Dialogy karmelitek – víra postavená před lidský soud
Rozhovor s režisérkou dnešní premiéry Poulencových Dialogů karmelitek ve Státním divadle v Košicích Lindou Keprtovou
Pre režijný debut v divadle, v ktorom pôsobíte ako dramaturgička ste si vybrali operu Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok, ktorá bude mať nielen slovenskú premiéru, ale aj československú premiéru vo francúzskom origináli. Čím to je, že hoci je toto dielo považované za vrchol francúzskej opery 20. storočia, na operných pódiách sa nezjavuje príliš často?
Motivů, proč patří tento titul k těm méně uváděným, můžeme dozajisté nalézt hned několik. Opera Dialogy karmelitek je bezesporu velmi náročná personálně. V košické inscenaci se na jevišti představí až devadesát účinkujících, bohatý je taktéž i orchestrální aparát. V neposlední řadě se nám však nabízí otázka, proč jsou obecně opery druhé poloviny dvacátého století spíše popelkou operních dramaturgií. Snad nejsou ještě natolik prověřeny časem, abychom jim zcela důvěřovali. Dialogy jsou však operou, které, myslím si, důvěřovat můžeme.Je vaše naštudovanie inscenácie skôr sondou do obdobia Veľkej francúzskej revolúcie, alebo sa viac zameriava na duchovný rozmer opery?
Každý z obou světů předkládá nezodpovězené otázky. Každý svět přináší inspiraci, každý ze světů se nechá zlákat. Protože se však natolik liší, každý polichocen svou odpovědí, dovolují si rozvinout protiklad sebe samých. Snad přistihneme obé v jejich nejskrytějším zákoutí, snad neopomeneme připomenout si, jak křehká jest hranice mezi strachem ze života a bázní před smrtí.
Dej opery vychádza zo skutočných udalostí, zo skutočného príbehu mníšiek rádu karmelitánok. Ovplyvnila vás táto skutočnosť?
Musím se doznat, že ano. V myšlenkách obcházela jsem si obraz zevního úpadku lidské bytosti, člověka zbaveného svých přirozených práv. Zda-li síla myšlenky, jež stává se pohnutkou k lidskému konání, není tou nejsilnější vůlí. A zda-li překročení svých vlastních hranic, není stopou nejlidštější.Do akej miery ste si porozumela s Poulencovou partitúrou?
Jednou mi naslouchala, jindy zrazovala. V sladkých momentech chlácholila, v momentech mého kolébání přicházela s rozcestím. Nikdy neuspala, a s ironií hleděla na režisérovo lopotění.
A na záver možno trochu viac ako tradičná otázka. Ku ktorej postave v inscenácii máte ako režisérka najbližší vzťah?
Nemohu nepřiznat, že jsem byla v této věci během příprav a poté během samotného zkoušení velice promiskuitní. V tuto chvíli se však nejvíce tulím k dámskému sboru, představující řeholní sestry. Jednoznačně však opravdu odpovědět nelze. Každá postava si rozkrývá svůj příběh, příběh nenavoněný, příběh odžitý. Příběh, ve kterém je víra odsouzena lidským soudem. Tím nesmyslným nástrojem, jenž tiká v každém mlčení.
Francis Poulenc:
Dialógy karmelitánok
(Dialogues des carmélites)
Hudobné naštudovanie: Ondrej Olos
Dirigent: Ondrej Olos /Maroš Potokár
Réžia: Linda Keprtová
Scéna: Linda Keprtová
Kostýmy: Danica Hanáková
Zbormajster: Lukáš Kozubík
Dramaturg: Linda Keprtová
Koncertný majster: Jozef Bikár/Peter Michálik
Premiéra: 22.3.2013 Štátne divadlo Košice
Markíz de la Force – Ludovic Kendi / Marián Lukáč
Rytier de la Force – Jaroslav Dvorský / Zsolt Vadász
Blanche de la Force – Lucie Kašpárková / Janette Zsigová
Thierry – Pavol Spišský
Madame de Croissy – Adriana Hlavsová / Jitka Zerhauová
Sestra Konstance zo St. Dennis – Michaela Várady
Matka Maria de I’Incarnation – Denisa Hamarová / Lucie Hilscherová
M. Javelinot – József Havasi
Madam Lidoine – Tatiana Paľovčíková / Lívia Obručnik-Vénosová
Sestra Matilda – Lenka Čermáková
Matka Jeane – Michela Bregantin
Kaplán – Anton Baculík / Róbert Smiščík
Prvý komisár – Titusz Tóbisz
Druhý komisár – Marek Gurbaľ
Žalárnik – Marek Gurbaľ
Dôstojník – Štefan Hundža
Ženský hlas v zákulisí – Barbara Išky
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]