Martinů i Busoni chtějí do nového sálu. Filharmonie Brno se skvělým Kirillem Gersteinem
Kantáta Svatební košile je poslední částí baletu Bohuslava Martinů Špalíček a vypráví známé texty z Kytice Karla Jaromíra Erbena. Pohádkové verše autor zhudebnil způsobem sobě vlastním. Nové souborné kritické vydání díla umožní to, co si Martinů sám přál, totiž že se Svatební košile může konečně provozovat jako samostatná kantáta mimo celý balet. A právě z tohoto souborného vydání díla hráči v premiéře hráli v první části koncertu. Zvuk byl v tomto případě lepší než u monumentální druhé skladby večera. Lyricky znějící soprán Adriany Kohútkové překvapil a skvěle umocnil známý Erbenův text, který byl v jejím podání tajemný a plný naděje zároveň. Peter Berger i Jozef Benci se k příjemnému výsledku připojili a kantáta tak dostala důstojné interpretace.
Další skladba večera překvapila. A senzačně překvapil i sólista. Koncert C dur pro klavír, orchestr a mužský sbor od Ferruccia Busoniho je zajímavým hybridem. Je to snad jediný (čtenáři mohou autora opravit) klavírní koncert, jehož část je psaná pro mužský sbor. A fascinuje i dalšími aspekty. Je dlouhý okolo sedmdesáti minut, jeho zvláštní zvuk odkazuje na ryzí romantickou hudbu, avšak i na hudbu přelomu devatenáctého a dvacátého století. Fascinuje měnící se strukturou a nečekanými zvraty, překvapí neobvyklým použitým veršovaným textem Aladin od dánského básníka Adama Gottloba Oehlenschlägera, a hlavně je to nesmírně složitá a náročná partitura pro klavíristu. Českému publiku dobře známý Kirill Gerstein se několikrát příjemně představil s Českou filharmonií. Jeho náročná hra v Brně však překonala i předchozí české zážitky. Byla skvělá!
A ta skvělost měla více částí. Už samotná délka koncertu, kdy klavírista opravdu celou skladbu hraje a hraje, vyžadovala soustředění. O soustředění Gersteina nebylo pochyb. V částech, kdy není možné bez koordinace hráče a orchestru pokračovat, Gerstein pozorně vnímal a snad i upravoval svoje tempa pro potřeby orchestru. Skladba má opravdu zvláštní strukturu. Jedno téma jakoby připomínalo Čajkovského melancholické dálky, další excentrickou moderní hudbu, jiné absolutního Brahmse. Závěr koncertu s mužským sborem vybočoval ze všech zajetých klavírních frází. A verše o vzkříšení v úplném závěru nabouraly skladbu úplně. Ve všech těchto místech byl Gerstein perfektní a všechna tato místa vnímal ve své hře. Ta byla pevná, jistá a v prostoru divadla nečekaně zvukově vyrovnaná a stoprocentní. Že Busoni vytvořil tento klavírní koncert v době, kdy klasická hudba nabírala nové směry a přístupy, je na zvuku koncertu nesmírně znát. I když koncert není pro svoji zvláštnost hraný často, vypovídá o tehdejší chaotické době možná více, než se na první pohled zdá.
Gerstein jednoznačně překonal stránku orchestru, který měl v některých pasážích problém s nástrojovými sekcemi. Pocit, jako by nemohly dechy nebo jako by hra byla bez potřebného elánu a náboje, měl autor recenze často. Prostředí divadla tomu jistě příliš nepřidalo a plasticita zvuku byla v mnohém na nule. Dirigent Jiří Rožeň, který v Brně debutoval, měl plné ruce práce a převládl pocit, jako by se nedokázal úplně prosadit. Ovšem již uvedení Martinů a Busoniho bylo z jeho strany statečností v pozitivním slova smyslu.
Hodnocení autora recenze: 65%
Kirill Gerstein – 100%
Z Kytice a Aladina
Dirigent: Jiří Rožeň
Kirill Gerstein (klavír)
Adriana Kohútková (soprán)
Peter Berger (tenor)
Jozef Benci (bas)
Sbormistr: Petr Fiala
Filharmonie Brno
Český filharmonický sbor Brno
23. a 24. listopadu 2016 Janáčkovo divadlo Brno
(psáno z koncertu 23. 11. 2016)
program:
Bohuslav Martinů: Svatební košile H 214 I A (světová premiéra kritické edice díla)
=přestávka=
Ferruccio Busoni: Koncert C dur pro klavír a orchestr s mužským sborem, op. 39
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]