Olga Jelínková s Alešem Bártou v Kameničkách, nechyběly ani pověstné domácí koláčky

Návštěvníkům se tentokrát představili sopranistka Olga Jelínková a varhaník Aleš Bárta. Jejich hodinový program zahrnul období vrcholného baroka i romantismu, od tradičního Bacha až k Dvořákovi, Bizetovi a Boëllmannovi.
Moderní nástroj, zhotovený počátkem devadesátých let minulého století pražským varhanářem Jiřím Francem, rozezněl Aleš Bárta nejprve Preludiem a fugou G dur Johanna Sebastiana Bacha. Interpretova zkušenost a suverenita ovládla okamžitě prostor. Rovněž Olga Jelínková zapůsobila od první chvíle svrchovaným dojmem. Bachova árie Ich folge dir z Janových pašijí dala vyniknout jejímu vyrovnanému plnému hlasu, přesnému frázování i lehkosti nacházející se jen zdánlivě kdesi v pozadí. Velkou předností Olgy Jelínkové je vedle dokonalé techniky perfektní dikce, pěvkyni je rozumět ve všech hlasových polohách, výšky nevyjímaje. Vůbec přitom nezáleží na tom, zpívá-li německy, anglicky, latinsky či česky. Vždy jde o naprosto čistý, úchvatný a do detailu propracovaný výkon. Za opravdovou lahůdku považuji v jejím podání Alleluja z Mozartova moteta Exultate jubilate a možná ještě více si cením niterného způsobu, jakým provedla Tři duchovní písně Antonína Dvořáka.
Aleš Bárta si v Kameničkách s gustem a virtuózně zahrál své oblíbené varhanní skladby (kromě Bacha i Lisztovy Variace Weimars Volkslied či Toccatu z Boëllmannovy Gotické suity), jeho obdivuhodnou vlastností je však také pokora, jež se dostavuje v okamžicích proměn hráče sólového v doprovázejícího. Úcta k lidskému hlasu, který má v duchovních áriích a písních vzhledem k obsahu jejich textů navrch, je u tohoto varhanního mistra přímo hmatatelná, i když je posluchači dáno pouze ji pociťovat, sedí-li k interpretům, vystupujícím na kůru, obrácen zády. Tak vzornou spolupráci obou umělců jsem již dlouho nezažil a právě ona přispěla k příznivému vjemu z koncertu doslova nabitého pozitivní energií.
- Chrámový koncert – Olga Jelínková, Aleš Bárta – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
- Chrámový koncert – Olga Jelínková, Aleš Bárta – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
- Chrámový koncert – Olga Jelínková, Aleš Bárta – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Lada Kolesárová)
- Chrámový koncert – Olga Jelínková, Aleš Bárta – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
- Chrámový koncert – Olga Jelínková, Aleš Bárta – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
- Chrámový koncert – Olga Jelínková – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
- Chrámový koncert – Olga Jelínková – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
- Chrámový koncert – Olga Jelínková – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
- Chrámový koncert – Aleš Bárta, Olga Jelínková – Pardubické hudební jaro 29. 4. 2017 (foto © Miloš Kolesár)
Hodnocení autora recenze: 90 %
Pardubické hudební jaro 2017
Chrámový koncert
Olga Jelínková (soprán)
Aleš Bárta (varhany)
29. dubna 2017 kostel Nejsvětější Trojice Kameničky
program:
Johann Sebastian Bach: Preludium a fuga G dur, BWV 541, pro varhany
Johann Sebastian Bach: Árie „Ich folge dir“ z Janových pašijí
Johann Sebastian Bach: Fuga sopra il Magnificat, BWV 733, pro varhany
Georg Friedrich Händel: Árie „Rejoyce“ z oratoria Mesiáš
Wolfgang Amadeus Mozart: Intráda a fuga C dur, KV 399, pro varhany
Wolfgang Amadeus Mozart: „Alleluja“ z moteta Exultate jubilate
Antonín Dvořák: Preludium D dur pro varhany
Antonín Dvořák: Fuga g moll pro varhany
Antonín Dvořák: Tři duchovní písně, op. 19b
Franz Liszt: Variace „Weimars Volkslied“ pro varhany
Franz Schubert: Ave Maria
Léon Boëllmann: Toccata (Suite Gothique, op.25) pro varhany
Georges Bizet: Agnus Dei
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]