Mezinárodní hudební festival Špilberk zahájila Simona Šaturová a belcanto

Nádvoří hradu Špilberk již poosmnácté naplňuje krásná hudba díky Filharmonii Brno. Velké nádvoří hradu je v současné době akusticky nejlepším sálem v Brně. Zatím. A za předpokladu, že se citlivě nazvučí a že nefouká a neprší.
Simona Šaturová: Belcanto – zahajovací koncert MHF Špilberk – Filharmonie Brno, dirigent Łukasz Borowicz – 4. 8. 2017 (zdroj FB/foto Jiří Jelínek)

13. srpna bylo naštěstí příjemně a orchestr Filharmonie Brno hrál po prázdninách pod taktovkou polského dirigenta z Varšavy Łukasze Borowicze odlehčeně a s chutí. Dramaturgie zvolila skladby italských mistrů devatenáctého století, které okouzlují dodnes. Sólistkou byla Simona Šaturová, bratislavská rodačka, působící po celé Evropě. Její stříbrný, zvonivý soprán se odrážel po nádvoří, i když zpočátku se šetřila a nakládala s hlasem velmi opatrně.

Zahájila árií Semiramis Bel raggio lusinghier – Dolce pensiero“ ze stejnojmenné opery Gioachina Rossiniho, poté přednesla árii Gildy „Gualtier Maldè…“, z Rigoletta Giuseppe Verdiho a první polovinu uzavřela árií Lucie z Lammermooru „Regnava nel silenzio – Quando rapito in estasi“ ze stejnojmenné opery Gaetana Donizettiho.

Před árií svěřila pěvkyně obecenstvu důvod svých obav. Postihlo ji nachlazení, ale nechtěla zklamat publikum a na koncert se velmi těšila. Po této zpovědi jako by se uvolnila a její projev byl stále výrazově přesvědčivější. Ne nadarmo se říká, že kvalita pěvce a jeho techniky se pozná právě v indispozici. Důsledně si hlídala hlavové tóny a jejich dechové podepření a její hlas jako by se od tělesné schránky odpoutal a patřil k andělským zpěvům. Zpěvačka prokázala vrcholnou profesionalitu a současně i odvahu a zodpovědnost k publiku i k pořadateli.

Orchestr vstupoval mezi jednotlivá pěvecká čísla předehrami k operám. Belliniho Norma a Donizettiho Don Pasquale navozovaly perlivou atmosféru především hravostí a filigránsky vypracovanou dynamikou a pečlivě hlídanou agogikou ze strany dirigenta.

Druhá polovina koncertu byla oproti programu přeskládaná, zahájila ji Rossiniho předehra k Lazebníku sevillskému a zpěvačka vypustila árii Rosiny z téže opery. Neochudila však publikum o árii Julie z opery Vincenza Belliniho Kapuleti a Montekové „Eccomi in lieta vesta – Oh quante volte“. Málo známou a obtížnou árii Lindy z opery Gaetana Donizettiho Linda z Chamonix „Ah! Tardai troppo – O luce di quest’anima“ již zpívala s nadšením a s radostí a stejná euforie ovládla i orchestr a publikum. Sóloví hráči orchestru spolupracovali velmi citlivě (Pavel Šabacký na violoncello, Vilém Veverka na hoboj či Karel Hofmann na lesní roh). Nadšení publika si vyžádalo přídavek, a tak koncert zakončila vstupní árie Julie z opery Romeo a Julie Charlese Gounoda. První koncert festivalu se nadmíru vydařil a lze si jen přát, aby i další koncerty se nesly ve stejném duchu.

Hodnocení autorky glosy: 90 %

 

Mezinárodní hudební festival Špilberk
Simona Šaturová: Belcanto
Simona Houda Šaturová (soprán)
Dirigent: Łukasz Borowicz
Filharmonie Brno
14. srpna 2017 Velké nádvoří hradu Špilberk Brno

program:
Gioachino Rossini, Giuseppe Verdi, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini – árie a předehry z oper

www.filharmonie-brno.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - Simona Šaturová - belcanto (MHF Špilberk 14.8.2017)

[Celkem: 9    Průměr: 4.2/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na