Kaija Saariaho / Amin Maalouf: Láska na dálku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mezi pobřežími plují naše něžná slova…

Nová inscenace operního souboru uvede na jeviště Janáčkova divadla v české premiéře jedno z nejlepších operních děl posledních desetiletí, operu Láska na dálku (L’amour de loin) vynikající finské skladatelky Kaiji Saariaho (*1952), která patří mezi celebrity ve světě soudobé hudby a její díla jsou na repertoáru předních orchestrů i divadel.

Působivá inscenace Lásky na dálku v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće je po úspěšné produkci Adésovy opery Powder Her Face pokračováním snahy uměleckého vedení o rozšíření repertoáru soudobými díly, na které naváže na podzim světová premiéra opery Michala Nejtka Pravidla slušného chování v moderní společnosti.

Láska na dálku je určena pouze pro tři sólisty – v roli Clémence se představí naše sólistka Pavla Vykopalová, nominovaná na cenu Thálie 2016, v alternaci s hostující Lucií Hájkovou. Role Jaufrého se ujali dva přední zástupci mladé pěvecké generace Roman Hoza a jako host Pavol Kubáň. Po vynikajícím ztvárnění Dido se do Brna vrací v roli Poutníka Markéta Cukrová v alternaci s Veronikou Hajnovou Fialovou.

Důležitou roli zde má sbor přítomný v téměř každé scéně. Pro tuto inscenaci byl ke spolupráci přizván Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, který již s velkým úspěchem účinkuje v představení opery Bohuslava Martinů Hry o Marii a podílel se i na koncertě Slavné operní sbory k výročí Josefa Pančíka.

V rámci blokového systému, v němž Janáčkova opera NdB od letošní sezony nasazuje představení, premiéra a pět repríz bude uvedeno v rozmezí dvou týdnů! Další představení budou vzhledem k rekonstrukci Janáčkova divadla až v sezoně 2018/19.

Opery Kaiji Saariaho jsou o velkých tématech – válka, láska, podstata naší existence a s každou operou vytváří skladatelka specifický zvukový svět. Inspirací pro její první operu Láska na dálku se stal příběh o trubadúrovi Jaufrém Rudelovi, prvním z tvůrců konceptů „lásky na dálku“, který zvěčnil ve své písni Když máj prodlouží světlo dním. V ní opěvoval lásku k vysněné dámě zdaleka, pak odešel na křížovou výpravu a nikdy se nevrátil. Jeho jméno ani poezie ale nebyly zapomenuty a časem vznikla pověst o tom, jak odjel do Tripolisu za paní svého srdce a tam zemřel v jejím náručí. Kaija Saariaho se s legendou o Jaufrém setkala poprvé v roce 1993 a na základě jeho básně vznikla skladba Lonh. Od písně byl již jen krůček k opeře.

Dlouhá léta jsem přemýšlela proč mě ten příběh tak zaujal. Věděla jsem, že chci napsat operu o lásce a smrti, protože ty pro nás zůstávají velkým tajemstvím. Žijeme v roce 2000 a dosáhli jsme tolika věcí, ale pokročili jsme tak málo v těchto dvou, které se nás všech týkají, a která jsou základem našich životů. Později jsem pochopila, že se mě ten příběh dotýká osobně. Jsou tu dvě hlavní postavy – trubadúr, který chce vyjádřit svou lásku skrze komponování hudby a dáma, která byla poslána do cizí země; uvědomila jsem si, že jsou jako dvě části mě samotné.

Hledání vhodného autora libreta nebylo snadné a nakonec padla volba na libanonského spisovatele Amina Maaloufa, který žije v emigraci ve Francii. Amin Maalouf napsal libreto stejně krásné a mnohoznačné jako písně trubadúrů a nabídl tak budoucím inscenátorům mnoho cest, kterými se mohou vydat.

Jde o představu lásky k idealizované postavě. V tom lze jistě vidět obraz kurtoazní lásky. Současně zde můžeme vidět určitý vztah s dnešním světem, kde často dochází k záměně mezi skutečným a virtuálním, kde již nerozlišujeme časové vzdálenosti. Myšlenka srovnání skutečné bytosti s bytostí imaginární či lásky ke vzdálené osobě nebo představě jsou dnes velmi aktuální. Proto bych řekl, že tu jde svým způsobem o operu, která mluví o středověku, ale současně také o dnešním světě.

Láska na dálku měla premiéru roku 2000 na Salcburském festivalu a v roce 2003 získala cenu Grawemeyer za hudební kompozici. Právem patří k nejčastěji uváděným soudobým operám, neboť hudba K. Saariaho v sobě jedinečným způsobem snoubí středověké písně trubadúrů, orientální inspirace a styly dvacátého prvního století.

Láska na dálku
opera o pěti dějstvích

Hudba: Kaija Saariaho
Libreto: Amin Maalouf

Hudební nastudování: Marko Ivanović
Dirigenti: Marko Ivanović, Pavel Šnajdr
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Zuzana Štefunková Rusínová
Sbormistr Pěveckého sboru Masarykovy univerzity: Michal Vajda
Dramaturgie: Patricie Částková
Světelný design: Daniel Tesař

Osoby a obsazení
Clémence: Lucie Hájková / Pavla Vykopalová
Jaufré Rudel: Roman Hoza / Pavol Kubáň
Poutník: Markéta Cukrová / Veronika Hajnová-Fialová
Žena z Tripolisu: Zuzana Mašková / Jana Staňková / Ivana Kozáková

Česká premiéra 24. března 2017 v Janáčkově divadle
Reprízy: 26., 28., 30., 31. března a 5. dubna 2017

Inscenace se koná pod záštitou Její Excelence Heleny Tuuri, velvyslankyně Finské republiky v ČR.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3