců

„Zavřeli jsme se na chatu, cvičili jsme celý rok, to období bylo skvělé, byl to takový punk. Pražské jaro odstartovalo naši mezinárodní kariéru,“ vzpomínají na svou výhru na Soutěži Pražské jaro v roce 2005 zástupci Pavel Haas Quartet Peter a Veronika Jarůškovi, kteří společně s dalšími nyní již slavnými laureáty zahrají k 75 letům soutěže na koncertě 15. května v Rudolfinu.

Letošní ročník soutěže v oborech housle a lesní roh už je nyní v plném proudu: slavnostní zahájení proběhlo 6. května v oboru lesní roh, který letos zaznamenal rekordní počet přihlášek. Celkem jich dorazilo 139 ze 30 zemí. Z celkových 48 účastníků prvního kola bude Česko na soutěži reprezentovat hned 10 hornistů. Lesní roh má v Česku silnou interpretační tradici, kterou potvrzují slavná jména jako Radek Baborák, porotkyně letošní soutěže Zuzana Rzounková, či laureátka soutěže a jedna ze sólistek koncertu 15. května, Kateřina Javůrková. Finále soutěže lesního rohu tedy slibuje napínavé okamžiky klání nejlepších hornistů z celého světa, mezi kterými bude mít snad svá želízka v ohni i Česká republika. Zažít adrenalin finálového večera můžete už 13. května od 18:00 hodin v Rudolfinu. Přiložit můžete i svůj hlas v divácké ceně.

Dnešním dnem 9. května končí první kolo houslové soutěže, v kterém porotci v čele s Idou Kavafian a Josefem Špačkem vyberou desítku šťastlivců ze 42 soutěžících. Ti do Prahy dorazili z 10 zemí, sedm z toho z Česka. Celkem se do houslové soutěže přihlásilo 92 interpretů z 18 zemí. Finále houslové soutěže proběhne 14. května v Rudolfinu.

Kateřina Javůrková (foto Tomáš Hejzlar)
Kateřina Javůrková (foto Tomáš Hejzlar)

Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2024 zveřejňuje svůj program

„Na co jsem se nejvíc těšil? Na všechno! Vždyť jsem se načekal. Je krásné být zase Čechem.“ To jsou slova Rudolfa Firkušného, které pronesl po svém návratu domů po dlouhých 44 letech v emigraci a jsou mottem letošního festivalu. Ten představí mezi 2. a 9. listopadem pět klavírních recitálů, které letos pojí velmi netradiční koncertní formáty. Prodej vstupenek zahajuje dnešním dnem a do 3. června je možné využít early-bird slevy 20 %.

Zahájí jej sir András Schiff s programem, který jako překvapení uveřejní až na samotném koncertě. „Je pro mě mnohem spontánnější program oznámit na místě a díla osobně představit,“ vysvětluje. Dopředu však prozradil, že program bude obsahovat i díla českých autorů. Schiff představí v rámci svého mentorského programu jihokorejskou klavíristku Chloe Jiyeong Mun, a to na koncertě 3. listopadu s díly Chopina, Debussyho, Haydna a Schuberta. Koncert Alexandra Melnikova 5. listopadu slibuje zcela jedinečný zážitek. Pět nástrojů na jednom podiu – od cembala přes hammerklavier až po moderní klavír nás provede hudební cestou časem: od Bacha po Schnittkeho. Hold letošnímu jubilantu Smetanovi vzdá Ivo Kahánek a jeho žáci koncertem 7. listopadu, zahrají jeho notoricky známá díla v nečekaných aranžích pro dvě, čtyři a osm rukou. Festival zakončí 9. listopadu koncert s francouzským šarmem jak v notách, tak za klávesami: díla Debussyho provede jeden z nejvěhlasnějších interpretů francouzské hudby Jean-Efflam Bavouzet.

Jean-Efflam Bavouzet (foto Benjamin Ealovega)
Jean-Efflam Bavouzet (foto Benjamin Ealovega)

Témata a ideje, které nasvěcuje Rok české hudby

Jak vidno, Pražské jaro nepojímá oslavu Roku české hudby jen jako přehlídku slavných jmen minulosti. Co pro nás dnes znamená česká hudba? V čem spočívá českost v hudbě? Jaký je náš vztah k ní? V průběhu festivalu nabídne divákovi mnoho příležitostí se zamyslet nad podobnými otázkami: ať už je to samotné zahájení s provedením ikonického díla z dějin české hudby německým orchestrem, ztvárnění Mé vlasti šesti současnými výtvarníky v rámci Art Salonu Pražského jara, interaktivní instalace Co Čech, to muzikant, umělecké duely či panelová diskuse přímo věnovaná Roku české hudby.

„V hudbě život Čechů“ byl přesvědčen Bedřich Smetana. „Hudba je naším celoživotním průvodcem,“ doplňuje Daniel Beneš, generální ředitel Skupiny ČEZ. A kontext rozšiřuje Miroslav Srnka v rozhovoru pro katalog Pražského jara: „Chtěl bych věřit, že identita není nějaký naučený mýtus, ale sbírka společných pocitů a zážitků, co za to stály. Janáček, Fidorky, Nagano, vesničky střediskové, Havlovy krátké kalhoty, obkladové dlaždice v metru, pivo na náplavce…“. Přijďte ty zážitky zažít od 12. května do 3. června na Pražské jaro.

Daniel Vlček (foto Jakub Šimůnek)
Daniel Vlček (foto Jakub Šimůnek)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments