Děti sametu: pětadvacet minut pro Nikolu Márovou
V listopadu 1989 navštěvovali první stupeň základní školy nebo chodili do školky. Dnes patří ke špičkovým umělcům ve svém oboru.Nejmladší primabaleríně v historii naší první…
První sólistka Baletu Národního divadla Nikola Márová (*1980) je elegantní tanečnicí, jejíž bravurní technika a přesvědčivý herecký projev ji předurčily pro hlavní role klasického repertoáru, jako je Odetta/Odilie v Labutím jezeře, Aurora ve Spící krasavici nebo Nikie v La Bayadère, i dramatické hrdinky výpravných neoklasických titulů, mezi něž se řadí například Taťána z baletu Oněgin Johna Cranka. Se stejnou jistotou a přirozeností se pohybuje rovněž v choreografiích moderních a současných tvůrců. Od roku 2006 je primabalerínou souboru. Rovněž je dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře a Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho (Timeless).
Narodila se v Praze, kde v šesti letech začala s baletem v Přípravce Národního divadla. Vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy (jejími pedagogy byli H. Vláčilová, Z. Nemcová, P. Ždichynec), absolvovala rovněž dvě studijní stáže v Drážďanech. Od roku 1999 je členkou Baletu Národního divadla, v roce 2001 byla jmenována sólistkou, roku 2006 první sólistkou. Jejími prvními sólovými příležitostmi bylo pas de trois v Labutím jezeře a hlavní role Marie v Louskáčkovi (J. Grigorovič).
Pravidelně ztvárňuje hlavní role v celé šíři repertoáru Baletu Národního divadla od Odetty/Odilie v Labutím jezeře, Aurory ve Spící krasavici M. Haydée, Nikie v La Bayadère, Růženky v Šípkové Růžence až po Lise v Marné opatrnosti F. Ashtona nebo Taťánu v Oněginovi J. Cranka. Tančila rovněž v choreografiích G. Balanchina (např. Serenáda), G. Tetleyho (Svěcení jara), W. Forsytha (The Second Detail, In the Middle, Somewhat Elevated), J. Kyliána (např. Petit Mort / Mosty času), P. Zusky (např. Sólo pro tři, Romeo a Julie ad.), L. Vaculíka (např. Valmont) a mnohých dalších.
Je držitelkou dvou cen Thálie – 2007 za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře ve Státní Opeře a 2017 za roli Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho, jež bylo uvedeno v komponovaném večeru Timeless. Již roku 2002 obdržela Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepší českou tanečnici. Hostovala na mnoha domácích i zahraničních baletních scénách, za všechny jmenujme např. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (Odetta/Odilie, Aurora ve Spící krasavici, Giselle), Finský národní balet (Odetta/Odilie) nebo Thaiwan (Marguerite v Dámě s kaméliemi). Zúčastnila se několika zahraničních turné po Německu, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Maltě, Rusku, Taiwanu a Číně.
Repertoár
Odetta/Odilie (Labutí jezero), Raymonda (Grigorovič), Giselle, Myrtha (Giselle; Hampson), Bianca (Zkrocení zlé ženy; Cranko), „M“ (Carmen; Ek), La Sylphide (Bournonville), Sabrina (Faust; Vaculík), princezna Růženka, Carabosse, víla strachu (Šípková Růženka; Torres), Macecha, Matka/Víla (Popelka; Maillot), Nikia (Bajadéra; Tores), Víla Vánoc, Klára ve snu (Louskáček – Vánoční příběh; Vámos), Sněhová královna (Corder), Markýza de Mereuil (Valmont; Vaculík), Královna Mab (Romeo a Julie; Zuska), Čarodějnice (Malá mořská víla; Kodet), Máma, Hvězda (Louskáček a Myšák Plyšák; Zuska), Lise (Marná opatrnost; Ashton), Matka (Svěcení jara; Tetley), Pradlena (Kafka: Proces; Bigonzetti), Rosetta (Leonce & Lena; Spuck), Olga, Taťána (Oněgin; Cranko), Aurora (Spící krasavice, Haydée), Dítě a kouzla, Sinfonietta, Stamping Ground, Petit Mort (Kylián), The River (Ailey), Theme and Variations, Who cares?, Tchaikovsky pas de deux, Serenade (Balanchine), In the Middle, Somewhat Elevated, The Second Detail (Forsythe), Guru (Konvalinka), První symfonie D dur, D. M. J. 1953 – 1977, Ibbur aneb Pražské mystérium, Sólo pro tři, Empty Title, A Little Extreme, Chvění (Zuska), Sedmá symfonie A dur (Scholz), Vertigo (Bigonzetti).
V listopadu 1989 navštěvovali první stupeň základní školy nebo chodili do školky. Dnes patří ke špičkovým umělcům ve svém oboru.Nejmladší primabaleríně v historii naší první…
Tentoraz: - Čierny týždeň českého baletu - „Páči sa mi rozmanitosť“, Filip Barankiewicz hosťuje v Amerikane III. *** Pôvodne mala tomuto dielu dominovať zaujímavá stať…
Aktualizováno Vyhlašujeme první ročník Výročních cen Opery Plus pro obor balet a jiný tanečně dramatický žánr Povzbuzeni nečekaně velkým ohlasem, který loni na podzim zaznamenala…
Tentoraz: - Silvestrovský špeciál - Stanislav Fečo premiéruje balet Palladio s Národným baletom Panamy - Pracovné sviatky Jiřího a Ottu Bubeníčkových - Novoročný koncert Viedenských…
Tentoraz: - Vianočný expres z celého sveta pre Panorámu: Daria Klimentová, Barbora Kohoutková, Nina Poláková, Edita Raušerová, Jiří Bubeníček, Otto Bubeníček, Jiří Jelínek, Jozef Varga,…
Dobrý den, jaký je rozdíl, když při představení tančíte se svým manželem Alexandrem Katsapovem oproti Vašim jiným kolegům? (Nina, Praha) “Naštěstí” se Sašou tancuji minimálně.…
Tak to má tedy šmrnc! První sólisté Baletu ND a současně i manželský pár Alexandre Katsapov (1975) a Nikola Márová (1980) se objevili ve zbrusu…
Když mně posílala pár svých nejnovějších fotografií, k té z Čajkovského Louskáčka dopsala: Jen pro zajímavost: V té době, co se tato fotografie pořizovala, jsem…
Již dnes budou rozdány ceny Thálie za mimořádný umělecký výkon v roce 2009. Kromě činoherců a muzikálových zpěváků je dostanou i umělci, věnující se opeře…
S tancováním začala v šesti letech v přípravce baletu Národního divadla. V letech 1990–1998 absolvovala pražskou Taneční konzervatoř, při tom pak ještě dvě stáže v…