Originalita a punc výjimečnosti kralovaly festivalovému koncertu ve Smetanově síni
Koncert pro violoncello a orchestr e moll, op. 85 je Elgarovo poslední velké dokončené dílo. Premiéra tohoto díla se v říjnu 1919 nevydařila a sólista Felix Salmond ho odmítl hrát v zahraničí kvůli počátečnímu neúspěchu. Tento koncert posléze proslavila svojí jedinečnou interpretací slavná violoncellistka Jacqueline du Pré.
Interpretace Elgarova Koncertu pro violoncello a orchestr e moll působila v podání Gautiera Capuçona velmi emotivně. Na samém začátku se objevil náznak vlastní agogiky, kdy sólista lehce zpomalil, ale poté se již neodchyloval od tempového zápisu skladby a rozvíjel niterné téma osamocení v pianissimu, kde šetřil s vibratem, a tak vytvořil dojem ještě větší zranitelnosti. Orchestr společně se sólistou „dýchal“, jemně ho doprovázel a při plochách ve fortissimu se violoncellový a symfonický zvuk zformoval do jednolitého hudebního toku. Mezihry orchestru se jevily jako majestátní monument a dotvářely tak punc výjimečnosti tohoto koncertu.
Druhá věta byla provedena virtuózně, v melodiích použil violoncellista v sestupném směru glissanda. Během třetí věty se sálem linula konejšivá kantiléna violoncella a každému, kdo zná interpretaci legendární Jacqueline du Pré, se vybavila její nahrávka – obě interpretace si byly neskutečně podobné. Poslední věta, kde rychlejší úsek před návratem počáteční melodie první věty uspíšil její konec, vítězoslavně koncert završila.
Tato interpretace byla výjimečným zážitkem včetně přídavku, kterým se staly dojemné Elgarovy variace Enigma v aranžmá pro violoncello a orchestr od Jérôma Ducros.
Vystoupení City of Birmingham Symphony Orchestra na Pražském jaru se naposledy konalo v roce 1994 pod vedením tehdejšího hudebního ředitele sira Simona Rattla. Letošní účinkování je tedy návrat do Česka po téměř třiceti letech.
V roce 2016 se vedení tohoto orchestru chopila dirigentka Mirga Gražinytė-Tyla, která hostovala u mnoha významných světových orchestrů, jako jsou například Newyorská a Losangelská filharmonie, orchestr Metropolitní opery, milánské La Scaly či Labské filharmonie v Hamburku.
Koncert uzavřela Brucknerova Symfonie č. 6 A dur, kterou zahájil ševel houslí, do kterého vstoupily svojí melodií violoncella a kontrabasy. Tempo první věty bylo hbité. Houslová sekce disponovala křišťálově čistým zvukem. Orchestr byl skvěle sehraný včetně dechové sekce, která ladila a předávala motivy smyčcovým nástrojům. Během první věty dosahoval orchestr masivního zvuku, který dodal tomuto dílu lesk. Ve druhé větě se mohli diváci ponořit do krásných a hloubavých melodií. Poté nastoupilo Scherzo, které zmírnilo napjatou atmosféru v sále. Čtvrtá věta obsahovala mnoho dramatických změn a dovedla celé dílo do zdárného konce, který byl ukončen velkolepým zvukem.
Pražské jaro – City of Birmingham Symphony Orchestra
18. května 2022, 20:00 hodin
Obecní dům – Smetanova síň
Program:
Edward Elgar: Koncert pro violoncello a orchestr e moll, op. 85
Anton Bruckner: Symfonie č. 6 A dur
Účinkující:
Gautier Capuçon – violoncello
Mirga Gražinytė-Tyla – dirigentka
City of Birmingham Symphony Orchestra
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]