Baletní panorama Pavla Juráše (54)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Tentoraz:
– Pamätáte si niekoho s menom Michal Matys?
Stratený Michal Matys: Na českém vyhledávači jsem se nenašel 
– Romantický lesk úloh Margaret Schanne zostane i po jej smrti
– Obrazy ožijú v Kolowrate
– Berlín sa lúči s Malakhovom: posledné gala Malakhov & friends v Berlíne
***

V magickom období konca starého roku často bilancujeme. Ja som sa rozhodol trochu pátrať. Už dlhšiu dobu som premýšľal, kam sa stratil vynikajúci český tanečník Michal Matys, dlhoročný sólista, vynikajúci interpret Vàmosových rolí v balete Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfe. Napokon som ho našiel. Michal Matys skončil aktívnu tanečnú kariéru a zostal pracovať na novej pozícii vo „svojom“ divadle. Rodák z Prahy, absolvent pražského Tanečného konzervatória u pedagógov ako Vladimír Nečas a Jaroslav Slavický. Po absolutóriu študoval ešte na baletnej škole Johna Neumeiera v Hamburgu u Anatolija Nisnewitcha. Pamätáte si tohto tanečníka aspoň z pražského gala 2005, kedy tancoval dueto z Romea a Júlie s Andreou Kramešovou? Alebo z jeho hosťovania v Luskáčikovi? Naposledy vystúpil v rodnom meste 22. decembra 2007.

Nechcem tu lamentovať nad osudom českých tanečníkov, ktorí svoju domovinu reprezentovali možno lepšie než dve tretiny bohato platených športovcov. I tak by to ničomu nepomohlo. A tak aspoň takto môžem tým, ktorí nemali to šťastie Michala Matysa vidieť tancovať, pomôcť poznať ho a priblížiť. Po štúdiu v Hamburgu odišiel do Düsseldorfu, aby sa stal členom baletu Deutsche Oper am Rhein. Súboru, ktorému zostal verný celú kariéru a vypracoval sa v ňom na najvyššiu priečku. V zlatej ére tohto baletného súboru pod vedením Youriho Vàmosa tancoval úžasné a významné role v jeho dielach. Romea a Benvólia v Romeovi a Júlii, Princa v Luskáčkovi, Princa v Popoluške a do tretice Princa Siegfrieda v Labuťom jazere, Franza v Coppélii z Monmartru, Modrého vtáka v Anastázii alebo Spiacej krásavici, Crassa v Spartakovi či Mladíka v Carmine burane. Zvláštnu rolu u Vàmosa by obsadil Riff, v celkom osobitej choreografovej inscenácii West Side Story. Choreograf dlho váhal či učiť spevákov tancovať, alebo naopak. Zvíťazila jeho láska k svojmu súboru. A tak tanečníci, samozrejme tí pre to disponovaní, rok chodili na hodiny spevu. Kritika i diváci dali choreografovi za pravdu. Nádhernú úlohu Michal dostal v Neumeierovom balete Sylvia, ktorý vysielala v interpretácii parížskych tanečníkov aj Česká televízia, kde tancoval Aminta. V balete Ericha Waltera Petruška stvárnil titulnú rolu. Nezanedbateľné je pôsobivé dueto Hansa van Manena Sarkasmen. Od roku 2009 je ženatý, vyzerá to, že veľmi šťastne a má rok a pol starého syna Jonathana. Na otázku o nejakých domácich informáciách, podobne ako na iné, odpovedal s jemu vlastným humorom: Máme kocoura, do manželství ho přinesla žena a strašně na mě žárlí, tedy ten kocour. Žena nevím…“ Česko si pripomína napríklad svojim obľúbeným filmom Hoří, má panenko alebo Amadeom. Veľký problém pri rozhovore nastal s fotkami. Od posledného sťahovania sú schované v krabici v pivnici, okomentoval moju žiadosť Michal. V podobne veselom duchu sa niesol náš rozhovor. Žiadne smútenie za kariérou, ale inšpiratívny životný optimizmus. Veď posúďte sami…

Keď si zadám na sezname.cz vaše meno, nájde to všetky možné profesie občanov s priezviskom Matys, okrem vás. Keď to urobím v nemeckom vyhľadávači, ste na prvom mieste. Nie je vám to ľúto? Predsa len všade máte napísané, že ste z Česka, robíte reklamu krajine, vaše publikum to vie…

Hned po přečtení první otázky, jsem si to vyzkoušel. Opravdu na českém vyhledávači jsem se nenašel, na německém ano. Je to ale logické. Většinu své taneční práce jsem odvedl v Německu a ne v Čechách. Když jsem se někdy v roce 1993 – 1994, tedy asi rok před ukončením studia na Pražské taneční konzervatoři rozmýšlel, kam dál, měl jsem dvě možnosti. Odjezd do ciziny a tím získat při troše štěstí příležitost zatančit si v baletech choreografů jako John Neumeier, Mats Ek, Heinz Spoerli a mně tenkrát ještě neznámý Youri Vàmos. Nebo zůstat doma. Taneční díla výše jmenovaných choreografů se v té době na našich domácích scénách bohužel nevyskytovala. Během posledních let se situace změnila a například Carmen Matse Eka (myslím v roce 2008) cestu do Národního divadla v Praze našla. Z Prahy se mi tenkrát nechtělo, ale dnes svého rozhodnutí nelituji.

Na YouTube baletní nadšenci môžu nájsť vaše video s Andreou Kramešovou z Romea a Júlie, ktoré tam má Andrea, teda aspoň niečo. Romeo to je Vàmos a Vàmos to je vaša kariéra v balete Deutsche Oper am Rhein – povedané zjednodušene…

Já jsem nejdříve nevěděl co na tuto otázku odpovědět… Snad bych jen dodal, že jsem měl radost, když jsem před časem to video při „brouzdání“ internetem objevil. S Andreou jsem vždy rád tančil a když do Düsseldorfu s Filipem Veverkou přišli, tak jsem byl rád, že jsou zde další Češi, ke kterým bude možno zajít na pivo.

Koľko rolí vo Vámosových baletoch ste vlastne zatancovali?

Pokouším se to právě z hlavy spočítat… Snad něco kolem dvaceti …

…a vaša top rola?

Rád jsem tančil Romea. Ale i pas de deux Modrého Ptáka ze Spící krasavice, které Youri originálně předělal. Tedy duet. Pánská variace a závěr zůstaly originální. Ale i Carmina burana… Těch baletů a rolí bylo více, co mně přinášely radost.V Česku prebehla taká zaujímavá renesancia Vàmosa: Romeo, Luskáčik, Anastázia, Othello v Prahe, v Brne Coppélia z Monmartru, Lucidor. Jedna časť publika je rada, druhá sa diví prečo toľko Vàmosa, ktorý je podľa nich regionálny choreograf. Majú jeho balety pre vás životnosť?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář

Reklama