Pevná koncepce Tomáše Netopila opět slavila úspěch

Program mezinárodního festivalu Pražské jaro pokračoval 19. května 2023 koncertem orchestru Essener Philharmoniker, který řídil dirigent Tomáš Netopil. Sólistou večera byl houslista Frank Peter Zimmermann. Festivalová dramaturgie zde nabídla Koncert pro housle a orchestr h moll Edwarda Elgara a Symfonii č. 5 F dur Antonína Dvořáka. Nabité Rudolfinum přijalo program i jeho provedení s nadšením a dlouho aplaudovalo německému sólistovi i uměleckému tělesu.
Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)

Orchestr Essenských filharmoniků pochází z průmyslového Porúří německé spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko. V Essenu žije 560 tisíc obyvatel, což odpovídá zhruba polovině počtu obyvatel Prahy, Brno má cca o 200 tisíc obyvatel méně než Essen. S orchestrem Essener Philharmoniker je dlouhodobě pracovně spojen Tomáš Netopil, který zde plní funkci generálního ředitele Hudebního divadla a filharmonie. Orchestr tedy vystupuje i v rámci operních představení. Je velmi vytížen, protože realizuje cca třicet akcí ročně, vedle toho však jeho členové hrají v rámci cyklu komorních večerů. Orchestr disponuje vlastní koncertní budovou Saalbau Essen, která byla před patnácti lety zcela rekonstruována do impozantní podoby.

Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)

Velikost orchestru odpovídá požadavkům romantického repertoáru, hráčsky je velmi rozvinutý. Dlouhodobá péče Tomáše Netopila o jeho kvality je zde patrná. Proto je těleso častým partnerem velkých sólistických i dirigentských osobností. Mezi nimi zaujímá velmi významné místo světově proslulý houslista Frank Peter Zimmermann. Jeho umění již návštěvníci Pražského jara obdivovali v roce 1987, podruhé pak v roce 2009. Na koncertě letošního ročníku zahrál sólový part v Koncertu pro housle a orchestr h moll, op.61 od anglického romantického skladatele Edwarda Elgara (1857–1934). Okouzlil schopností vyjádřit specifickou, jakoby mlžnou atmosféru tohoto díla. Své technické mistrovství nestavěl efektně na odiv, ale zapojil ho jako ústrojnou součást do interpretovaného díla. Za zanícený a velmi pokorný výkon sklidil velké ovace u publika a přidával se stejnou uměleckou pokorou ještě Bachovu Sarabandu. Hrál na housle Antonia Stradivariho „Lady Inchiquin“ z roku 1711.

Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Frank Peter Zimmermann (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Frank Peter Zimmermann (foto Petra Hajská)

Vyznavači pevných hudebních forem, které nabízí například díla Beethovenova či Dvořákova, může hudba Edwarda Elgara poněkud proklouzávat mezi prsty. Uniká mu svým neobvyklým a bohatým modulačním životem i melodicko-rytmickou povahou jeho témat. Také u mě se příliš v paměti Elgarova témata neusazují, i když jsou objektivně určitě závažná. Hlavní tkáň Elgarova Houslového koncertu je postavena na sepětí sólového partu s nižšími smyčci. Zde se odehrává mnoho hudby prvních dvou vět. Jejich sólistické zpracování často využívá oktávové skoky, nezřídka ve spojitosti s pasážovou technikou. Celkový tektonický obraz hudby vytváří rozložité celky poukazující ke krajinomalbám anglického romantického výtvarného umění. Elgarův Koncert pro housle a orchestr h moll je zcela jistě klenotem oboru romantického houslového koncertu. Je však velkou chybou hledat nějaká srovnání s koncerty Čajkovského, Dvořáka či Brahmse. Atmosféra Elgarova koncertu je jiná a poukazuje k méně okázalým inspiracím. Jeho třívětý celek přináší zvláštní výrazové vyznění na konci závěrečné věty, kdy se energická hudba zastaví na ležících akordech, popřípadě dalších doprovodných prostředcích, a houslista přednáší zvláštní kadencující fantazii s využitím akordické techniky a další vícehlasé sazby, stejně tak jako techniky pasážové. Kadence se poté na chvíli zcela osamostatní do sólového výstupu. Po uvolněné části Elgar uzavírá své velké dílo energickou tečkou. Tomáš Netopil nechal skladbu vyznít na základě její velkorysé koncepce velkých ploch a poskytl sólistovi s orchestrem bezpečné zázemí pro jeho individuální kreace.

Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Frank Peter Zimmermann a Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Frank Peter Zimmermann a Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)

Druhou polovinu večera vyplnila Symfonie č. 5 F dur, op. 76 Antonína Dvořáka. Skladatel ji napsal v jednom tvůrčím proudu v roce 1875. Je klenotem české romantické symfonické literatury pro svůj ucelený průběh i členitý obsah, který graduje v závěrečné čtvrté části. Jeho tematická výbava nabízí nosná témata často stavěná na rozložených akordech. Druhá a třetí věta jsou do sebe vpojeny attacca. Vzniká zde kombinovaná forma, kde předěl mezi větami tvoří vložená přechodová část (spojka).

Volba zahrát v Praze Dvořákovu Pátou symfonii na letošním Pražském jaru nebyla od Tomáše Netopila náhodná. V programovém lístku je uvedeno, že Essenským filharmonikům chyběla dosud na repertoáru, a právě festival dal podnět ji nastudovat. Jsem však toho názoru, že dílo bylo zvoleno i z hlubších profesionálních pohnutek, neboť dirigent i orchestr ho mohli realizovat za pomoci svých silných stránek interpretačního umění. Dirigent Tomáš Netopil v něm prokázal schopnost uvážlivého přístupu k volbě romantických výrazových prostředků, a orchestr přirozeně přijal jeho racionální a efektivní koncept. V Rudolfinu hrála Dvořákovu Pátou Česká filharmonie v únoru tohoto roku (viz recenze) s Eliotem Gardinerem. Essenští filharmonikové s Tomášem Netopilem zvolili na sledovaném koncertě jiné prostředky, avšak velikost symfonie a její krásu prokázali také. Tomáš Netopil ji řeší na cestě od uměřenosti klasicko-romantické syntézy až k dramatickému „Allegru molto“ ve čtvrté větě. První věta je pro něj více otázkou ploch než jejich vnitřního dynamicko-agogického života. Ten poněkud upozaďuje. Druhá věta je startem k bohatšímu vnitřnímu procesu v rámci frází. Zde se nachází podle mého názoru nosný nápad v detailu, impuls zasahující svým významem minimálně celou větu, ne-li šířeji. Jak je známo, druhá věta začíná motivem, který je velmi podobný úvodnímu motivu z Čajkovského Koncertu pro klavír a orchestr b moll. Dirigent první uvedení motivu v Dvořákově symfonii provádí s výrazným dynamickým poklesem na jeho konci. Není to obvyklé, ale účinné, a tak uvedený detail podněcuje silně pozornost. Vzhledem k tomu, že se se sledovaným motivem pracuje s velkou intenzitou, je zde mnoho příležitostí zaznamenat, jestli se zde uvedený dynamický pokles opakuje. K popsanému dynamickému poklesu už v plné míře nedojde, spíše interpretace zohledňuje následující dění a kontext okolí motivu, a tak posluchač může srovnávat, popřípadě posuzovat obsah daného řešení.

Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)

Tomáš Netopil preferuje kompaktní zvuk orchestru. Pokud nehraje nástroj sólo, je především součástí nástrojového mixu. V této barevné strategii probíhala i věta třetí a závěrečná. Její tempový spád přinesl především mnoho energie a optimismu. Také hutná tečka skladby přesvědčila publikum, že dirigentova koncepce je nosná a posluchačsky atraktivní. Tomáš Netopil představuje vyrovnanou uměleckou osobnost, která je tvořena rovným dílem racionální a intuitivní složkou. Tento stav se plně ukázal v přídavku, kdy orchestr ve vysokém tempu a brilanci provedl předehru ke Smetanově opeře Prodaná nevěsta. Dirigent zde zcela vyloučil drobné dynamické výkyvy v pasážovitém úvodu, pouze zdůraznil hlavy tématu v jejich nástupech, o to více vyplynula plošnost úvodního dílu (štěbetání tetek z vesnice) a zapůsobily další kontrasty v následujících tanečních tématech. Po takovém provedení vypukl bouřlivý potlesk, který nebral konce. Všichni posluchači stáli a děkovali orchestru i dirigentovi za krásný večer.

Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Frank Peter Zimmermann a Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)
Pražské jaro: Essener Philharmoniker, 19. května 2023 – Frank Peter Zimmermann a Tomáš Netopil (foto Petra Hajská)

Pražské jaro: Essener Philharmoniker
19. května 2023, 20:00 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program
Edward Elgar: Koncert pro housle a orchestr h moll op. 61
Antonín Dvořák: Symfonie č. 5 F dur op. 76

Účinkující
Frank Peter Zimmermann – housle
Essener Philharmoniker
Tomáš Netopil – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments