Kdo má šanci na Cenu Thálie? Komu jen o chlup unikla? Tady jsou všechny nominace
Seznam nominovaných umělců na divadelní Ceny Thálie za rok 2017 za mimořádný jevištní výkon ve vybraných kategoriích:
OPERA
ŽENSKÝ VÝKON
Markéta Cukrová – Poutník – Saariaho: Láska na dálku – Národní divadlo Brno
zdůvodnění nominace:
Markéta Cukrová skvěle souzněla s mezzosopránovou rolí Poutníka, průvodce a zároveň hybatele děje, ve vynikající brněnské inscenaci meditativní opery soudobé finské skladatelky Kaiji Saariaho o milostné touze trubadúra Joufré Rudela a velkoleposti ideálu absolutní lásky s „tristanovskými“ monology o osamělosti, střetu snů a reality, iluzí a skutečnosti. Ve výrazu se přibližovala až k mefistofelské poloze ďábelského pokušitele a tajuplného manipulátora. Markéta Cukrová si tak v poslední době výrazně rozšiřuje svoji specializaci na barokní hudbu (Purcellova Didona v Brně) o opery soudobé (mj. chůva Bianca v Brittenově Zneuctění Lukrécie v Ostravě).
Maida Hundeling – Desdemona – Verdi: Otello – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
zdůvodnění nominace:
Maida Hundeling je častým a vítaným hostem našich operních scén, kde vytvořila řadu pozoruhodných postav. Přestože v současné době zpívá dramatický obor, její technické vybavení jí umožnilo zpívat i lyrickou roli Desdemony. Pod vedením činoherního režiséra Ivana Krejčího vytvořila působivou postavu ženy, která se nemůže vyrovnat s chorobnou žárlivostí svého muže. Po pěvecké stránce předvedla výkon hodný evropské operní hvězdy – stříbřitá pianissima ve výškách dokázala rozvinout do plného forte.
Kateřina Kněžíková – Adina – Donizetti: Nápoj lásky – Národní divadlo Brno
zdůvodnění nominace:
Paletu výkonů v italských belcantových operách v poslední době rozhojnila sopranistka Kateřina Kněžíková o roli Donizettiho Adiny. Pěvecky i typově jí skvěle odpovídá a může v ní jiskřit i svým komediálním hereckým talentem. V brněnské inscenaci je její Adina za nafoukanou filmovou hvězdu obletovanou další filmovou star – seladonem Belcorem – nebo autoritativním režisérem Dulcamarou, než pochopí opravdovou lásku rekvizitáře Nemorina.
ŠIRŠÍ NOMINACE
Jitka Klečanská – Mezzosoprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Marta Reichelová – Soprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Dora Rubart Pavlíková –Astreus – Vinci: La contesa de‘ numi – Ensemble Damian Olomouc
Daniela Straková Šedrlová – Soprán – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
Alžběta Vomáčková – Johanka z Arku – Čajkovskij: Panna orleánská – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
OPERA
MUŽSKÝ VÝKON
Svatopluk Sem – Giorgio Germont – Verdi: La traviata – Jihočeské divadlo České Budějovice
zdůvodnění nominace:
Svatopluk Sem disponuje pružným, technicky skvěle vybaveným, sametově zabarveným barytonem, který vemlouvavě dokáže přesvědčovat a ukonejšit rozjitřené city. To ho přímo předurčuje ke ztvárnění verdiovských otců, kteří pozorně vnímají problémy svých dětí. Tato vzácná vlastnost a herecká empatie mu umožnily mistrovsky ztvárnit nesnadnou rodičovskou roli Jiřího Germonta, který pečuje nejen o životní osudy svých dětí, ale dokáže se vcítit i do osobní tragédie zamilované pařížské kurtizány.
Andrij Shkurhan – Dunois – Čajkovskij: Panna orleánská – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
I když role francouzského rytíře Dunoise nepatří v Čajkovského Panně orleánské k těm hlavním, Andrij Shkurhan v ní vytvořil silného protihráče slabošskému králi Karlu VII. Nabádá panovníka k obraně vlasti, sám vyrazí do bitvy o Orléans a chrání Johanku i ve chvíli, kdy se od ní všichni odvracejí kvůli jejímu domnělému spolčení s ďáblem. Tento sólista, který po působení především na Ukrajině a v Polsku zakotvil v České republice, obdařil Dunoise také pěvecky hutným pevným barytonem.
Titusz Tóbisz – Laca Klemeň – Janáček: Její pastorkyňa – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
Titusz Tóbisz na liberecké scéně Lacu nezpíval, on jím byl: nejen dramatickým vokálním projevem, ale celou svojí osobností, svrchovaně zaujatým hereckým výkonem. Janáček v této postavě požaduje od interpreta mnoho poloh a nálad, Laca je zlostný, ale i citově rozjitřený a dramatický. Všechny tyto polohy Titusz Tóbisz herecky i pěvecky přesvědčivě zvládl.
ŠIRŠÍ NOMINACE
Miloš Horák – Doktor Bartolo – Rossini: Lazebník sevillský!!! – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Kořínek – Jakub Ryba – Kubička: Jakub Jan Ryba – Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Josef Moravec – Prokop – Kašlík: Krakatit – Národní divadlo Praha
Jakub Rousek – Manolios – Řecké pašije – Moravské divadlo Olomouc
Josef Škarka – Bas – Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti – Národní divadlo Brno
OPERA – SLOŽENÍ KOMISE
Zbyněk Brabec (předseda), Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda, Jan Štych
BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ DRAMATICKÝ ŽÁNR
ŽENSKÝ VÝKON
Fanny Barrouquére – sólo – Vagnerová: Amazonky – Lenka Vagnerová & Company
zdůvodnění nominace:
Mimořádně disponovaná tanečnice je už několik let výraznou tváří souboru Lenka Vagnerová and Company. Tentokrát Fanny Barrouquére exceluje v temné inscenaci odhalující násilnické démony zasuté kdesi v podvědomí. Je vůdkyní ženské smečky, nekompromisní ve fyzickém drilu vycházejícím z pečlivě osvojené techniky bojových umění.
Nikola Márová – Matka – Tetley: Svěcení jara (Timeless)– Národní divadlo Praha
zdůvodnění nominace:
V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.
Barbora Šulcová – sólo – Galili: O Balcão de Amor (All That Jazz, Rock, Blues) – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
zdůvodnění nominace:
Barbora Šulcová si skvěle porozuměla s bezstarostným a vysoce muzikálním stylem choreografa Galiliho. Z jejího tance sálá radost a temperament. Výkon kulminuje v závěrečném komediálním duetu, který je plný ryze pohybových gagů. V této interpretaci by vypointovaný duet obstál i jako samostatné vrcholné číslo tanečního koncertu.
ŠIRŠÍ NOMINACE
Jarmila Hruškociová – Slečna Julie – Vaculík: Slečna Julie – Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Veronika Šlapanská – Štěpka Kiliánová – Vaculík: Petrolejové lampy- Obrazy z Jilemnice – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Claire Teisseyre – Ruská dívka – Balanchine: Serenáda (Timeless) – Národní divadlo Praha
Eriko Wakizono – Šeříková víla – Juldašev: Spící krasavice – Národní divadlo Brno
Aya Watanabe – sólo – Zuska: Chvění – Národní divadlo Praha
BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ DRAMATICKÝ ŽÁNR
MUŽSKÝ VÝKON
Burak Serkan Cebeci – D’Artagnan – Chalmer: Tři mušketýři – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
zdůvodnění nominace:
Charismatický turecký tanečník Cebeci si podmanil postavu D’Artagnana. V sólových variacích se prezentuje udivující dynamikou, mimořádnou lehkostí skoků, jistotou rotací a suverénním zvládnutím dalších náročných a efektních technických prvků. Svým extrovertním pojetím výborně komunikuje s publikem.
Rory Ferguson – Pavel Malina – Vaculík: Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice – Divadlo F. X. Šaldy Liberec
zdůvodnění nominace:
Pro Australana Fergusona je liberecký balet prvním angažmá. Během necelých tří let se zde profiloval jako výborný charakterní tanečník. V Petrolejových lampách dostal zatím svou největší příležitost a zmocnil se jí s obdivuhodnou suverenitou. Od začátku staví důstojníka Pavla furiantskými gesty a sebevědomou mimikou. Postupný rozpad Pavlovy osobnosti uvážlivě dávkuje v pohybových detailech. Jeho Pavel je stále agresivnější k svému okolí, chůze je deformovanější; násilnickou nabubřelost u něj střídají pocity sklíčenosti.
Ondřej Vinklát – Vyvolený – Tetley: Svěcení jara (Timeless) – Národní divadlo Praha
zdůvodnění nominace:
Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.
ŠIRŠÍ NOMINACE
Stéphane Aubry – sólo – Galili: O Balcão de Amor (All That Jazz, Rock, Blues) – Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Karel Audy – Pan Duval – Veverka: Manon – Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Vojtěch Fülep – sólo – Jäntti, Komaro: Batacchio – Cirk La Putyka Praha
Paul Oliver – Petruccio – Balogh: Zkrocení zlé ženy – Moravské divadlo Olomouc
Francesco Scarpato – Vyvolený – Tetley: Svěcení jara (Timeless) – Národní divadlo Praha
BALET, PANTOMIMA A JINÝ TANEČNĚ DRAMATICKÝ ŽÁNR – SLOŽENÍ KOMISE
Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš
Slavnostní, již pětadvacátý ceremoniál předávání Cen Thálie bude v sobotu 25. března 2018 v pražském Národním divadle v přímém přenosu České televize tentokrát moderovat Václav Moravec.
Zdroj: Herecká asociace
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]