Operní premiéry a jejich protagonisté v nové sezoně českých a moravských divadel

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Operní kukátko (106). Týden od 7. do 13. srpna 2017. V dnešním vydání najdete: Plány českých a moravských operních souborů na sezonu 2017/2018.

S nadcházejícím zářím a zahájením divadelních sezon operní návštěvníky zajímá, co se bude hrát na domácích scénách, zda se nevydat na cesty a nenavštívit operní večery v jiných městech. Česká republika není zase tak veliká a dopravně je většina operních domů dostupná i vlakem nebo autobusem, problematičtější ale pak bývá návrat.

Dramaturgické výběry se odvíjí ve dvou liniích, jednak v sázce na jistotu a uspokojení abonentů, ve druhé linii pak zájem o některé málo hrané nebo dosud nehrané tituly, většinou podle osvědčených literárních látek. Výběr titulů ale přináší několik překvapení, například silné omezení Pucciniho premiér a také velmi skromné zařazení oper Smetany a Dvořáka, ale též silnější zájem o současnou českou tvorbu, včetně světových premiér. Diváci se také mohou těšit na českou premiéru Brittenova Billyho Budda, koncertní provedení Reznickovy Donny Diany (naposledy v Neues deutsches Theater roku 1894) i uvedení obou Gluckových Ifigenií na různých domácích scénách.

Italská opera
Základním pilířem nového operního repertoáru českých a moravských divadel tradičně zůstává italská opera. V nastávající sezoně výrazně dominují operní díla Giuseppe Verdiho. Z rané tvorby nechybí jedna z jeho nejpopulárnějších operních prací – Nabucco. Vzhledem k rezidenčnímu pobytu významného argentinského tenoristy, dirigenta, režiséra, scénografa a skladatele José Cury v Praze bylo celkem logické ho oslovit při přípravě nové inscenace tohoto titulu, který takřka nemizí z pražského repertoáru. José Cura se ujme režijní přípravy i scénografie nové inscenace, která bezprostředně nahrazuje inscenaci režiséra Karla Němce z roku 1993. Hudebně inscenaci nastuduje Andreas Sebastian Weiser a opera bude uvedena na náhradním jevišti v Hudebním divadle v Karlíně (premiéry 28. a 29. června 2018).

Hudební divadlo v Karlíně (zdroj cs.wikipedia.org/Frettie)

Soubor Národního divadla v Praze nastuduje i další Verdiho operu, tentokráte ze středního mistrova období. Maškarní ples vstoupí na scénu „zlaté kapličky“ jako první premiéra sezony 2017/2018 (premiéry 5. a 7. října 2017) v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka a v režii mladého tvůrce Dominika Beneše (který v Národním divadle debutoval jako režisér Slavíka a Jolanty – naši recenzi najdete zde). Autorem výpravy i návrhů kostýmů bude Marek Cpin a v hlavních úlohách se v jednotlivých rolích budou střídat dva až tři sólisté. Gustava III. by měl zpívat Peter Berger nebo Michal Lehotský, Renata Svatopluk Sem nebo Michele Kalmandy, Amélii tři dramatické sopranistky – Anda-Louise Bogza, Veronika Dzhioeva (narozená v Jižní Osetii) a Maria Kobielska, v altové roli věštkyně Ulriky by se měly střídat Veronika Hajnová a Eliška Weissová.

Národní divadlo Praha (zdroj ND Praha)

Olomoucký soubor nasazuje před Vánocemi na českých scénách málo hraného Verdiho Ernaniho v režii Karly Štaubertové (premiéra 15. prosince 2017). A hned dvě nastudování La traviaty se objeví na českých scénách (a na Slovensku také v Banské Bystrici). Tento jeden z nejvyhledávanějších diváckých titulů nejprve uvede Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích (premiéra 20. října 2017) v režii a choreografii Veroniky Poldauf Riedlbauchové, tvůrkyně, jež se zabývá především formou poetického pohybového divadla. V hudebním nastudování Maria De Rose, šéfdirigenta a hudebního ředitele českobudějovického operního souboru, bude v hlavní roli nešťastné kurtizány hostovat sólistka Národního divadla v Praze Marie Fajtová. La traviata pak bude i poslední premiérou sezony v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě s premiérou 3. května 2018.

Ostravský operní soubor připravuje i stěžejní dílo ze závěrečné Verdiho tvůrčí etapy. Otello v hudebním nastudování Jakuba Kleckera (který se bude střídat u pultu s Robertem Kružíkem) vznikne v tvůrčí spolupráci s režisérem Ivanem Krejčím na scéně Milana Davida a s kostýmy Marty Roszkopfové. Obsazení představuje kombinace hostů s domácími pěvci: Titusz Tóbisz nebo Gianluca Zampieri (Otello), Eva Dřízgová-Jirušová, Maida Hundeling nebo Jana Šrejma Kačírková (Desdemona), Martin Bárta nebo Dragutin Matić (Jago). Premiéra 19. října 2017.

NDM – Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava (zdroj ndm.cz)

Geniální poslední Verdiho opera Falstaff pak uvede premiéry operní sezony ve Slezském divadle v Opavě (premiéra 22. října 2017). Dirigent Marek Šedivý v režii Lubora Cukra (který je s Ondřejem Bartošem také spoluautorem scénografie; kostýmy Josef Jelínek) bude řídit operní ansámbl v čele se dvěma Falstaffy (Richard Haan a Michael Kubečka) a dvěma Alicemi Fordovými (Katarína Jorda Kramolišová a Agneša Vrábľová).

Šest verdiovských titulů na českých scénách doplňují Donizettiho dvě komické opery. Říjnovou premiérou v Brně (20. října 2017) bude repertoárová trvalka – Nápoj lásky v hudebním nastudování Ondreje Olose (dalším dirigentem bude Robert Kružík). Inscenace vznikne v tvůrčím týmu režisérky Magdaleny Švecové, scénografa Andreje Ďuríka a kostýmní výtvarnice Evy Jiříkovské. V obsazení obou hlavních partů převládají hostující zpěváci: Ondřej Koplík nebo Jose Manuel (Nemorino) a Kateřina Kněžíková nebo domácí Andrea Široká (Adina). A na závěr sezony začne komicky trpět Donizettiho stárnoucí Don Pasquale v Moravském divadle v Olomouci v režii Václava Věžníka (premiéra 8. června 2018).

Moravské divadlo Olomouc (zdroj commons.wikimedia.org/Jiří Komárek)

Zvláštností (a zřejmě jen ojedinělým sezonním výkyvem) bude jediná premiéra operního díla z pera Giacoma Pucciniho, který se takřka vždy umisťoval v četnosti inscenací i titulů za Giuseppe Verdim. Liberecká Bohéma vznikne ve spolupráci osvědčeného týmu dirigenta Martina Doubravského a režisérky Lindy Keprtové (premiéry 9. a 11. března 2018).

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments