Dominik Beneš je český operní režisér a dramaturg, který patří k nejvýznamnějším představitelům mladé generace operních tvůrců v České republice. Pocházející z Opavy se během své kariéry etabloval jako jeden z nejtalentovanějších režisérů současné české operní scény.
Životopis
Dominik Beneš se narodil v Opavě a svou divadelní dráhu začal studiem na Janáčkově akademii múzických umění v Brně v Ateliéru muzikálového herectví pod vedením Jany Janěkové. Následně pokračoval studiem operní režie na Akademii múzických umění v Praze, kde pod vedením Martina Otavy a Miloslava Nekvasila v roce 2012 absolvoval uvedením singspielu Jiřího Antonína Bendy Romeo a Julie. Již během studií získával praktické zkušenosti, působil například jako asistent režie při inscenaci Mozartova Don Giovanniho v plzeňském Divadle J. K. Tyla. V letech 2010-2014 vyučoval jako lektor v operním studiu Konzervatoře Plzeň a nyní spolupracuje s oddělením Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo na Slezské univerzitě v Opavě.
Tvorba
Beneš debutoval na profesionální scéně v roce 2012 režií Smetanova Tajemství v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Následně tam inscenoval Offenbachovy Hoffmannovy povídky a v rámci mezinárodního festivalu Armel v Budapešti režíroval současnou operu Gábora Kereka Parodie. V Divadle F. X. Šaldy v Liberci nastudoval Donizettiho Don Pasquale a v roce 2015 debutoval v Národním divadle dvojtitulem Stravinského Slavík a Čajkovského Jolanta. Významnou část jeho tvorby tvoří spolupráce se zahraničními operními domy, především se Státní operou v Banské Bystrici, kde režíroval Mozartovu Kouzelnou flétnu, a se Státní operou v Bratislavě, kde nastudoval La giocondu, Turandot a Aidu. V České republice dále režíroval ve Slezském divadle v Opavě operetu Polská krev a muzikál Limonádový Joe.
Význam
Dominik Beneš je považován za jednoho ze tří nejvýznamnějších mladých operních režisérů v České republice spolu s Lindou Keprtovou a Tomášem Pilařem. Jeho přínos spočívá v schopnosti komunikovat s lidmi a nadchnout je pro cílevědomou spolupráci, což je v operním prostředí obzvláště cenné. Významně přispěl k obnově české operní režie po generační pauze, která následovala po působení Davida Radoka a Jiřího Heřmana. Beneš dokáže kombinovat respekt k tradici s inovativními přístupy a nevyhýbá se různým žánrům od klasické opery přes operetu až po současnou hudební tvorbu.
Zajímavosti
Na svou profesní kariéru významně zapůsobila spolupráce s režiséry Janou Kališovou, Róbertem Alföldim a Jiřím Heřmanem. Kromě režie se věnuje také dramaturgické práci, což mu umožňuje komplexnější pohled na divadelní produkci. V roce 2017 uvedl na festivalu Smetanova Litomyšl českou premiéru Händlovy serenaty Aci, Galatea e Polyfemo v přírodním amfiteátru v Nových Hradech. Jeho versatilita se projevuje v široké škále režírovaných děl od barokní hudby přes romantickou operu až po současné operní tituly.