Ivan Ženatý prezidentem Janáčkova máje. Jaké má plány?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mezinárodní hudební festival Janáčkův máj letos oslaví 40. výročí 

A Ostrava si připomíná i druhé výročí, pětašedesát let od vzniku hudebního festivalu, na nějž Janáčkův máj navázal. Historie festivalu vážné hudby v Ostravě totiž sahá až do poválečných let minulého století. Poprvé před Ostravany zvedl taktovku dirigent Otakar Trhlík. Bylo to 8. května 1950. Festival měl v dalších letech několik pojmenování, teprve v roce 1976 získal dodnes používaný název Janáčkův máj. V průběhu let se v jeho vedení vystřídalo několik prezidentů. Tím posledním se před nedávnem stal jeden z nejvýznamnějších českých houslistů současnosti Ivan Ženatý.

Odkdy vás můžeme považovat za prezidenta Janáčkova máje?

Letošní jubilejní ročník byl koncipován ještě beze mne, do tohoto rozjetého vlaku jsem naskočil v podstatě až nyní, kdy už je vše hotové. Nicméně máme leden 2015, proto už je zapotřebí mluvit o ročníku 2017 s výhledem na rok 2018, tam bych se rád už nějakým způsobem podepsal.

Očekáváte, že prezidentování může přinést něco i vám?

Určitě. Setkání se skvělými ostravskými muzikanty. Poprvé jsem hrál s Janáčkovou filharmonií, která je pravidelným hostem Janáčkova máje, když jsem ještě byl posluchačem konzervatoře, bylo to na konci sedmdesátých let, působil jsem také jako její statutární houslista. Jinak pravidelně hraji na Janáčkově máji, taktéž pravidelně s Janáčkovým komorním orchestrem, v posledních letech mám mistrovské kurzy na Ostravské univerzitě čili mé propojení s Ostravou, i když nejsem jejím rodákem, je velmi intenzivní a velmi přátelské. Co budu moci přinést festivalu já, uvidíme. Věřím, že kontakty, které mám ze svých cest a koncertní činnosti, mohou festivalu prospět.Co považujete pro festival dále za důležité?

Přivést další sponzory, peněz není nikdy dost. V současné době si myslím, že je to nejdůležitější složka hudebního managementu. Dnes už není doba jako před třiceti lety, kdy pomáhal stát. Předpokládám, že se v průběhu letošního ročníku budeme setkávat s „důležitými lidmi“ a budeme se snažit zabezpečit i ty příští ročníky tak, abychom mohli pozvat ty nejdražší, to znamená ty nejslavnější sólisty a soubory.

V současné době působíte v Clevelandu v USA, co odtamtud můžete přinést do Ostravy, například i pro podporu naplněných sálů na Janáčkově máji?

Byl bych spokojen, kdyby tam byl Janáčkův máj více znám. Tady ale nejde jen o to mít naplněné sály, problém nenaplněných sálů u Janáčkova máje ostatně ani není. Spíše jde o to, že spousta souborů, které jezdí po Evropě, mohou zavítat i do méně známých míst, právě jako je Ostrava. Když je velký orchestr například ve Vídni, už není velkým problém jej do Ostravy dopravit, to si myslím, že by bylo senzační. Například v orchestru v Clevelandu, kde působím, se mnou jednají jako s rovným a na možné pozvání pro rok 2017 reagují velmi pozitivně a přátelsky. Věřím, že i finančně bychom se mohli dohodnout, ne vždy finanční stránka musí být primární. Pro rok 2016 mám už přislíben orchestr z Drážďan, s nímž také spolupracuji, tak uvidíme.Stát se prezidentem byla záležitost jednoho telefonátu s ředitelem festivalu Jaromírem Javůrkem?

Obrazně řečeno, dá se to tak říct. (úsměv) Zastihl mne někde o přestávce na nějaké koncertní cestě, zavolal mi a já jsem řekl ano. Bylo to ale zejména proto, že se známe dlouho, že si věříme, a tudíž vím, do čeho jdu. Spolupracujeme třicet let a nepotřebujeme spolu uzavírat ani smlouvy, ty děláme jen kvůli nutné administrativě. Co řekneme, to platí. To je dneska k pohledání, takových kontaktů není mnoho. Chtěl bych říct, že si této nabídky a postu velmi vážím. Janáčkův máj považuji za jeden z nejlepších hudebních festivalů v Evropě.

Může být více posluchačů vážné hudby v Ostravě?

Více jich nebude, ta situace je stejná jako všude ve světě. Jinými slovy, okruh zájemců je omezený, je to dáno kulturou, vzděláním a celkovou orientací ke spirituálním hodnotám. Osobně nejsem příznivcem crossoverů, které takzvaně popularizují hudbu. Z této popularizace pro mne osobně většinou vychází něco kvalitativně níž, než je originál. Raději bych vždy mluvil o kvalitě a prestiži festivalu než o tom, že zmnožíme posluchače.V rámci festivalu budete mít i svůj houslový recitál. Mohl byste jej představit?

Janáčkův máj ve svém programu krom jiného vždy vychází i ze skladeb současných autorů a klasiků dvacátého století. K nim patří i Šostakovičova Houslová sonáta, kterou tento velký ruský skladatel psal k životnímu jubileu Davida Oistracha, jenž v Ostravě také hrál. Toto dílo uvedeme jako hlavní na recitálu s klavíristou Martinem Kasíkem. Vedle něj zazní Tři romance pro housle a klavír Clary Schumann a Franckova Sonáta pro housle a klavír A dur. Jednotliví autoři je věnovali vynikajícím houslistům. Celý večer se jmenuje Pocta houslím a slavným houslistům J. Joachimovi, E. Ysaÿeovi a D. Oistrachovi. Je to tedy večer skladeb, které byly psány pro konkrétního adresáta. Clara Schumann psala pro tehdy největšího německého houslistu Joachima, Franckova Sonáta vznikla jako svatební dar pro Ysaÿe, který se ženil a se svou ženou byl po celý život šťastný, a Šostakovič psal k šedesátinám Oistracha. Přiznám se, že jsem se sám sebe ptal, proč manželka slavného Schumanna věnuje skladbu cizímu houslistovi, ale když jsem její skladbu začal studovat, našel jsem tam kousek Schumannova hudebního tématu, to mě dojalo, že i při psaní stále myslela na svého manžela.

Děkuji za rozhovor.
***

Na jubilujícím Janáčkově máji 2015 vystoupí sólisté a soubory z Polska, Německa, Holandska, Francie, Velké Británie, Ruska a České republiky. Programovou nabídku blíže představuje ředitel festivalu Jaromír Javůrek.

Které z velkých orchestrů přijedou letos do Ostravy?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář