Autor: Srstka Jiří

Přední český znalec uměleckého práva a divadelních problematik. Narodil se v roce 1958. V roce 1982 absolvoval pražskou Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a získal titul JUDr. V letech 1994-2002 byl ředitelem Národního divadla. Jeho docentská habilitace na DAMU vyšla knižně pod titulem Autorské právo a práva související v roce 2019. V roce 2012 obdržel profesuru. V roce 2002 se stal ředitelem DILIA – divadelní, literární a audiovizuální agentury, která spravuje autorská práva tvůrců divadelních děl. Působení zde ukončil v roce 2020 odchodem do důchodu.
Profesor Srstka se pravidelně vyjadřuje na stránkách Opery PLUS k málo probádaným oblastem hudebního divadla a právních otázek.

Káťa Kabanová: Janáček versus Ostrovskij

Je nad veškerou pochybnost jasné, že Leoš Janáček (1854–1928) byl ke kompozici…

Podivuhodný příběh Janáčkovy opery Osud

Janáčkova opera Osud, která vznikla bezprostředně po jeho první slavné opeře Její…

Operní snobové aneb Co si o tom mám hergot myslet!

Operní snobové jsou neodmyslitelnou a pozitivní součástí operního života. Operu prožívají nejen…

Všichni příbuzní její pastorkyně

Když Leoš Janáček dne 22. února 1903 přehrával své umírající dceři Olze…

Legrace v opeře

Vesele nadepsaný článek začnu trochu pochmurně. Poslední dobou se stalo určitou módou…

Černá Janáčkova opera Z mrtvého domu

Poslední Janáčkova opera Z mrtvého domu zažívá v posledních letech nebývalou renesanci. Uvádějí ji…

Pražské operní přesuny v historickém kontextu

Otevření pražského Národního divadla po jeho požáru v roce 1883 znamenalo jistě…

Transformace Státní opery Praha – hledání podoby

V úvodu tohoto článku nutno předznamenat, že současná podoba Státní opery Praha…

Akustické siločáry opery

Operní svět, ať laický nebo profesionální, pochopitelně velice rád diskutuje o úrovni…

Opera jako schizma

V úvodu této krátké úvahy předesílám, že níže uvedené obsahuje pouze mé…