Operní panorama Heleny Havlíkové (307) – Dvakrát televizní Tosca z Ostravy

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

V souvislosti s přenosy obou premiér Rigoletta ze Státní opery, které natáčely různé týmy (306. Operní panorama zde), zřetelně vyvstala otázka, nakolik záznam limituje vnímání inscenace, ať už jí pomůže tím, že zvukově vyrovná sólisty, sbor i orchestr a střihy záběrů dodají inscenaci dynamičnost vizuální složky, ale i poškodí při špatném nastavení mikrofonů, nezvládnuté hudební režii nebo nevhodně fokusovaných záběrech. I když televizní stanice Noe s operními přenosy ve srovnání s Českou televizí až tolik praxe nemá, je třeba ji pochválit, že se spolupráce s ostravským divadlem ujala a přenos ostravské Tosky odvysílala. Měl profesionální parametry (hlavní kameraman Václav Stuchlý, hudební režie Radek Krajíček). Jistě i díky tomu, že jedním z režisérů televizního přenosu byl vedle Leoše Ryšky, který měl na starosti i střih, také režisér divadelní inscenace Jiří Nekvasil. Ten má mnoho zkušeností i s tímto médiem jako tvůrce televizních operních inscenací (viz například jeho režie opery Bohuslava Martinů Čím lidé žijí v 300. Operním panoramatu zde). Zvukově byl přenos vyrovnaný, ostatně spolupracoval na něm dirigent Národního divadla moravskoslezského Adam Sedlický, a záběry se střídáním různých velikostí a úhlů pohledu postihovaly dění na scéně včetně detailů, v nichž sólisté výrazem tváře doplňovali charakteristiky svých postav. Přitom přímý přenos byl složitější tím, že bylo třeba do přenosu vhodně zakomponovat sborovou scénu s hymnickým slavnostním Te Deum adaptovanou do prostoru hlediště, zatímco Scarpia zůstal na jevišti. Přínosné byly i přestávkové rozhovory s režisérem a zároveň ředitelem NDM Jiřím Nekvasilem, scénografem Danielem Dvořákem, dirigentem Markem Šedivým i hlavními protagonisty, kteří přiblížili důvod uvedení Tosky v Ostravě, způsob jejího studia a svěřili se i se svými vztahy k této slavné opeře. O přestávkách nechyběly prostřihy na přestavbu a tu a tam se objevily i záběry na dirigenta. Samozřejmostí byly titulky a na webu divadla i televize přehledné informace o obsazení. Navíc divadlo poskytlo ke stažení i stručnější verzi programové brožury. V porovnání zejména s přímým přenosem druhé premiéry Verdiho Rigoletta ze Státní opery byl přenos Tosky, ale i servis pro diváky poskytnutý Národním divadlem moravskoslezským výrazně kvalitnější.

Národní divadlo moravskoslezské, Tosca 2021: Martin Šrejma (foto Martin Popelář)

Giacomo Puccini: Tosca
Hudební nastudování Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Marta Roszkopfová, pohybová spolupráce Jana Tomsová, sbormistr Jurij Galatenko, vedoucí operního studia NDM Lenka Živocká, dramaturgie Juraj Bajús, české titulky Marie Kronbergerová.

Přímý přenos TV Noe: režie Jiří Nekvasil a Leoš Ryška, střih Leoš Ryška, hlavní kamera Václav Stuchlý, hudební režie Radek Krajíček. Moderátor Marián Pospěcha.

Osoby a obsazení první a druhé premiéry (obsazení první premiéry vyznačeno tučně):
Floria Tosca, slavná zpěvačka – Maida Hundeling / Petra Alvarez Šimková, Mario Cavaradossi, malíř a milenec Tosky – Paolo Lardizzone / Martin Šrejma, Baron Scarpia, šéf policie – Martin Bárta / Daniel Čapkovič, Cesare Angelotti, bývalý konzul Římské republiky – František Zahradníček / David Nykl, Kostelník – Martin Gurbaľ (obě premiéry), Spoletta, policejní agent – Václav Morys / Václav Čížek, Sciarrone, četník – Roman Vlkovič / Petr Urbánek, Žalářník – Erik Ondruš / Waldemar Wieczorek, Pastýř – Lucie Diehelová (obě premiéry).

Sbor a orchestr opery NDM, Operní studio NDM a externisté.

Přímý přenos na televizi Noe a na YouTube 13. a 15. února 2021 v 19 h.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


3.7 10 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments