Operní panorama Heleny Havlíkové (63)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 20. do 26. února 2012

 – Z brněnského „mysteria o lásce, prohře a spasení“ zůstala jen prohra
 – Ernani z MET jako oslnivý pěvecký koncert v honosných kostýmech i výpravě
 – Kdo (si) hraje, nezlobí – studentská Porgy a Bess
 – Dvacáté výročí cen Alfréda Radoka tentokrát bez opery
 – Bylo nebylo – román o Klementině Kalašové
 – Inspirace na dny příští
***

Z brněnského „mysteria o lásce, prohře a spasení“ zůstala jen prohraDvořákova Rusalka je podle rozsáhlé mezinárodní databáze Operabase v posledních pěti sezónách ve světě nejčastěji uváděnou českou operou (na 56.místě, následována Její pastorkyní na 61. a Prodanou nevěstou na 65. pozici). Často se pohoršujeme nad tím, jak „nemilosrdně“ s Rusalkou zacházejí zejména v německých divadlech a kritizujeme sebemenší zaváhání zahraničních pěvců ve výslovnosti, především onoho pověstného „ř“. Umíme ale u nás doma světu předvést, jak s tímto skvostem zacházet?

Brněnská opera si po roce 1989 přisvojila přívlastek „národní“, aby podtrhla právě tento svůj význam. V jejím novém nastudování Rusalky při páteční premiéře 24. února v Janáčkově divadle přes všechny proklamace o „úhelném dramatickém opusu české identity“ zůstalo toto marketingové logo notně vyprázdněné.

Přes všechny mezinárodní zkušenosti dirigenta Jaroslava Kyzlinka právě s Rusalkou (Athény, Bonn, Tokio) se jeho hudební pojetí vzpírá romantické citovosti Dvořákovy hudby zejména absencí jemných detailů agogiky, která dává frázím Dvořákovy hudby „dýchat“ s emocionální hloubkou. Orchestr zněl ploše a vzhledem k často velmi pomalým tempům se přes řadu škrtů (včetně druhého výstupu Kuchtíka a Hajného ve třetím dějství v lese u Ježibaby) premiéra nekonečně vlekla. Navíc množstvím zaváhání žesťů, chronickými intonačními nepřesnostmi dřevěné sekce a nesouhrou smyčců byl premiérový výkon orchestru až neslučitelný s označením brněnského divadla jako „národního“. Vladimír Morávek cítil nutnost zvěčnit svůj otisk hned za Dvořáka a Kvapila tak neodbytně, že brněnské nastudování dokonce nese podtitul Scénická báseň Vladimíra Morávka. Anoncovanou českou krajinu v pojetí jeho a scénografa Daniela Dvořáka s kostýmní výtvarnicí Sylvou Zimulou Hanákovou zabydlela jakási dobrotivá parafráze bílého Gandalfa z Pána prstenu ve stříbřitě lesklém hávu s jarmulkou a neónovou holí, kterou mu k jeho překvapení sebere jedna ze ztrojených Ježibab. Na zámku si navlékne ornát a stane se oddávajícím knězem Prince a Rusalky. Jiří Sulženko alespoň dodal takovému Vodníkovi sytě znějící bas. Ve stereotypní pohybové sekvenci bez ohledu na tempo Dvořákovy hudby po jevišti procházejí během celé opery bílí a černí polonazí kentauři (podobně jako v Morávkově inscenaci Jiráskovy Lucerny v Národním divadle) a člověko-koníci nebo se tu v křečích svíjí jakýsi potrhlý fakír. Do „oficiálního“ prostoru aktuálního Rusalčího příběhu se za neviditelnou stěnou pokoušejí dostat bludičky, které zřejmě už v minulosti propadly tomuto údělu. Tento „postmoderní“ mix znaků dále rozmnožují krojačky s obřími balónovými rukávy a čepci s holubičkami, které si ovšem na zámeckou svatbu další části kroje pořídily z honosného černo-stříbřitého brokátu, snad aby se připodobnily ostatním dámám ve velké večerní a popřely tak své národní ukotvení. Zvětšené repliky realistických kulis dětského loutkového divadla, makety barokních soch Ctností i Neřestí Matyáše Brauna a hořícího zámku střídaly projekce vody na zadní horizont, rudé neónové tyče v příbytku sebejisté Ježibaby, tedy ztrojených Ježibab, které za sebou vláčí zadek černé laně na kolečkách a prohazují si repliky s podobně ztrojenými eroticky vyzývavými Cizími kněžnami s rudými nehty v okázalých červených šatech. Mezzosoprány Heleny Zubanovich a Ivety Jiříkové jako hlavních představitelek Ježibaby a Cizí kněžny však neměly pro tyto role propojené hlasové rejstříky a dostatečnou dechovou oporu pro linie frází. Naopak dramatickým hutným tenorem vládl Peter Berger jako Princ, spíše ale jen jako toporný objekt manipulace svým okolím.Pavla Vykopalová vzala až příliš doslova charakteristiku zrazené vodní žínky  – s modrými dlouhými vlasy ve stříbřitých splývavých šatech – jako bytosti chladné a nesmělé. Důsledkem bylo, že v tom neustálém hemžení, které ještě posilují rokokoví chlapečci coby sloužící, polonazí mužové s nádobami s ohněm či vzorně vyšňoření lovci, a scénických proměn se její „mysterium o lásce, prohře a spasení“ vytrácelo. Vykopalové hlas je ovšem vyrovnaný, zní příjemně, ale chybí mu přesvědčivější vyjádření emocí. Ty v podobě dívčí rozpustilosti projevovala trojice vodních žínek cupitajících po špičkách s pohyby rukou podobných rybím ploutvím, ovšem k sezpívanosti měly hlasy Terezy Merklové Kyzlinkové, Jany Wallingerové a Radky Hudečkové daleko. Na závěr Černý kentaur (Ježibaba) vrátí Gandalofovi (Vodníkovi) jeho neonovou tyč, Rusalka za polibek Princovi dostane „odměnou“ nad hlavu královskou korunu, do popředí přicupitá Rusalka – teenager jako další adeptka koloběhu pokusů získat lidskou lásku, indický fakír zase zaujme stejnou polohu na zádech jako na začátku a po třech a půl hodinách hudebního trápení konečně padá opona vyvedená jako ozdobná utěrka v kuchyních našich prababiček s  výšivkou nápisu „Bůh tě pomiluj“.

Nedávno premiérovaná ústecká Rusalka stonala na chudobnost, tu brněnskou udolala sebestředná ješitnost inscenátorů, kteří semleli geniální dílo českého romantismu do jakéhosi globalizovaného mixu bez slibovaného tlukotu českého srdce, které nebije ani něžně, ani klidně, natož vroucně.***

Ernani z MET jako oslnivý pěvecký koncert v honosných kostýmech i výpravě

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Dvořák: Rusalka (ND Brno)

[yasr_visitor_votes postid="14062" size="small"]

Vaše hodnocení - Verdi: Ernani (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="14105" size="small"]

Vaše hodnocení - Jugendsinfonieorchester Leipzig (Praha 23.2.2012)

[yasr_visitor_votes postid="14164" size="small"]

Vaše hodnocení - Bílý: Klementinka

[yasr_visitor_votes postid="14166" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments