“Divadlo a zejména balet budou jeho život.” Zdeněk Prokeš slaví pětašedesátiny

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Do světa lehké múzy se vrátil dokonalým provedením offenbachovského večera, který pod názvem Les Gaités Parisiennes (Pařížské radosti) vytvořil Manuel Rosenthal, a inscenací Lanchberyho baletní adaptace Lehárovy Veselé vdovy.

V Brně vytvořil Zdeněk Prokeš také řadu choreografií pro operu a zpěvohru. Připomněl bych alespoň jeho choreografie Verdiho Aidy, Pucciniho Turandot či Bizetovy Carmen a ve zpěvohře především Sugar v režii Tomáše Šimerdy a Sweet Charity v režii Jozefa Bednárika.

Z dlouhé řady jeho pohostinských inscenací na mnoha českých a slovenských scénách připomeňme alespoň plzeňské divadlo, v němž poprvé uvedl svou nápady překypující inscenaci Les Gaités Parisiennes, dále pak například Milhaudova Vola na střeše a v nedávné době scénické provedení Ravelova Bolera v jednom večeru s dílem Carla Orffa Carmina Burana. V Plzni se také podílel jako choreograf ještě před Brnem na úspěšné inscenaci Sugar s režisérem Šimerdou a velmi zdařilé bylo jejich nastudování Gounodova Fausta a Markétky.

Dále se zmiňme ještě alespoň o jeho inscenaci Brabcovy Manon v olomouckém divadle a o večeru Tančírna, kterým se představil spolu s Marcelou Benoniovovu a Ivankou Kubicovou v roce 1990 v Národním divadle.

Z jeho zahraničních choreografií jmenujme inscenace Offenbachových Hoffmannových povídek, Verdiho Aidy a Nabucca na open air festivalech v Německu a Rakousku a Prodanou nevěstu v Monte Carlu v roce 1999.

Zdeněk Prokeš se jako šéf rovněž vyznačoval perfektními organizačními schopnostmi. Po léta zastával funkci statutárního zástupce ředitele Národního divadla Brno. Když se v roce 2002 uvolnilo ředitelské místo, byl zcela logicky pověřen dočasným výkonem funkce ředitele. Přijal tento úkol se zodpovědností sobě vlastní a plně se mu začal věnovat. Jenomže jak tomu často bývá, dočasnost se změnila v trvalý stav a ředitelské povinnosti převážily nad uměleckou tvorbou.

Zdeněk Prokeš (zdroj ND Brno)

V době svého ředitelování zažil krásné chvíle, jako bylo znovuotevření kompletně restaurované budovy Divadla Reduta 2. října 2005, ale také spoustu starostí. Vždy byl nejšťastnější, když si alespoň na chvíli mohl odskočit do „svého“ baletu. V ředitelské funkci projevil citlivý a chápavý vztah ke spolupracovníkům. Mimořádně byl oblíbený v kolektivech krejčovských dílen, jejichž práce (jež, jak už bylo řečeno výše, je v baletu důležitější než v jiných žánrech) si velmi vážil a dovedl ji také ocenit.

V roce 2007 ukončil Zdeněk Prokeš své ředitelské působení. Odešel do Prahy, kde se nejprve stal poradcem ředitele Národního divadla a v období 2010–2017 vykonával funkci uměleckého šéfa Laterny magiky.

Zdeněk Prokeš (zdroj FB Z. Prokeše / foto Yadid Levy)

Ve své nové funkci věnoval maximum úsilí udržení vysoké kvality a popularity tohoto tělesa a obohacování jeho činnosti o nové technologické prvky. Spolu s Václavem Janečkem připravil v roce 2012 program Cocktail 012 – The best of a o rok později program Vidím, nevidím.

V roce 2014 pro choreografa Libora Vaculíka připravil ve Stavovském divadle dramaturgicky inscenaci Valmont na námět populárního francouzského románu. Premiéru inscenace tohoto Valmonta uvede 26. července tohoto roku Libor Vaculík v kouzelném prostředí, které nabízí divákům Otáčivé hlediště v Českém Krumlově.

Zdeněk Prokeš patřil k umělcům, kteří vždy byli aktivně zapojeni do veřejného dění. V roce 1990 založil Taneční sdružení České republiky a stal se jeho předsedou. Už v době svého ostravského působení se podílel na organizaci tanečních přehlídek a festivalů. S jeho jménem je spjata významná akce Tanec Brno. Byl členem odborných porot a komisí v mnoha soutěžích. Po léta pracoval v porotě Cen Thálie, ve Výboru asociace českých profesionálních divadel a v řadě dalších funkcí.

Přejeme jubilantovi vše dobré!

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na