Klempererova fajfka a Matačićův člun

Vzpomíná Dagmar Šetlíková, dcera primária Českého kvarteta (3)
Texty Ivana Medka (82)

O+

Ivan MedekDagmar Šetlíková byla nejen dcerou Karla Hoffmanna, primária Českého kvarteta, ale také významný „spiritus agens“ České filharmonie, ve které působila od druhé poloviny čtyřicátých do šedesátých let. A kde se také potkala s Ivanem Medkem. Ten ji začátkem roku 1969 pozval do studia Československého rozhlasu, aby bylo nepřeberné množství příběhů, historek a postřehů zaznamenáno.

V minulých dílech tak Dagmar Šetlíková vzpomínala na „strejčánka“ Josefa Suka i na světovou premiéru jeho Zrání, které zažila pod taktovkou Václava Talicha 30. října 1918. Anebo třeba na atmosféru zkoušek Českého kvarteta. Ale také na četná filharmonická setkání a přátelství: s Arthurem Honeggerem, s Leopoldem Stokowským i na zkušenosti ze zájezdů s filharmoniky.
***

Ivan Medek: Stalo se někdy – a já vím, že se stalo, ale chtěl bych to slyšet znovu – že třeba někdo nepřišel na zkoušku nebo že si popletl koncert?

Dagmar Šetlíková: Stalo se to s Klempererem přece! Ještě než odjel do Anglie a pak se přestěhoval do Švýcar, žil v Budapešti a pracoval tam v Opeře. A měl přijet k nám a dirigovat Šestou a Sedmou symfonii Beethovenovu. A protože nebylo letadlo nebo nedostal spojení, to už si přesně nepamatuji, přijel až v den koncertu. A zkoušel. Byli jsme napjati, jestli vůbec ten koncert bude. Ovšem filharmonici vyvinuli tu největší přesnost a pozornost a zkouška báječně dopadla. Klemperer si vůbec neuvědomil, že večer je koncert, a povídá mi: „Prosím tě, co dávají dneska v divadle? Já musím jít do divadla.“ Já jsem povídala: „Jak můžeš jít do divadla, když dneska je koncert?“ A on: „To není možné, kdepak koncert!“ No a koncert byl a dopadl báječně.

Ivan Medek: Já se na to pamatuji.

Dagmar Šetlíková: S Klempererem vůbec byly zážitky. Když jsme smlouvali programy, tak jsem s naším dramaturgem Frantou Bartošem za ním chodila do hotelu. A tam vždycky Klemperer ležel v posteli a kouřil a z fajfky se mu sypal popel na peřiny, které se propálily. Což se mu potom nevyplatilo, protože by byl jednou málem uhořel ve Švýcarech. Byl nesmírně humorný a svébytný. Byl to velký dirigent. Vzpomínám si taky, že když přijížděl ještě později, nechal hrát Filharmonii, chodil po sále a poslouchal, jak to zní a co je zapotřebí.

Otto Klemperer (foto archiv)
Otto Klemperer (foto archiv)

Ivan Medek: Teď by bylo moc zapotřebí mít Šestou nebo Sedmou Beethovenovu symfonii s Klempererem. My bohužel máme jenom Čtvrtou. A to v nahrávce s Philharmonia Orchestra, to je londýnský orchestr, se kterým Klemperer velmi často natáčel a snad ještě natáčí. Poslechneme si alespoň kousek brilantního Finale.

(zvuk: Beethoven – Symfonie č. 4 – Finale)

Ivan Medek: Teď bych se zeptal na jednu věc, která mi dost často vrtá hlavou. Když přichází člověk po koncertě do šatny pro účinkující, vidí tam kromě samozřejmě nutných obdivovatelů a lovců autogramů ještě lidi, kteří jaksi patří k velkým kumštýřům také, a to jsou jejich ženy.

Dagmar Šetlíková: To je také někdy historie sama pro sebe. Vzpomínám si ovšem na kouzelnou paní Artura Rubinsteina, která je takovou přítelkyní svého manžela, která nikdy ho neopustí a vždycky tam je a vždycky se stará, aby všecko bylo v nejlepším pořádku. Jinak některé ženy dovedou dost být nepříjemné, dovedou velmi vyžadovat, ale je jich málo.

Ivan Medek: A z těch dirigentů nebo kumštýřů, kteří se vracívají teď, zejména v poslední době: Je nějaké trvalé přátelství, jako třeba se Stokowským, ještě s někým?

Dagmar Šetlíková: Jistě, s Antoniem Pedrottim, se kterým se výborně snášíme, i když někdy má taky – jako každý kumštýř – nálady a pořád tvrdí, že už je starý a že už nemůže a že nechce dělat ten nebo onen program… Ale pak se zase všecko vyjasní a je nejbáječnější nálada, sedneme si a ukazuje svoje fotografie z Dolomit, protože je vášnivý fotograf a lyžař a chodec, a dokonce leze po skalách. A to se dostaneme zas na docela jiné, moc krásné pole.

Antonio Pedrotti (foto archiv)
Antonio Pedrotti (foto archiv)

Ivan Medek: Pedrotti, to je vůbec zajímavá kapitola i pro historii České filharmonie. Je to dirigent, který ve své vlasti, docela určitě ne svojí vlastní vinou, neznamená zdaleka tak mnoho jako u nás. Ale my jsme se mnohokrát na konkrétní práci právě s Českou filharmonií přesvědčili o tom, že to je veliký dirigent. Dokazuje to i řada snímků, které tady máme. Jeden z těch typických je Mendelssohnova Italská symfonie. Mendelssohn je autor, ke kterému se Pedrotti velmi často a rád vrací. A z Italské symfonie, myslím, zůstaneme u Saltarella, typicky mendelssohnovského finále. Možná, že ledaskomu leccos připomene. Já sám jsem se nedávno spletl a byl jsem přesvědčen o tom, že to je scherzo ze Snu noci svatojanské.

(zvuk: Mendelssohn – Symfonie č. 4 „Italská“ – Saltarello)

Dagmar Šetlíková: Ještě k těm manželkám. Takový Grumiaux, když u nás byl, tak měl manželku o mnoho starší než on sám. A stalo se, že jedna pianistka přišla k paní Grumiauxové a řekla: „Já tak obdivuji vašeho syna.“ Což tedy všichni, kteří jsme byli u toho, jsme poněkud lapali po dechu. A tato dáma velice s velkým taktem a úsměvem řekla: „To není můj syn, to je můj manžel!“ Načež teď zase ta pianistka by byla omdlela, ale pak jsme to zamluvili a všecko dobře dopadlo. I takové historky se někdy stávají.

Ivan Medek: Já jsem mohl vidět moc krásný vztah nejenom vůči vám, ale vůči všem filharmonikům, u Lovro von Matačiće.

Dagmar Šetlíková: To je jeden z těch, kteří milují Filharmonii. A který je vždycky zapálený muzikant. A tak se sem těší! Vždyť to víme, zase přijede… To je člověk, který umí žít. Protože oceňuje dobré jídlo a dobré pití. Ovšem jít si s ním po koncertě sednout, to znamená sedět s ním do rána. A nikdy není konec historek a vykládání. Vždycky u toho ovšem musí být nějaký muzikant, protože se musí také mluvit o muzice. Ale také se mluví o jeho Dubrovníku a o jeho novém sídle a o jeho pejskovi a o tom, jak se bude koupat a jak si koupí motorový člun. Prostě má radost ze života.

Lovro von Matačič (foto archiv)
Lovro von Matačič (foto archiv)

Ivan Medek: Matačić se k nám skutečně vrací a doufáme, že i bude vracet. A v poslední době se soustřeďuje zejména na Brucknerovy symfonie. Ale před časem nahrál s Českou filharmonií dvě symfonie Čajkovského – Šestou a Pátou. Jsou to krásné snímky, doklady Matačićova muzikantství a koneckonců i velké úrovně filharmoniků. Možná, že by bylo docela hezké, kdybychom si z Páté symfonie poslechli třetí větu.

(zvuk: Čajkovskij – Symfonie č. 5 – 3. věta)

Ivan Medek: Tahle radost ze života možná souvisí s jednou věcí, která je zdánlivě na okraji celého tohohle vyprávění. Protože se netýká muziky, týká se úplně jiných věcí. Na každý zájezd se jede u nás v poslední době s takovou představou, že se venku nejenom něco uvidí, ale především, že se tam něco ušetří a že se tam třeba i hodně ušetří a že se něco domů přiveze. Má to tak hodně lidí, samozřejmě, je to úplně pochopitelné. Ale vedle toho jsou také jiní a myslím, že právě s jedním takovým mluvím, kteří vlastně nikdy nic neušetřili.

Dagmar Šetlíková: Nikdy, protože když jsem venku, tak si při té práci, kterou tam mám, musím dopřát všeho dobrého, čeho tam mohu dosáhnout. Jsem-li v Itálii, piju dobré víno a dobré campari a dobrou kávu. Dávám si prostě všecky ty dobroty, všecka mořská jídla a všecky tyhlety ráčky, které tady v Praze nemůžu mít. Jestli budu mít o jeden svetr víc nebo míň, na tom opravdu nezáleží. Ale mám pocit, že jsem měla ještě něco jiného, hezkého.

Ivan Medek: A když bych se tě zeptal, kam bych měl třeba jít, kdybych se někdy v životě dostal do Benátek, na skutečně dobrou večeři?

Dagmar Šetlíková: Teď si nevzpomínám přesně na ty názvy, ale blízko Teatro La Fenice je jedna taková rozkošná hospůdka, kde se dá moc dobře jíst a moc dobře pít. A tam je jich mnoho. V Itálii, kamkoliv přijdeš, přijdeš si na své. A nesmí se šetřit. Ono samozřejmě všude na světě za ty peníze, které zaplatíš, to dostaneš. Nemusíš mít zbytečný luxus. Ale když chceš dobře jíst, stojí to peníze a bohužel to stojí čím dál víc. A nesmí se nikdy přepočítávat, protože jakmile začnou lidi přepočítávat, že tolik a tolik lir je tolik a tolik tuzexů, tak by vůbec nejedli. To by asi pili jenom vodu.

Ivan Medek: To je úplně přirozené. Mně je tenhle postup samozřejmě nesmírně sympatický.

(pokračování)
Úvodní foto: archiv rodiny Medkovy

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat