Berlínská Staatsoper Unter den Linden: probuzení po dlouhých sedmi letech

  1. 1
  2. 2
Daniel Barenboim s novináři ve Staatsoper Unter den Linden (zdroj FB dirigenta)


V luxusních podmínkách
Barenboim to všechno určitě uplatňuje po svém. Můžeme litovat, že hrací plán je sice reprezentativní, ale experimenty Flimmovy éry už nevidíme. Téměř všechny premiéry patří repertoárovým dílům, jejichž inscenace teď budou přizpůsobeny novým, luxusním podmínkám. Flimmova idea dílny současné komorní opery sice zůstane, pokračovat v ní bude jeho nástupce Matthias Schulz, bohužel bez výtečného, předčasně zemřelého dramaturga Jense Schrotha. Ale Barenboim s tím, stejně jako předtím, nebude mít nic společného – jeho vývěsním štítem zůstanou velká díla Wagnerova, Verdiho a Mozarta; o menší obsazení se postará Barenboim-Said-Akademie, ve vedlejším Boulezově sále, který Barenboim hodlá využít také jako jevištní prostor.

Rekonstruovaná opera bude otevřena v Den německé jednoty (3. října) zhudebněním nejněmečtější látky vůbec, Scénami z Goethova Fausta od Roberta Schumanna. Tak to navrhl Jürgen Flimm – chytře, neboť je to vlastně oratorium, a kdyby ještě jeviště nebylo hotové, uvedlo by se dílo jen koncertně.

Světová premiéra roku 2021
Spolková kancléřka Angela Merkel si koupila vstupenky, rezignovala na pozvání; místo pro ni se ovšem rezervovalo, neboť kontingent pro volný prodej byl omezený.

Všechno je to krásné, běží to podle plánu, a přece ne úplně. Původně se pro znovuotevření počítalo se světovou premiérou Saula Wolfganga Rihma na libreto Botho Strausse. Ale nejen budovy, také opery se někdy nestačí dohotovit včas; v tomto případě zpoždění zavinilo skladatelovo těžké onemocnění. Nová opera tak má mít světovou premiéru ve Státní opeře roku 2021.

Přeložila a připravila Vlasta Reittererová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat