Baví mě formovat a vést vícesouborové divadlo. Velký rozhovor s Jiřím Nekvasilem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

V muzikálu to budou Cats od Andrewa Lloyda Webera, tím budeme otvírat zrekonstruované divadlo Myrona v nové sezoně. Poté přijde populární klasický muzikál z dílny Colea Portera, který se nikdy v Ostravě nehrál, a to Děj se co děj (Anything Goes). V baletu to bude složený večer z jedné choreografie Jiřího Kyliána a mladého českého choreografa Jiřího Pokorného, který prošel jako tanečník Kyliánovým NDT a nyní se vydal úspěšně na choreografickou dráhu. Dále chystáme Nebezpečné známosti polského choreografa  Krzystofa Pastora, hudbu napsal lotyšský skladatel Arturs Maskats.

Národní divadlo moravskoslezské je také spolupořadatelem festivalu soudobé opery NODO… 

Obohacující pro mě bylo setkání s Petrem Kotíkem a jeho Ostravským centrem nové hudby. Po mém intenzivním zážitku jako návštěvníka z festivalu Ostravské dny v roce 2011 mě napadla myšlenka, že spojením našich sil a tvůrčího a produkčního potenciálu bychom mohli vytvořit zajímavou platformu pro prezentaci nových operních kompozic. A tak společně od roku 2012 pořádáme festival soudobé opery NODO New Opera Days Ostrava – Dny nové opery Ostrava, který se koná každé dva roky na konci sezony.

Čtvrté bienále se bude konat 24. – 28. června 2018 na třech místech Ostravy: v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího Myrona a ve Starých koupelnách Dolní Vítkovice. Bude zahrnovat dohromady šest operních představení a koncertních provedení oper. Vznikla tak platforma, která umožňuje představit tituly operních autorů, jež patří ke špičce soudobé světové operní tvorby. Na objednávku tohoto festivalu vznikla v minulosti například opera Martina Smolky a libretisty Jiřího Adámka Sezname, otevři se či operní kompozice Františka Chaloupky nebo Petra Cíglera. Uvedli jsme zde díla Johna Cage, Salvatore Sciarina, Ianise Xenakise,Györge Ligetiho, Petra Kotíka, Rudolfa Komorouse, Bernharda Langa, Richarda Ayrese a dalších. Ve spolupráci s Ostravským centrem nové hudby pokračujeme na realizaci projektů nové opery od roku 2013 i v rámci festivalu Ostravské dny, v loňském roce jsme takto uvedli v české premiéře operu Miroslava Srnky Make No Noise.

Největším počinem tu bude světová premiéra šestinotónové opery Aloise Háby Přijď království tvé, kterou budu režírovat já. Je to dílo ze třicátých let, taková zvláštní kombinace sociálního umění a mikrointervalové hudby.

Ohlédnutí zpět a otázka nejednoho z operních fanoušků: Proč na Festivalu Opera 2017 nebyla uvedena Fibichova Bouře? Proč jste vybrali Hamleta a kdy přesně uvidíme v Praze vaši produkci Brittenova Zneuctění Lukrécie?

Bylo to zcela z praktických důvodů – celá inscenace Bouře je postavena na točně, která má jiný rozměr než ta ve Stavovském divadle, museli bychom předělávat všechny dekorace. Taky tam vystupovalo hodně sborů za scénou a my na to tady v Ostravě máme propojenou, zvukově kvalitní zkušebnu, odkud kvalitně sborové zpěvy za scénou přenášíme. Takové možnosti ve Stavovském divadle nejsou. A čas na přípravu představení v rámci festivalu je velmi omezený. Proto jsme nakonec zvolili úspěšnou inscenaci Hamleta, která měla dvě nominace na Thálii a Thomas Weinhappel za roli Hamleta ji i získal. A Brittenova Lukrécie bude v Praze uvedena 19. května v 19:00 ve Stavovském divadle.

Nejnovějším operním titulem v Ostravě je Šostakovičova Lady Macbeth Mcenského újezdu. Proč padla volba na ni?

Především je to silná věc po hudebně dramatické stránce. Velké drama, které je zároveň i velkou groteskou. Jsou to vášně, které vedou k vraždám, pak končí sebevraždou… Obraz ruské bezvýchodnosti… Když to viděl Stalin, tak prý odešel z představení ještě před koncem, dva dny na to vyšel v Pravdě nepodepsaný článek Chaos místo hudby, a to byl začátek velkých kulturních čistek, které se velmi podepsaly i na dalším Šostakovičově životě.

Je to taková zvláštní krutá groteska. Spousta věcí je k smíchu, ale je to hořký smích skrz slzy. Jsou tam obrovské tragické motivy, nesmíme zapomínat, že jsou tam ty tři vraždy. Je tam velká míra určité nejednoznačnosti, Šostakovičova hudba všeobecně má v sobě jakýsi bláznivý škleb – a vedle toho je velmi tragická.

Dmitrij Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu – NDM 2018 (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

Jakou návštěvnost mají představení Národního divadla moravskoslezského? Došlo k nějakému nárůstu za tu dobu, co jste tam, nebo je konstantní?

Celková návštěvnost je kolem osmdesáti procent. Samozřejmě teď je nejnavštěvovanější operou Lazebník sevillský!!! s textem Jarka Nohavici, to je tahák. My se ale snažíme našeho diváka vést právě i směrem k té soudobé hudbě, což je ovšem běh na dlouhou trať. Vzhledem k sociálnímu složení regionu se snažíme i cenovou politiku udržet v takových mezích, aby návštěva divadla byla pro obyvatele Ostravska dostupná, protože nemůžeme spoléhat na publikum z řad turistů, jak to má například Praha.

Jak je to s diváky v Ostravě co do diváckého spektra? Sledujete, kdo chodí a na co chodí která věková skupina?

Dá se říci, že Ostrava má v hudebních divadelních žánrech dlouholetou tradici, a to i v operetě. Opera je nejsofistikovanější, vyžaduje nejvzdělanější publikum. Lidovou operu pro širší publikum a operety dnes celosvětově nahrazuje muzikál. Nově vznikající muzikály jsou už celé zpívané jako opery a operety už jsou retro, ty už dnes nikdo nepíše. Pozorujeme to, že na operetu chodí publikum spíše seniorské, intelektuál si spíše zdůvodní, že jde na Kiss me, Kate nebo West Side Story než třeba na Veselou vdovu. Nejširší spektrum má nepochybně, co se týče publika, muzikál, na něj jdou i ti nejmladší, i střední generace a nebrání se mu ani senioři.

My jsme i mile překvapeni tím, že je plno na moderním baletu, konkrétně bývá většinou vyprodáno v listopadu premiérované představení  All that jazz, rock, blues. Je to o fyzicky zajímavém, strhujícím pohybu a skvělých pohybových nápadech a výkonech.

Když už jste výše zmínil turisty, jezdí na vaše představení také lidé z Polska? Nebo na jinde neuváděné opery – přijedou třeba operní fajnšmekři z Prahy?

Problém pražských návštěvníků je ten, že do Ostravy na představení je spojení dobré – Pendolinem či Regiojetem jste tu za tři, tři a půl hodinky – ale problém je ten, že se už po představení nedostanete zpět do Prahy. Proto výhledově chystáme balíčky – nabídku operních víkendů s možností přespání v Ostravě.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan V.

Myslím, že kromě víkendových balíčků by daleko lepší bylo více odpoledních představení o víkendu, po nichž se ještě dá stihnout vlak pro mimoostravské diváky. Navíc odpolední představení možná uvítají nejen mimoostravští.