Met: Massenetův Werther a Jonas Kaufmann

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Z ohlasů v zahraničním tisku 

Špatný konec pro básníka, ale poměrně dobrý pro tenoristu 

Minulý rok v únoru Jonas Kaufmann triumfoval v Metropolitní opeře, když zde ztvárnil titulní roli Wagnerova Parsifala. Jednalo se o pochmurnou, ale divadelně působivou inscenaci. V úterý večer, o rok později, byl Jonas Kaufmann zpět v Metropolitní opeře v titulní roli Massenetova Werthera při premiéře nové inscenace Richarda Eyrea. A byl to pro Kaufmanna, dnes nejžádanějšího, všestranného a strhujícího představitele operních hrdinů, další úspěch.

Samozřejmě Werther není Parsifal. Jako mnoho operních fanoušků i já často vnímám Massenetovu hudbu jako nedostatečně bohatou a příliš sentimentální. Přesto Werther je Massenetovou nejvýznačnější a psychologicky nejpropracovanější operou a také milníkem francouzského repertoáru konce devatenáctého století. Na motivy Goetheho románu Utrpení mladého Werthera opera vypráví o bezcílném a melancholickém mladém dvořanovi v Německu osmdesátých let osmnáctého století, který koketuje s poezií a je silně fixován na své vlastní vnímání světa. Spontánně se zamiluje do mladé a citlivé Charlotty, nejstarší dcery vdovce Bailiffa, správce obrovského majetku na předměstí Frankfurtu.Když Massenet zpracovával Goetheho novelu, instinktivně se držel zpátky a vytvořil tak lyricky přitažlivou a v harmoniích bohatou, avšak vytříbenou partituru, která umožňuje různá citová vyznění a nikdy nesklouzne k patosu. Aby tenorista mohl být dobrým Wertherem, musí být zároveň charismatický a odtažitý, po stránce hlasu vášnivý a zároveň něžný. Jonas Kaufmann je pro tuto roli ideální. Zpívá s tmavým zabarvením, dojemnou vřelostí, mužnou intenzitou a silnými výškami. Tmavé krytí hlasu, které je pro Kaufmanna charakteristické, propůjčuje jeho Wertherovi jakousi tajemnost a hodí se k charakteru jeho postavy.

Nemohl by mít v zádech lepší podporu než současné obsazení v čele s francouzskou mezzosopranistkou Sophie Koch, opožděně debutující v Met. Do role Charlotty vnesla příjemný objemný hlas a bolestnou zranitelnost. Francouzský dirigent Alain Altinoglu stál v čele stylového provedení partitury, pod jeho vedením předvedl orchestr Metropolitní opery plný a do detailů propracovaný zvuk.

Inscenace Richarda Eyra, přestože v podstatě tradiční, nápaditě používá videoprojekce a celkově je zasazena do devatenáctého století – období, kdy opera vznikla. Operní fanoušci, kteří nemají rádi současné a na nový koncept zaměřené inscenace, nenaleznou v této interpretaci nic nepřípustného. A právě v tom vidím problém. Jedná se o jednu z těch inscenací, které neriskují, protože vlastně úplně nedodržují období předepsané autorem a zároveň využívají moderní elementy.

Richard Eyre, který debutoval v Metropolitní opeře v roce 2009 s velice divadelně zaměřenou Carmen, se rozhodl dopodrobna vysvětlit Wertherův příběh. Jeho záliba ve vysvětlování každého detailu je lehce v rozporu s charakterem opery, jakoby zahaleným v mlze. Během předehry jsme pomocí videoprojekcí svědky tiché smrti Bailiffovy ženy nebo alespoň toho, jak si ji Richard Eyre představuje. Vypadá to na období Vánoc a Bailiff právě diriguje své děti při zpěvu. Dospělá žena v jejich řadách, očividně jejich matka, si začne svírat hrudník a zkolabuje. Brzy nato vidíme, jak je na temné pohřební místo odnášena rakev a za ní v procesí kráčí Bailliff a jeho šest malých dětí a dvě větší sestry, Sophie a Charlotte.

I když naprosto doslovné převyprávění příběhu není krajně nevhodné, rozhodně není nutné a naopak méně efektivní. Bez této vymyšlené scénky by opera začínala, když Bailiff nacvičuje se svými nepozornými dětmi vánoční koledy, a to přesto, že je polovina července. Příběh o matčině smrti by byl postupně odhalován dialogy jednotlivých postav.

Pomocí scény a kostýmů Roba Howella tato inscenace poutavě stírá hranice mezi přírodou a domovem, životem uvnitř a venku. Série ustupujících sloupů rámuje prostor, naznačujíc zdi a střechu Bailiffova domu. Avšak sloupy jsou zakřivené tak, aby naznačily, že pro tuto rodinu nejsou věci až zas tak v pořádku. Jako motiv divadelního designu začínají zakřivené sloupy být lehce otřepané.

Richard Eyre důvtipně využívá videa Wendalla K. Harringtona, aby vyobrazil stromy houpající se ve větru, jednotlivá roční období a během jedné troufalé sekvence scénu z plesu, kde se Charlotte a Werther zamilují. Charlotte už je však zasnoubena s mladým, spořádaným Albertem, který je v době začátku opery již půl roku pryč.

Ať jsou mé výtky k inscenaci jakékoli, Richard Eyre si zaslouží bezmezné uznání za propracované a expresivní výkony svých interpretů. Během úvodní scény vyjádřil barytonista s příjemně zastřeným hlasem Johnathan Summers  během jen pár frází a gest Bailiffovu slušnost. Bailiff je přitom krátce potom, co dokončí zpěv, se svými dětmi lákán dvěma svými přáteli, aby se k nim připojil na cestě do hostince.

Působivá sopranistka se zářivým hlasem Lisette Oropesa je radostnou a úchvatnou Sophií, která se spolu s Charlottou stane mateřským vzorem pro své malé sourozence. Přesto její Sophie není nevinně švitořivá. Prodělala ztrátu a intuitivně tuší, že si Charlotte není manželstvím s Albertem tak jistá, jak tvrdí.

Když se Jonas Kaufmann dostaví, aby Charlottu doprovodil na ples, je okouzlen venkovskou zahradou a rodinnými scénami před Bailiffovým domem. Zpívá téměř panteistickou oslavu přírody. Kaufmann ji interpretuje s takovou jemností a úžasem, že jeho Werther působí jako reálnému světu naprosto vzdálený. Během napjatého duetu s Charlottou, poté co se vrátí z plesu, Kaufmann projevuje záhadný mix romantické touhy a sebestřednosti, jež je pro tuto postavu tak typická.

V této inscenaci má Albert, když se vrací, na sobě vojenskou uniformu, což zde funguje jako věrohodné vysvětlení jeho šestiměsíční absence a hodí se k váženému postavení postavy, jak ji ztvárnil robustní srbský bas David Bizic při svém debutu v Met.

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Massenet: Werther (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="97744" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments