Mladá krev mnichovského baletu v pražské Státní opeře

  1. 1
  2. 2

Tanečnice nechává na špičkách hrát si s těžištěm těla, tanečníky staví do sošných póz a interakce s partnerkami jsou prosté všeho citu či podtextu, v popředí je čistota pohybu a linií. Jejich oděv je neformální, jen černé šortky nebo sukénky a pastelové topy, které vynikají proti černému pozadí. Choreografie se nese v jednotné dynamické lince, diváka buď zaujme, nebo ne, je to již jeho rozhodnutí, zda holduje abstraktnímu tanci a jak dlouho mu přináší estetický prožitek sledovat těla tanečníků zkoumajících prostor. Jde rozhodně o nápaditější choreografii, než byla předchozí, ostatně i Janáčkova hudba více inspiruje k energickému a expresivnímu vyjádření. Jedině je tu ono nebezpečné srovnání s úvodním kusem, jež přece jen odhaluje, že choreograf kráčí vyšlapanou cestičkou svých předků a nerozvíjí příliš materiál další fantazií. Pro juniorský soubor jde ale o vhodný kus. Vnitřní napětí a postřeh, technická jistota, tyto atributy interpretům a jejich výkonu neschází.

Na závěr večera byla zařazena zdařilá hříčka na především jazzovou hudbu s názvem The New 45 Richarda Siegala.

Richard Siegal: The New 45 - Bayerisches Staatsballett II - ND Praha (foto Hana Smejkalová)
Richard Siegal: The New 45 – Bayerisches Staatsballett II – ND Praha (foto Hana Smejkalová)

Jako doprovod zní několik proslulých „fláků“ v interpretaci Oscar Peterson Tria či Benny Goodmana, nebo i staré karibské rytmy. Tanečníci, tři chlapci a jedna dívka, pak těmito melodiemi proplouvají na jevišti. Huba se jim dostává pod kůži, jen je škoda, že tuto směs jazzu a civilního nadšení z prostého pohybu neokořenil choreograf prvky nebo vazbami, které se k této hudbě váží (což nemusí být nutně jen společenské tance, třeba akrobatická taneční čísla bratrů Nicholasových svého času obdivoval i Baryšnikov). Jako tečka, která na závěr publiku rozproudila krev, fungovala choreografie velmi dobře, škoda, že se do ní nezapojilo ještě více interpretů. Vždyť všichni interpreti vykazují jasné známky toho, že jsou v rytmu zrození. Soubor Bayerisches Staatsballett München II se ukázal ve výtečné kondici, v jeho vystoupení jsou radost z tance a očekávání z budoucnosti jasně citelné. Koncept juniorského souboru, který si soubor tak velký jako Bavorský státní balet může dovolit, je dobrou cestou, jak tanečníkům ukázat cestu do světa a překlenou fázi mezi školou a divadlem. Je jedině očekávatelné, že v repertoáru se nachází směs čísel od mistrovských kusů prověřených časem po práce nastupující choreografické generace a je to tak v pořádku. Balet Národního divadla tímto pozváním připravil divákům příjemné jarní osvěžení.

Bayersiches Staatsballett II (foto Hana Smejkalová)
Bayerisches Staatsballett II (foto Hana Smejkalová)

 

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Bayerisches Staatsballett II
27. dubna 2016 Státní opera Praha

Concertante
Choreografie: Hans van Manen
Hudba: Frank Martin
Premiéra 16. ledna 1994 Nationaltheater Mnichov
Tančí
Marta Cerioli, Marten Baum, Isidora Markovic’, Carl van Godtsenhoven, Annamaria Voltolini, Alexander Bennett, Margarida Neto, Francesco Leone

Intuition Blast
Choreografie: Ralf Jaroschinski
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Premiéra 19. října 1999 Nationaltheater Mnichov
Tančí Alexander Bennet, Simon Jones

Three Loves
Choreografie: Maria Barrios
Hudba: Sergej Rachmaninov
Premiéra 17. dubna 2016 Nationaltheater Mnichov
Tančí
Adrianna Rieske, Simon Jones, Marta Cerioli, Flemming Puthenpurayil, Isidora Markovic, Carl van Godtsenhoven

Polychrome Dances
Choreografie: Davide Bombana
Hudba: Leoš Janáček
Premiéra 20. prosince 2015 Nationaltheater Mnichov
Tančí Marta Cerioli, Isidora Markovic, Margarida Neto, Adrianna Rieske, Annamaria Voltolini, Marten Baum, Carl van Godtsenhoven, Simon Jones, Francesco Leone, Flemming Puthenpurayil

The New 45
Choreografie: Richard Siegal
Hudba: Oscar Peterson, Clark Terry, Harry Belafonte, Benny Goodman
Premiéra 29. dubna 2012 Nationaltheater Mnichov
Tančí
Marta Cerioli, Carl van Godtsenhoven, Simon Jones, Flemming Puthenpurayil

www.staatsoper.de

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Bayerisches Staatsballett München II (Praha 26.4.2016)

[Celkem: 8    Průměr: 3.4/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na