Mezinárodní smetanovská soutěž měla vysokou úroveň
Devětadvacátý ročník Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže, kterou v Plzni pořádá zdejší konzervatoř, skončil o právě uplynulém víkendu. V sobotu se představili finalisté na slavnostním závěrečném koncertu s Plzeňskou filharmonií v Měšťanské besedě a posluchači si v jejich podání vyslechli hned čtyři klavírní koncerty. Mozartův a-dur, Beethovenův c-moll, Griegův a-moll a Schumannův a-moll. A v neděli odpoledne si všichni nejlepší pianisté převzali v Domě hudby na závěrečném koncertě ceny.
Celkem do Plzně přijely čtyři desítky soutěžících z několika zemí světa. „Vedle průměrných i nadprůměrných pianistů jsme měli v letošním ročníku několik špičkových výkonů. Takových, které soutěž posouvají na vyšší úroveň. Velice vyrovnaná byla úroveň finále třetí kategorie a porota konstatovala, že celková úroveň posledních čtyř finalistů byla vysoká. Oba vítězové ve druhé i třetí kategorii podali mimořádné umělecké výkony,“ shrnuje ředitel konzervatoře Miroslav Brejcha. Zvítězili zahraniční účastníci – ve druhé kategorii ruský pianista z Petrohradu Stanislav Chigadaev a nejlepší ve třetí kategorii byla korejská klavíristka studující v Německu Ah Ruem Ahn. „Zajímavé je, a pro české pianisty ne úplně příjemné, že Cenu Nadace K. Pexidra, která finančně podpořila udělení ceny za nejlepší interpretaci skladeb Bedřicha Smetany, nezískali pianisté čeští, ale tito dva zahraniční. Smetanu hráli lépe než všichni Češi. Byli to tak výteční pianisté, že pro ně nebyl problém vcítit se do tajů české hudby,“ dodává Miroslav Brejcha. Předseda poroty a jeden z našich nejlepších klavíristů vůbec Ivan Klánský jako vynikající interpret a znalec Smetanova díla oceňuje celkové zaměření soutěže. Jednou z podmínek účasti je totiž interpretace Smetanova díla, navíc přesně stanovena časovým limitem. „Smetana je pro mladé interprety velmi obtížný zejména po technické, manuelní stránce, a proto se dílu vyhýbají. Díky soutěži se s ním seznámí a alespoň někteří z nich u něj i zůstanou a budou se mu více věnovat. Smetanovo klavírní dílo díky této soutěži v mladých lidech zapustí kořeny. To je cíl naší soutěže a proto ji mám tak rád,“ říká Klánský.
Letos soutěž poprvé mohla využít špičkového zázemí, které konzervatoř získala v Domě hudby. Otevřen byl v září loňského roku a díky němu má konzervatoř zázemí a plzeňská veřejnost nové hudební a kulturní centrum. Dům hudby má totiž moderní a kvalitní koncertní sál určený přímo a pouze pro interpretaci klasické hudby. V tom spočívá jeho výlučnost a jedinečnost. V České republice nebyl několik desítek let postaven sál tohoto typu a i v Plzni je v současné době jediný. Navíc vybavený špičkovým klavírem značky Steinway, jež konzervatoř vybrala v Hamburku. Jak připomíná Ivan Klánský, kvalita zázemí výrazně přispívá i k pověsti soutěže jako takové a přivede tak do Plzně vynikající adepty klavírního umění. „Díky organizačnímu týmu v čele s panem ředitelem Brejchou se v Plzni podařilo neuvěřitelné. Smetanovská soutěž si drží svoji úroveň a kvalitu organizační a uměleckou, navíc získala i skvělé a reprezentativní zázemí v podobě Domu hudby. Její budoucnost vidím proto velmi nadějně,“ konstatuje Ivan Klánský.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]