Jonas Kaufmann: Potřebuji nový řád, aby to nějak fungovalo pro všechny, i pro operu
Operní hvězda Jonas Kaufmann se vrací do záře reflektorů
(The Oklahoman – 18. ledna 2018 – Ronald Blum, The Associated Press)
Jonas Kaufmann, nejžádanější světový tenor, doufá, že rušení vystoupení je v jeho případě minulostí. Osmačtyřicetiletý Němec s průzračným hlasem a vzhledem idola je po čtyřleté absenci, způsobené převážně zdravotními důvody, ale zčásti také touhou trávit více času s dětmi, zpět ve Spojených státech a tento týden pořádá recitály v Kalifornii a v New Yorku; v dubnu se pak vrátí na vystoupení v Bostonu a New Yorku.
„Jsem velmi šťastný a vděčný, že mám tak nadšené fanoušky, že by mě nejradši viděli vystupovat každý den,“ vyjádřil se v rozhovoru.
Vynechal turné do Japonska boloňského Teatro Comunale v roce 2011 kvůli chirurgickému zákroku, kdy mu odstraňovali z hrudi lymfatickou uzlinu, a prasklá céva na hlasivce ho vyřadila z provozu od září 2016 až do následujícího ledna.
Kaufmann ze zdravotních důvodů odstoupil ze dvou představení Bizetovy Carmen v Metropolitní opeře v sezoně 2014/2015 a odvolal svou účast v nové inscenaci Pucciniho Manon Lescaut tamtéž v následující sezoně.
Pak vypustil v této sezoně novou produkci Pucciniho Tosky s tím, že potřebuje vynechat zkoušky a prvních několik představení, aby mohl trávit čas ve svém domě poblíž Mnichova se svou devatenáctiletou dcerou a dospívajícími syny. Met se rozhodla najít si za něj náhradu na všechna představení, měl by se ale vrátit v příští sezoně v Pucciniho La Fanciulla del West (Děvče ze zlatého Západu).
V současné době omezuje své cesty na tři týdny v kuse. „Děti sice stále rostou, jsou větší a větší, ale pořád mě potřebují,“ řekl. „Je hodně věcí, třeba škola či osobní život, které potřebují nebo chtějí prodiskutovat se svým otcem. Takže takhle to je, víte. A mohl bych tvrdit, že potřebuji rok volna nebo něco podobného, ale tak to není. Potřebuji si jen nastolit nový řád v každodenním životě, aby to nějak fungovalo pro všechny – i pro operu.“
Kaufmann se svým lesklým hlasem, který zvládá i ten nejnáročnější repertoár, sklidil nadšené ohlasy ke svému debutu v titulní roli Wagnerova Parsifala v Met v roce 2013 a Verdiho Otella v londýnské Royal Opera loni v létě.
V této sezoně musel z důvodu nachlazení zrušit svá vystoupení v rumunské Bukurešti, v Moskvě a Římě.
„Kdybych se vrátil příliš brzy, nejspíš bych si nakonec zničil svůj nástroj,“ prohlásil. „Myslím, že i pro mé fanoušky je nejlepší, když se starám o svůj nástroj a přesně vím, kdy přestat zpívat a jak dlouho počkat, aby byl zase v pořádku a aby bylo bezpečné znovu začít.“
Po studiích na Hochschule für Musik und Theater v Mnichově působil v letech 1994–96 ve Státním divadle v Saarbrückenu, poté debutoval na Salzburském festivalu a v La Scala (1999), v Royal Opera a pařížské Opeře (2004) a pak v Met a ve Vídeňské státní opeře (2006).
V sobotu byl v Carnegie Hall s reprízou schubertovského programu, který zpíval v Santa Monica. V dubnu v Bostonu a New Yorku poprvé veřejně zazpívá v nezkrácené koncertní verzi druhého aktu Wagnerova Tristana a Isoldy. První jevištní ztvárnění bude až za tři a půl roku.
V budoucnu pěvce čekají další vystoupení v Otellovi a ve francouzské verzi Verdiho Dona Carlose. Letos v květnu bude v Londýně zpívat neobvyklou tenorovou verzi Straussových Čtyř posledních písní – většinou je zpívá soprán – a plánuje nastudovat Wagnerova Tannhäusera a Korngoldovo Die Tote Stadt (Mrtvé město).
Čeká ho mnoho práce, snaží se ale udržet si svůj soukromý život. Před čtyřmi lety se rozešel se svou ženou, mezzosopranistkou Margarete Joswig. Jeho partnerkou je operní režisérka Christiane Lutz.
„Existovala generace zpěváků, kteří umění obětovali celý život, nebo to aspoň tak vypadalo – nikdy nechodili sportovat, nikdy by nešli ven, když byla moc velká zima,“ říká Kaufmann. „Zapomněli, o čem vlastně život je, a když to člověk neví, nemá na jevišti co říct.“
Přeložila Kateřina Bodnárová
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]