Němčina na Smetanovu hudbu dokonale pasuje! Richard Samek v premiéře Prodané nevěsty v Essenu

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Jeníka máte v nastudování už dlouho, zpíval jste ho před lety v Plzni, když jste byl v Divadle J. K. Tyla v angažmá, nastudoval jste Ladislava ve Dvou vdovách, s Jiřím Bělohlávkem jste koncertně zpíval Dalibora. Srovnáváte tenorové party ve Smetanových operách? Říká se například o mozartovských tenorových rolích, že mají mnohé rysy společné. Mají je i u Smetany?

Ano. Smetana psal party pro tenor docela podobně. Ladislav Podhájský je samozřejmě nejvyšší a z hlediska přítomnosti na jevišti je to velká úloha. A přestože je lyrická, už se do ní díky orchestru projektují i dramatičtější atributy. A melodické linky u Jeníka a Dalibora jsou si také dost podobné. Dalibor je nicméně jiný obor, na toho potřebujete opravdu vybroušený a správně zpracovaný hlas. Navíc já jsem ho nezpíval na jevišti, ta produkce, kterou jste vzpomínal, byla koncertní. A když už srovnáváme, myslím, že nejlyričtější tenor u Smetany je Vítek v Tajemství. Toho můžou zpívat i „mladší ročníky“. Mám-li se vrátit k Jeníkovi, který mě zaměstnává teď, jeho part není tak rozsáhlý jako Ladislav, ale když přijde na jeviště, musí tam vydržet v kuse třeba dvacet minut. Duet, recitativ, duet, árie, a to v těsném sledu. Takže velký zápřah. A ke všemu ještě v závěru opery, kdy už je hlas vyzpívaný hodně vysoko, přijdou hluboké tóny, a i ty se musí adekvátně ozvat. Takže tahle role vyžaduje i určitou zkušenost v rozvržení sil a hospodaření s nimi.

Děkuji za rozhovor a při premiéře Prodané nevěsty v Essenu zlomte vaz! 

B. Smetana: Prodaná nevěsta – Aalto-Musiktheater Essen 2017 (zdroj Aalto-Musiktheater / foto Matthias Jung)

 

VIZITKA:
Richard Samek (1978) – rodák z Třebíče vystudoval zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Stal se laureátem řady prestižních pěveckých soutěží. Ve svých dvaceti osmi letech debutoval v brněnském Národním divadle v Boitově Mefistofelovi a brzy si tu na své konto připsal další role v operách i v operetách, kromě jiného Prince ve Dvořákově Rusalce a Bárinkaye ve Straussově Cikánském baronovi. Pražskému publiku se vedle Prince v Rusalce představil jako Rudolf v Bohémě, Ladislav ve Dvou vdovách či v mozartovských úlohách Belmonta a Tamina. Pět sezon byl v angažmá v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde i nadále intenzivně hostuje, v poslední době jako Max ve Weberově Čarostřelci a opět i Princ v Rusalce. Od roku 2014 hostuje rovněž v Theater Magdeburg jako Don Manuel v německé premiéře Fibichovy Nevěsty messinské. Prince a Rudolfa zpíval také ve Staatsoper v Hannoveru. Od roku 2010 je v angažmá ve Staatsoperette Dresden, kde se uplatňuje výraznou měrou jak v operetních, tak v operních inscenacích. Mezi těmito žánry nečiní rozdíl a pochvaluje si, že když se v Drážďanech hraje opereta, jsou plakáty po celém městě. K operetě jej láká síla prožitku, kterou je třeba předat divákovi. Být nenucený, přirozený a vtipný, a přitom si zachovat hlas v plné síle.


Bedřich Smetana:
Prodaná nevěsta
(Die verkaufte Braut)
Hudební nastudování, dirigent: Tomáš Netopil
Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský)
Scéna: Martin Chocholoušek
Kostýmy: Simona Rybáková
Světla: Manfred Kirst
Sbormistr: Jens Bingert
Dramaturgie: Svenja Gottsmann
Essener Philharmoniker
Opernchor des Aalto-Theaters
Premiéra 14. října 2017 Aalto-Musiktheater Essen

Krušina – Peter Paul
Ludmila – Bettina Ranch
Mařenka – Jessica Muirhead
Tobiáš Mícha – Karel Martin Ludvik
Háta – Marie-Helen Joël
Vašek – Dmitry Ivanchey
Jeník – Richard Samek
Kecal – Tijl Faveyts
Principál komediantů – Rainer Maria Röhr
Esmeralda – Christina Clark
Indián – Norbert Kumpf

www.aalto-musiktheater.de

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments