Do Olomouce se po 20 letech vrací Nedbalovo Vinobraní

Moravské divadlo v Olomouci uvede v pátek první premiéru souboru opery a operety v této sezoně. Půjde o dílo českého hudebního skladatele a dirigenta Oskara Nedbala Vinobraní. Režie první hudební premiéry se ujali Michaela Doleželová a Roman Vencl, autorem hudebního nastudování je Tomáš Hanák. Nedbalovo dílo se na jeviště Moravského divadla vrací pět let po premiéře jeho operety Polská krev, řekli včera novinářům zástupci divadla.

Režisérský tandem vycházel při tvorbě inscenace pouze z původního libreta. „Ve Vinobraní je celý děj postaven na mluveném textu a hudebních čísel je jen pár. To je pro nás obrovská výhoda, protože většina zkoušení se nese v čistě činoherním duchu, na což jsme zvyklí,“ uvedla Michaela Doleželová. Původní libreto prošlo výraznými úpravami. Podle Romana Vencla se podařilo děj zrychlit, zestručnit a hlavně přidat důraz na komický potenciál celé operety. „Doufáme, že to bude zase něco trochu jiného, než na co je tu operetní publikum zvyklé,“ uvedl režisér a šéf činohry Roman Vencl.

Ústřední pár Milana a Lízu, jejichž lásce nebrání ani velký věkový rozdíl, si zahrají a zazpívají Petr Martínek v alternaci s Milanem Vlčkem a Lucie Janderková v alternaci s Barbarou Sabellou. Petr Martínek se s rolí Milana setkává už podruhé, před třinácti lety ji hrál v Ostravě. „Tehdy jsem musel před představením do maskérny, kde mi pracně dělali šediny a vrásky. Doufám, že teď už do maskérny nebudu muset,“ podotkl herec. Lízinu matku Mizzi ztvární Lea Vítková v alternaci s hostem z činoherního souboru Ivanou Plíhalovou. Lehkomyslného barona Bogdana Lukovače ztvární Martin Štolba nebo Jakub Tolaš a coby herečka Julja se představí Elena Gazdíková nebo Olga Jelínková.

Autorkou scény je Diana Strauszová. Při představení diváci zavítají do honosné vily s výhledem na Split, na lidovou slavnost i do měšťanského domu ve Vídni. Kostýmy vycházející z módy třicátých let minulého století navrhla Lucie Halgašová, doplnil mluvčí divadla David Kresta.

Světovou premiéru mělo Vinobraní 11. února 1916 ve Vídni, skladatel Oskar Nedbal chtěl operetou navázat na mezinárodní úspěch Polské krve a znovu oslovil libretistu Leo Steina. „Hudební jazyk Vinobraní se velmi podobá slavnější Polské krvi. Také zde se objevují rytmické prvky a harmonická i melodická barevnost slovanského folkloru,“ popsal autor hudebního nastudování Tomáš Hanák.

V historii olomouckého divadla jde již o sedmé nastudování Nedbalovy populární operety. Dosud poslední premiéra Vinobraní se uskutečnila v únoru 1998, režii měl František Zacharník.

Související články


Napsat komentář